Spring naar bijdragen

Geocachen met PDA


Reimer63

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik cach al een tijdje met mijn Garmin eTrex Legend. Nu ben ik toe aan een nieuwe PDA en de tijden zijn veranderd. Deze zijn nu ook te krijgen zijn met een gps-ontvanger. Mijn cacherhart begint alleen al bij het idee harder te kloppen, krijg schuim op mijn mond...maar is het eigenlijk wel de moeite waard.

 

Wie heeft ervaring met het zoeken met een PDA en welk type is aan te bevelen.

 

Groet,

Reimer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ervaring: beetje

 

Mio P550, 1 GByte en 2 Gyte snellle memory kaart:

Ingebouwde Surf III

 

Lurken aan Wifi kan in de bebouwde kom

Ozi + topo nl geconverteerd in WGS-84. Op de 2 Giga staat geheel NL (1.2 GByte compressed op hoogste compressie), op de 1 GB een deel waar ik vaak kom.

Tevens enkele duitste topo's t.b.v. nachtcachen.

 

Op de 1 GB: diverse tools, TT5 benelux, en GSAK extracten en spoilersync output.

 

Voor TT5: Coinput, plus een uitgebreide rekenmachine en enkele tools van de beerensoft.

Vito navigator.

Diverse sets PDF: romeinse getallen, morse, bijbel etc.

PocketPC reader voor lezen van member only boekjes

PDF reader

Daarnaast denk ik eraan LME te gaan installeren voor het zware rekenwerk. Zit nu in een mobile 5 simulator op mijn pc.

 

Op de topo kaart lopen biedt vaak voordelen.

Vito is te beperkt, in de praktijk loop ik op de MAP 60 CS

 

Het geheel: gevoelig voor water en stof. Als je ziet hoe mijn GPS er na 1.5 jaar uitziet, overleeft de MIO dat niet: dus een otterbox aanschaffen.

Batterij verbruik: bijzonder slecht. Eigenlijk geen doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ervaring met een Acer N50 met extern BT AD500 muisje...

 

Ik heb er ruim een half jaar mee gecached, dat ging uitstekend. Betere ontvangst als de meeste low-cost GPSr's.

Uiteindelijk heb ik mezelf toch overgehaald om te gaan voor een GPSmap 60CSx, vanwege de kwetsbaarheid van de PDA. Bovendien speelde het energieverbruik behoorlijk mee; met twee accu's voor de PDA lukte het precies om één dag te cachen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb inmiddels 500 caches gevonden met een PDA (IPAQ RX3715), en ik moet zeggen dat het nog steeds prima bevalt. Het grote kleurenscherm met gedetailleerde topo-kaarten werkt gewoon erg prettig, en ook het arsenaal aan software is erg makkelijk onderweg (offline cachebeschrijvingen, rekenprogramma's, etc, etc). Mijn apparaatje is alweer wat verouderd, dus aan dat typenummer heb je niet veel meer, maar ik zou zeker zorgen dat er Wifi opzit (vraag maar aan Barny hou handig dat is :thumbup:), bluetooth, SD geheugenslot, flink wat intern geheugen (werkgeheugen en installatie programma's) en een leuke processor.

 

Een puntje van aandacht is natuurlijk de kwetsbaarheid van het ding, maar met een Otterbox is je apparaatje netjes beschermd tegen water en vallen/stoten. Ik heb ermee gecached in de stromende regen, en heb hem inmiddels in die box ook wel een paar keer laten stuiteren, geen probleem! Bediening blijft gewoon mogelijk door een transparant folie.

 

Een ander puntje van het cachen met de PDA is inderdaad het batterijverbruik, maar door een beetje verstandig met het apparaatje om te gaan kan ik meestal wel een dagje vooruit (scherm op standby als je er toch niet op kijkt tijdens het lopen, opladen als je even 10 minuten in de auto zit). Voor noodgevallen heb ik nog een extra batterij in m'n tas, en er zijn ook mobiele ladertjes te krijgen met 4 penlite batterijen erin. Ik zou wel een losse bluetooth GPS muis (SIRF III) aanraden, die van mij (Globalsat BT338) gaat op een volle batterij (1700 mAh) zo'n 15 tot 20 uur mee volgens de fabrikant. Als die power ook nog uit de batterij van je PDA moet komen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met mijn ipaq hw 6515d ging het een tijdje aardig.. maar ik had geen kaarten voor ozi ce.. en toen was mijn trial afgelopen en nog geen cc.

 

met Navio (trial) ging het aardig.. jammer dat die na twe minuten kapt en je overnieuw moet beginnen..

 

Nu gebruik ik mijn ipaq voor TT5, Co-input, en Mobipocket, spoilersync.. dus hij gaat altijd mee..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik cache nu al 1,5 jaar met een pda. Eerst met de mitac mio 168 maar nu met een Mitac mio 201 met sirfstar 3 antenne.

Hierop heb ik OziexplorerCE staan icm Top 25 to move kaarten van het kadaster.

Als "nood" heb ik er ook vitonavigator opstaan maar gebruik deze nooit.

 

De voordelen van een pda is de veelzijdigheid......je bent vrij om te kiezen met welke programma's je werkt, het grote scherm, je kan er tomtom bijzetten, rekenmachine enz enz.

