Spring naar bijdragen

Inenting FSME (overdraagbaar door teken)


Jersepe

Aanbevolen berichten

Ik heb in dit forum nog niets kunnen over FSME (Frühsommer-Meningo-encephalitis). Dat is een ziekte die je kan krijgen door een tekenbeet. Eerst liep je alleen gevaar in gebieden in Zuid-Duitsland, maar het rukt op.

Het is niet hetzelfde als de ziekte van Lyme. FSME is een een soort hersenvliesontsteking.

Je kan je laten inenten. Bij de eerste keer moet je 3 keer een prik halen. Daarna ben je er voor een jaar of 7 vanaf. Dan hoef je het alleen nog maar iedere 7 jaar te "opfrissen" (één prikje). Als je al gebeten bent in een risicogebied, kan je ook een injectie achteraf krijgen, mits binnen een week.

 

Ik raad iedereen aan zich te informeren bij zijn/haar huisarts. Bepaalde gebieden in Nederland schijnen ook al "besmet" te zijn, maar ik weet niet welke.

Ik heb zelf al een inenting gehad, omdat ik in Beieren heb gewoond (prima cache-gebied overigens :rolleyes: ).

 

Mocht je gaan cachen in het buitenland (met name Duitsland, Oostenrijk, Hongarije enz. kijk dan eens op www.zecken.de (is weliswaar van een Geneesmiddelenfabrikant, maar wel informatief).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het is dus een infectie, die veroorzaakt wordt door een virus en NIET door een bacterie.

Antibiotica helpen dus niet.

Alleen een vaccin tegen het virus kan helpen, waardoor het immuunsysteem het virus tijdig en adequaat herkent en hier mee afrekent voordat het slachtoffer er doodziek van wordt.

 

Doodziek is het goede woord, want er zijn al heel wat mensen aan overleden of hebben er blijvende fysieke schade van ondervonden.

 

003_03-01.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ving laatst ook al zoiets op dat het in Duitsland de normaalste zaak van de wereld is om je daar voor te laten enten. ben benieuwd wat de zorgverzekeraars hiervan gaan vinden. ik volg dit draadje met spanning.

 

Bij de eerste keer moet je 3 keer een prik halen. Daarna ben je er voor een jaar of 7 vanaf. Dan hoef je het alleen nog maar iedere 7 jaar te "opfrissen" (één prikje).

 

Euh Prof. Misschien wat voor de goodieshop? :rolleyes:

 

Ger@ld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is zwaar *****.

 

Ik heb ff gegoogled en de Duitse Wikipedia geeft uitgebreidere informatie, inclusief externe links met o.a. kaarten met besmettingsgebieden.

 

Na besmetting wordt niet iedereen ziek, en bij de meesten blijft het ziektebeeld beperkt tot griepachtige verschijnselen. Maar toch, 10-30% houdt neurologische schade en 1-2% overleeft niet ;) .

 

Ik ben benieuwd hoe dit zal uitpakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...