Spring naar bijdragen

maken cache


gtr

Aanbevolen berichten

Ik zou willen een cache maken bestaande uit 4 waypoints en de cache zelf natuurlijk.

Maar de cache zelf zou in het snijpunt liggen van de 4 waypoints.

Ik geef de coördinaten op van het eerste waypoint,wanneer men deze vindt,ziet men de coördinaten van het tweede waypoint,enz.

Als men de 4 waypoints gevonden heeft moet men het snijpunt van deze 4 wp's berekenen om de cache te vinden.

De vraag is,kan men dit berekenen of heb je hierbij een kaart nodig ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Dit is inderdaad te berekenen, maar ik ben bang dat deze wiskunde van HAVO / VWO niveau, sommige mensen toch boven hun pet gaat.

Ik heb ooit ook zo'n cache gehad, waar je de coordinaten met vectoren moest berekenen.

Gedonder met sinus en cosinus, je kent dat wel.

 

Er kwamen dus haast geen mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gtr,

Volgens jouw plan is het nodig om voor elk der beide snijlijnen de hulpcaches precies op die snijlijn te plaatsen. Dat betekent dat je al een behoorlijke vrijheid moet hebben om die caches precies op hun plek te plaatsen.

 

Als je kans ziet de beide hulpcaches van een snijlijn ook nog op gelijke afstand van de eindcache te plaatsen wordt het rekenwerk gereduceerd tot eenvoudig optellen en door twee delen. Maar dan heb je nog maar twee hulppunten nodig waar de cache midden tussen ligt.

In het vier hulppuntensysteem hoef je het vierde niet te vinden, want de coördinaten volstaan en die vind je bij het derde. Met twee hulppunten hoef je er maar één echt te vinden. Het wordt dus wel veel eenvoudiger dan in je oorspronkelijke opzet, maar gezien de ervaringen van GeoGerard zul je waarschijnlijk wel meer cachers trekken.

 

Wellicht is zo eenvoudig niet je bedoeling, maar misschien is het toch het overwegen waard.

 

Er is echter een andere oplossing, waarbij je helemaal niet hoeft te rekenen:

De 4 hulpcaches zijn A, B, C, D. De eindcache ligt op het snijpunt van de lijnen AC en BD.

Maak een route ACBD aan in je GPS. De eindcache ligt dan op het snijpunt van de takken AC en BD.

De moeilijkheid is echter dat je op sommige GPSsen zo ver kunt inzoomen dat het snijpunt voldoende nauwkeurig is bepaald, maar op andere weer niet. En die laatste zadel je dan wel met een grote handicap op. (Bij de Garmin GPS V is 1 pixel gelijk aan 15 cm, maar sommige andere halen dat in de verste verte niet.)

 

Weer een andere mogelijkheid is via de richting. Bepaal de richting van A naar C en van B naar D.

 

Als de afstand van de eindcache tot de punten C en D 300 m is, is 1° afwijking ca. 5 m.

1° is op alle GPSsen te zien, dus als de afstand beneden de 300 m blijft moet het te doen zijn. Liefst minder, want deze fout komt natuurlijk bovenop alle fouten die voor een waypoint gelden.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer een andere mogelijkheid is via de richting. Bepaal de richting van A naar C en van B naar D.

Duidelijk verhaal.

Zo'n cache lijkt me wel een leuke uitdaging.

Ik zit alleen met een probleempje : voor zover ik weet geeft mijn GPSmap76S de richting aan in windstreken, niet in graden. Dit is veel te grofschalig.

Weet iemand of dit anders is in te stellen? Of misschien een Laptop met Ozi meenemen in het veld ...??

grtn. koos

Link naar opmerking
Deel via andere websites

. . . de cache zelf zou in het snijpunt liggen van de 4 waypoints . . .

Ik heb al z'n cache gemaakt: The Legend Of "The Power Of Four"

 

Hier de extra aanwijzing voor mensen die er niet uitkomen: KruisLocatie

 

Werkt goed door gewoon de route te maken van de vier punten, daarna helemaal inzoemen en een waypoint zetten op de kruislocatie. Bij mijn cache moeten ze zelf de punten markeren in het veld dus er is nogal wat afwijking mogelijk. Daarom zijn er verborgen hints zodat je op de cachelocatie zelf makkelijk kunt nagaan waar de cache ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit alleen met een probleempje : voor zover ik weet geeft  mijn GPSmap76S de richting aan in windstreken, niet in graden. Dit is veel te grofschalig.

Weet iemand of dit anders is in te stellen?

Ga naar het Setup Menu (handleiding blz. 51)

Dan: 'Units' Tab.

Vervolgens: 'Direction Display'.

Kies hier voor: 'Numeric Degrees'.

Hierna zal overal de richting in graden worden aangegeven i.p.v. in windstreken.

 

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is inderdaad te berekenen, maar ik ben bang dat deze wiskunde van HAVO /  VWO niveau, sommige mensen toch boven hun pet gaat.

Ik heb ooit ook zo'n cache gehad, waar je de coordinaten met vectoren moest berekenen.

Gedonder met sinus en cosinus, je kent dat wel.

 

Er kwamen dus haast geen mensen.

Alsjeblieft geen ingewikkelde wiskunde caches! :D Erbij en eraf lukt me nog net, delen en vermenigvuldigen ook maar met zakjapanner :D maar waar jullie het over hebben begrijp ik nu al geen hout meer van :D Voor een 100% alpha is zo'n cache niet te doen :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga naar het Setup Menu (handleiding blz. 51)

Dan: 'Units' Tab.

Vervolgens: 'Direction Display'.

Kies hier voor: 'Numeric Degrees'.

Hierna zal overal de richting in graden worden aangegeven i.p.v. in windstreken.

De raad met succes opgevolgd. Zooo simpel!

Ik schaam me eigenlijk een beetje dat ik het zelf niet voor elkaar kreeg.

Lex, geweldig bedankt, ik ben hier heel blij mee. Het scheelt heel wat getob.

:D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kapper,

Het is prettig dat ik je zo simpel kon helpen. :D

Mede dank zij Garmin, dat alle handleidingen op zijn site heeft staan.

Want hoewel het wel bij alle GPSsen mogelijk zal zijn de richting in graden aan te geven, is de wijze waarop je het moet instellen toch steeds weer een beetje anders.

++ Lex ++

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...