Spring naar bijdragen

uitleg gewenst

Aanbevolen berichten

Geplaatst

hoi,

Als super beginner heb ik, nadat ik wat heb gerommeld met mijn explorist 100 nog wat vragen.

Uiteraard heb ik eerst gezocht op het forum, maar heb dit zeker niet handig gedaan want ik kon het niet vinden.

Dus hier mijn vragen: hoe is het verschil in km te verklaren tussen de tripteller en de tracklog en de opgeslagen route?

En is het niet mogelijk de tijd mee te laten lopen met de tracklog zodat je dan kunt zien hoe lang je gedaan hebt over een track?

Wat kunnen de afwijkingen ongeveer zijn bijv. van de aangegeven hoogte en snelheid?

alvast bedankt........

Geplaatst

Tijd wordt meestal meegenomen in de tracklog. Het verscil in afstand zit hem in een paar zaakjes:

Ten eerste beweeg je met je arm op en neer. Voor zover de GPS dat kan 'zien' neemt hij dat mee.

Twee: er zijn steeds afwijkingen door minder of slecht ontvangst. Deze compenseert de GPS door zelf iets logisch uit te rekenen, te inter en etrapoleren. Het gevolg zijn ook afwijkingen.

GPS ontvangs is inherent besmet met een afwijking, de dop waarde of accuracy. Ook hierbinnen slingert de GPS waarde t.o.v. de werkelijke positie. Opgeteld kan dat veel uitmaken, soms wel een factor 1.5

Geplaatst
Dus hier mijn vragen:

1. hoe is het verschil in km te verklaren tussen de tripteller en de tracklog en de opgeslagen route?

2. En is het niet mogelijk de tijd mee te laten lopen met de tracklog zodat je dan kunt zien hoe lang je gedaan hebt over een track?

3. Wat kunnen de afwijkingen ongeveer zijn bijv. van de aangegeven hoogte en snelheid?

De vragen die je stelt geven aan dat je afwijkingen hebt geconstateerd. Maar je geeft niet aan of die verschillen klein of groot zijn.

Bij de beantwoording van je vragen moet ik zeggen dat ik geen Explorist 100 heb, maar een GPS60 van Garmin.

Aantwoorden op je vragen:

Vraag 1.

a. het zou kunnen zijn dat je de route niet precies hebt gevolgd.

b. een gps raakt de ontvangst wel eens kwijt. Als dat het geval is mist er dus ook een stukje van de track. De tracklog "repareert" dat door tussen de trackpoints waartussen een stukje mist een rechte lijn te trekken. Zo verlies je dus wat meters.

c. De dichtheid van de tracklog kun je instellen. Als je die bijvoorbeeld hebt op "iedere 30 seconden" of "elke 0.10km" dan kan het zijn dat je net een scherpe bocht mist. Kan ook weer wat meters schelen

Vraag 2.

Normaliter loopt de tijd mee. Er zijn programma's die de tracklog kunnen uitlezen. Bij de Garmin gps kan Mapsource je de gevraagde gegevens leveren.

Alleen heb je dan wel een datakabel-aansluiting nodig om de gegevens uit te kunnen lezen. En die aansluiting zit niet op de Explorist 100 ...

Vraag 3.

De snelheid is over het algemeen vrij nauwkeurig. Zelfs veelal nauwkeuriger als de snelheidsmeter in de auto. De hoogtemeting is veelal wat minder nauwkeurig.

Geplaatst

Hartelijk dank voor de uitleg, ik ben zelf misschien niet helemaal duidelijk geweest met mijn eerste vraag.

Als ik de tripteller reset en een nieuwe tracklog begin en dan na afloop kijk staat de tripteller bijv. op 59,2 km en de tracklog geeft 60,4 km aan. Als de explorist even geen ontvangst heeft is dan de berekening voor het gemiste stuk van de tripteller anders als de berekenig van de tracklog?

En als ik dan de tracklog opsla als route zie ik weer een ander getal bij de route, wordt er dan bij het opslaan ook nog een berekening op los gelaten?

Het leek mij logisch dat de tijd meegenomen wordt bij de tracklog, alleen kan ik dat volgens mij inderdaad niet aflezen.

Dus zelf op letten, ook niet erg.

Geplaatst
Als ik de tripteller reset en een nieuwe tracklog begin en dan na afloop kijk staat de tripteller bijv. op 59,2 km en de tracklog geeft 60,4 km aan. Als de explorist even geen ontvangst heeft is dan de berekening voor het gemiste stuk van de tripteller anders als de berekenig van de tracklog?

Het lijkt mij dat daarin geen verschil zou moeten zitten. Ik kan het verschil dan ook niet echt goed verklaren.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...