MCMAL Geplaatst 8 september 2006 Geplaatst 8 september 2006 Gisteren heb ik Pompen of verzuipen gedaan, een van de leuke multi's in recreatiegebied Spaarnwoude. Bij een van de waypoints liep het fout: er wordt een peiling gevraagd, die naar het volgende waypoint moet leiden. Netjes 150 meter afgepast op xyx graden graden, wat - bij controle en check bij maker - inderdaad de bedoeling was. Kwam echter totaal verkeerd uit. Ik heb - ik zeg niet hoe maar met enig geluk - het volgende waypoint wel bereikt: een verschil van meer dan 100 graden tegen het klokje in De cache is succesvol afgerond dankzij dit gelukje, maar mijn vraag is: Heeft hier iemand al eens mee te maken gehad? (Ik heb al mijn caches, inclusief die met peilingen, gelopen met mijn Geko 201, en dat is tot nu toe nooit een probleem geweest ) Kan het iets van doen hebben met de aanwezigheid van de snelweg (A9) op het startwaypoint? (Vorig jaar nl. een mail op een van mijn caches gehad, dat de gevraagde peiling ook niet naar de cache, die - toevallig ook - langs de A9 ligt, leidde) Ik ben benieuwd Arend - MCMAL
kalkendotters Geplaatst 8 september 2006 Geplaatst 8 september 2006 Gisteren heb ik Pompen of verzuipen gedaan, een van de leuke multi's in recreatiegebied Spaarnwoude. Bij een van de waypoints liep het fout: er wordt een peiling gevraagd, die naar het volgende waypoint moet leiden. Netjes 150 meter afgepast op xyx graden graden, wat - bij controle en check bij maker - inderdaad de bedoeling was. Kwam echter totaal verkeerd uit. Ik heb - ik zeg niet hoe maar met enig geluk - het volgende waypoint wel bereikt: een verschil van meer dan 100 graden tegen het klokje in De cache is succesvol afgerond dankzij dit gelukje, maar mijn vraag is: Heeft hier iemand al eens mee te maken gehad? (Ik heb al mijn caches, inclusief die met peilingen, gelopen met mijn Geko 201, en dat is tot nu toe nooit een probleem geweest ) Kan het iets van doen hebben met de aanwezigheid van de snelweg (A9) op het startwaypoint? (Vorig jaar nl. een mail op een van mijn caches gehad, dat de gevraagde peiling ook niet naar de cache, die - toevallig ook - langs de A9 ligt, leidde) Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je dit voor elkaar gekregen hebt. Peiling op kompas ? Of een projectie uitgevoerd in de GPS... Ik neem aan het laatste: er vanuit gaande dat je een projectie doet vanuit het waypoint waar je je bevindt kan het eigenlijk alleen fout gaan doordat de je cijfers niet goed invoert. Als je een projectie doet vanuit je 'huidge positie' dan is er een kansje dat dat misgaat omdat de gps je positie op dat moment niet helemaal goed heeft bepaalt. Zelf controleer ik de projecties altijd vlak voordat we weer gaan lopen want dan moet het pijltje netjes in de richting van de projectie staan en de afstand moet redelijk overeenkomen. Overigens hadden wij geen enkele gps-problemen bij pompen en/of verzuipen
MCMAL Geplaatst 8 september 2006 Auteur Geplaatst 8 september 2006 Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je dit voor elkaar gekregen hebt.Peiling op kompas ? Of een projectie uitgevoerd in de GPS... Ik neem aan het laatste: er vanuit gaande dat je een projectie doet vanuit het waypoint waar je je bevindt kan het eigenlijk alleen fout gaan doordat de je cijfers niet goed invoert. Als je een projectie doet vanuit je 'huidge positie' dan is er een kansje dat dat misgaat omdat de gps je positie op dat moment niet helemaal goed heeft bepaalt. Zelf controleer ik de projecties altijd vlak voordat we weer gaan lopen want dan moet het pijltje netjes in de richting van de projectie staan en de afstand moet redelijk overeenkomen. Overigens hadden wij geen enkele gps-problemen bij pompen en/of verzuipen Inderdaad een peiling op de GPS. Normaal dus geen probleem, maar nu... Verkeerd invullen van de graden lijkt me niet. (anders had ik het volgende waypoint niet gevonden, het toeval een beetje gestuurd ) De vraag blijft: zouden er externe factoren aanwezig kunnen zijn die het peilen kunnen verstoren en dan met name met de Geko 201 (NB genoemd mailtje ging ook over een Geko 201)
Geopatra Geplaatst 8 september 2006 Geplaatst 8 september 2006 (bewerkt) Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je dit voor elkaar gekregen hebt. Peiling op kompas ? Of een projectie uitgevoerd in de GPS... Ik neem aan het laatste: er vanuit gaande dat je een projectie doet vanuit het waypoint waar je je bevindt kan het eigenlijk alleen fout gaan doordat de je cijfers niet goed invoert. Als je een projectie doet vanuit je 'huidge positie' dan is er een kansje dat dat misgaat omdat de gps je positie op dat moment niet helemaal goed heeft bepaalt. Zelf controleer ik de projecties altijd vlak voordat we weer gaan lopen want dan moet het pijltje netjes in de richting van de projectie staan en de afstand moet redelijk overeenkomen. Overigens hadden wij geen enkele gps-problemen bij pompen en/of verzuipen Inderdaad een peiling op de GPS. Normaal dus geen probleem, maar nu... Verkeerd invullen van de graden lijkt me niet. (anders had ik het volgende waypoint niet gevonden, het toeval een beetje gestuurd ) De vraag blijft: zouden er externe factoren aanwezig kunnen zijn die het peilen kunnen verstoren en dan met name met de Geko 201 (NB genoemd mailtje ging ook over een Geko 201) Mijns inziens kan dat niet. Zeker niet met een dergelijke afwijking. Ik neem aan dat er 2 mogelijkheden zijn, nl. foute invoer en/of verkeerd uitgangswaypoint. Met dit laatste bedoel ik dat je mogelijk het voorgaande waypoint als uitgangspunt hebt gebruikt - per ongeluk. Als je uitgaat van "huidige lokatie" kan er nooit een dergelijke afwijking zijn. Zou er sprake zijn van enige storing dan moet die ook bij andere waypoints merkbaar zijn geweest. Ik zou het probleem maar bij mezelf zoeken ! Geopatra. 8 september 2006 bewerkt door Geopatra
Aanbevolen berichten