 

De nadelen zijn de gevoeligheid, maar met verstandig gebruik valt dat ook wel mee, en de batterij. Zelf laad ik de pda altijd in de auto op tijdens het rijden, als ik langere stukken loop zet ik hem uit en ik heb een noodvoeding die ik aan kan sluiten. Daarmee kan ik de batterij 3x opladen.

 

Dus ik heb geen negatieve ervaringen met cachen met de pda.

Toch zit ik er aan te denken om een outdoor gps te kopen maar eigelijk alleen omdat het mooi speelgoed is. :D

 

Succes met je keuze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ikzelf vind het helemaal geweldig.

De minpuntjes van de Sirfstar III chip (Static Navigation) zijn makkelijk op te lossen.

Voornamelijk gebruik ik GPSTuner (Grote Pijl!) en Ozi heb ik er als extra / nood op staan, maar dit gebruik ik zelden, hooguit om te kijken of ik beter links- of rechtsom een meer kan lopen.

Op onze site staat meer informatie/tooltjes: Mijn Website!

 

Enige nadeel zou kunnen zijn de batterijduur, maar ik laad in de auto altijd op én uitzetten tussen peilingen door werkt prima bij lage accuspanning.

Zo heb ik op 10% accu nog makkelijk een 2 uur durende cache gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hebben ook een tijdje met de PDA gecached voordat we onze Garmin GPSmap 60CS hadden. PDA werkt ook prima, wel een beetje onhandig dat je (in ons geval) een bluetooth GPS mouse moet vasthouden en ook die PDA. We wilden nog een keer een hoed maken waar de GPS mouse mooi onder zou passen, dus wel droog maar tegelijkertijd het beste uitzicht naar de satellieten (zeg maar hoog en droog :dribble: ).

Als programma om te cachen vond ik BeeLineGPS geweldig, als je premium lid bent kan je hiermee mooi de gpx output van honderden geocaches inladen.

 

Als het regent is zo'n PDA weer wel onhandig, moet je weer een ziplock bag gebruiken of een dure allweather box kopen. Pluspunt van het gebruik met zo'n GPS mouse is trouwens wel dat als de techniek weer een stapje verder is, je voor betrekkelijk weinig geld een nieuwe GPS mouse kunt kopen die weer gevoeliger is. Zelf hadden we een Nemerix GPS mouse en die had als voordeel dat hij dezelfde accu's gebruikte als de Nokia telefoon, kan je handig uitwisselen en zo'n extra accuutje koste maar 6,5 euro oid.

 

have fun! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een jaartje met een PDA gecached maar het blijft wel wat kwetsbaar. Inderdaad is het vasthouden van de bluetooth ontvanger en de PDA tegelijkertijd niet echt handig.

 

De betere gevoeligheid is echter een groot pluspunt en, omdat ik toch de PDA gebruik voor TomTom, heb ik hem altijd bij me. (Uit de auto >>> in verband met diefstalgevoeligheid >>> in de rugzak of jaszak).

 

Meer dan eens heb ik er dankbaar gebruik van gemaakt bij de stash omdat de Geko 201 (wel allweather maar aanzienlijk meer problemen met bomen), het niet meer zag zitten. :blush:

 

Ik gebruik een Palm Tungsten T5 met Cetus software. Werkelijk fantastisch! :dribble:

 

Kortom; Je kunt het een doen, zonder het ander te laten.

 

Allweather voordeel van de Geko vs. gevoeligheid van PDA. :D

 

Greetz,

 

Gammo_Team

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meer dan eens heb ik er dankbaar gebruik van gemaakt bij de stash omdat de Geko 201 (wel allweather maar aanzienlijk meer problemen met bomen), het niet meer zag zitten. :blush:

 

Ik gebruik een Palm Tungsten T5 met Cetus software. Werkelijk fantastisch! :dribble:

 

Allweather voordeel van de Geko vs. gevoeligheid van PDA. :D

 

Kleine nuance hierbij is wel dat de "gevoeligheid", het betere ontvangst onder de bladeren, niet het gevolg is vanwege het gebruik van een PDA met software, of ten voordele is van de PDA of het software dat gebruikt wordt, maar dat dit het gevolg is van het wel of niet heben van een goede, al dan niet BT, GPSr.

 

Het gebruiken van een PDA of een smartphone ten behoeve van het geocachen, valt of staat met de GPSr die daarbij gebruikt wordt en schijnbaar zelden wordt genoemd.

 

Er zijn nu, en vooral tegenwoordig, eenmaal BT GPSr die zeer zeker beter zijn, en dus gevoeliger, dan de al iets oudere en soms goedkopere handheld GPSr.

 

Het ontvangst zit hem niet in de PDA of in de gebruikte software dat geïinstalleerd is op de PDA of Smartphone.

 

Het is dus niet per definitie dat een PDA met software, incl. BT GPSr een betere ontvangst geeft ten opzichte van de goedkopere handheld GPSr.

 

De BT GPSr, uit dezelfde tijd als de geko, met dezelfde soort chipset, zal geen betere ontvangst geven.

 

Ik ga nog steeds voor de handheld GPSr als het om outdoor gaat. Ik heb geen zin om tijdens het cachen steeds met fluwelen handschoenen aan te lopen. Een handheld kan ik op de grond kwakken als ik denk de cache gevonden te hebben. De PDA moet eerst weer heel bedeesd en netjes opgeborgen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...