Spring naar bijdragen

Is met grauw weer de fix van je GPS slechter?


apiedi@k

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik heb wel het idee/gevoel dat de ontvangst inderdaad slechter is als het nat weer is, onder bomen is de ontvangst sowieso minder maar onder natte bladeren nog minder. Ik kan me zo voorstellen dat de ontvangst van het signaal zeker wel beinvloed wordt door de luchtvochtigheid.

 

Of we het dit jaar nog gaan meemaken is maar de vraag, maar is de ontvangst ook beduidend slechter als er sneeuw ligt? Ik kan me zo voorstellen dat de gpsr dan de signalen dubbel 'ziet', dus rechtstreeks en via reflectie in de sneeuw?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ergste bomen die ik ken zijn dennen met lange naalden (ongeveer de halve GPS-golflengte van 20 cm) die gecoat zijn met zout vanwege de zeewind en die dauw-nat zijn.

Een laag water geeft uitdoving. Waterdruppels, mist, wolken, hagel en sneeuwvlokken vanwege hun grootte amper. Die militairen wilden een all-weather navigatiesysteem hebben!!!

Bodem en sneeuw reflecteren beide. Zie bv. het onderzoek Airborne GPS Bistatic Radar in CLPX

Sneeuw absorbeert ook maar als je een mobieltje hebt met GPS erin en je ligt onder minder dan 2 meter sneeuw dan kan je gevonden worden. Lees bij Session F6, Paper #4 GPS Tracking Performance Under Avalanche Deposited Snow

" A preliminary field study by the authors using a first generation HSGPS receiver under 86 cm of heavy wet snow during April 2005 showed a GPS signal attenuation of approximately 3 to 5 dB, with 6 or more satellites simultaneously being tracked over a 1.5 hr period. Reliable single point position was achieved beneath the snow pack with a horizontal RMS of 3.2 m (1 sigma)."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mocht ik me weer eens laten verleiden tot een wintersport vakantie dan gaat de GPS zeker mee.

Kan ik niet alleen de afgelegde tracks terugkijken, ook de hoogteverschillen en de maximale snelheid zijn leuke dingen om na een skitocht eens terug te kijken.

 

Gezien het relaas van de prof lijkt het me handig een soort van zendertje fabriceren die ook onder de sneeuw betrouwbaar is. :lol:

 

Nu maar hopen dat het niet noodzakelijk zal zijn om de GPS onder de sneeuw te gebruiken. :angry:

 

Groeten Jan-Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...