Spring naar bijdragen

Nieuw op dit forum; Nieuw in het geocachen


Gast aadje007

Aanbevolen berichten

Gast aadje007

hallo ik ben nieuw op dit forum en heb wel interesse in het schat zoeken

dan heb ik tenminste een doel om naar toe te wandelen

ik zal eerst eens wat gaan lezen op dit forum

ik ga wel een pda met gps kopen om te beginnen

ik koop speciaal een pda omdat ik er in de auto en op de motor ook mee kan navigeren met tomtom

en er zal heus wel een programma te vinden zijn waarmee ik kan schat zoeken

ik zit op meerdere forums maar dat heeft meer met mijn sport te maken

ik hoop hier veel te leren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

hallo ik ben nieuw op dit forum en heb wel interesse in het schat zoeken

welkom op het forum

dan heb ik tenminste een doel om naar toe te wandelen
zo hebben we allemaal onze redenen, ik kocht ooit een gps om na een wandeling mijn auto weer te vinden.
ik zal eerst eens wat gaan lezen op dit forum

Ja dat kan/moet je zeker doen, kijk ook eens op de beginpagina van geocaching.nl, daar staan een paar intro's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast aadje007

ik zal eens gaan kijken

ik ga een asus 636n pda kopen en ga dan software zoeken om mee te gaan schatzoeken

enig idee wat voor software goed en makkelijk werkt op een pda

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zal eens gaan kijken

ik ga een asus 636n pda kopen en ga dan software zoeken om mee te gaan schatzoeken

enig idee wat voor software goed en makkelijk werkt op een pda

Kom kom, eerst even zoeken op het forum en dan zul je al snel zien dat:

  • een PDA vwb geocachen risico's met zich meebrengt
  • er bergen met goede en minder goede software voor de PDA mbt geocaching te vinden is
  • dat je voor PDA-vragen eigenlijk naar een PDA forum moet en dat hier een groot, grijs gebied ligt
  • en nog veel meer wetenswaardigheden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Aad,

 

Welkom op dit forum .

 

Als ik je intro lees zou ik je wel gelijk de suggestie willen doen eerst even te lezen over het gebruik van een gps voor de verschillende toepassingen die je in gedachte hebt, voordat je gaat kopen !

 

Met name voor het gebruik bij geocaching is een pda geen gelukkige keus en wellicht op de motor ook niet echt.

 

Groet,

Cees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast aadje007

ik weet dat een pda minder geschikt is

ik wil het eerst eens proberen een pda wilde ik toch al ivm navigatie en mijn agenda enz

ik kan niet allebij daarom heeft de pda voorrang en als het met de pda echt niet lukt koop ik later misschien een andere gps

ik kan mijn geld maar een keer uitgeven en de pda heeft nu even de voorkeur

omdat ik die voor meerdere doeleinden gebruik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedenk dat de redenen die de collegacachers hier aangeven in de kwetsbaarheid van een PDA liggen. Laat je hem vallen dan is je scherm aan duizend stukken, een GPS kan zelfs stuiteren. Bedenk dat regen je beeldscherm zal verwoesten terwijl een GPS korte tijd onder water kan.

Ja er zijn ervaren geocachers die met een PDA cachen maar ze zijn spaarzaam dus bezint eer ge begint zou ik willen zeggen. Soms is een investering een goede zaak.

 

Maar inderdaad zoals je al zegt een GPS heeft geen agenda. Overigens de wat duurdere wel een rekenmachine en die kunnen dan ook nog autonavigatie aan.

 

Groeten Kapitein Haak.

bewerkt door Kapitein Haak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo ik ben nieuw op dit forum en heb wel interesse in het schat zoeken

dan heb ik tenminste een doel om naar toe te wandelen

 

Om op je openingszin terug te komen:

 

Als je nog niet zeker weet of geocachen wel iets voor je is, kan je altijd beginnen met een eenvoudige hand GPS: Garmin Geko 101 of Magellan Explorist 100. Prijs net boven de 100 euro. Hiermee kan je in principe gewoon elke cache vinden!

 

Vind je cachen dan niks, dan dump je de GPS hier of op marktplaats. Daar leg je een paar tientjes op toe en daar heb jij je lol voor gehad. Dit is al velen malen goedkoper dan ergens een GPS huren!

 

Vind je na diverse hunts cachen leuk en heb je diverse geocachers ontmoet dan pas ga je een idee krijgen wat je eigenlijk zou willen hebben. De wens naar een auto navigatie systeem zal snel naar boven komen. De meeste cachers hebben iets voor in de auto (PDA) en daarnaast een hand-GPS voor in het veld. Een apparaat wat beiden kan is vaak duur en een behoorlijk compromis ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kwetsbaarheid van een PDA is inderdaad een flink stuk groter dan bij een GPSr, maar voor de rest biedt een PDA een hele hoop mogelijkheden tijdens het cachen. Met een goede (bluetooth) GPS ontvanger en de juiste software doet hij mijns inziens niet onder voor een hand GPS, en kan je er (als je tenminste een beetje handig bent met die dingen) zelfs een stuk meer mee. Ik cache nu zo'n 10 maanden met een PDA, heb ruim 350 caches gevonden, en geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat ding in te ruilen voor een GPSr!

 

Je zal dus alleen wat maatregelen moeten treffen om dat ding te beschermen tegen invloeden van buitenaf, als je hem ook op de motor wilt gebruiken is dat denk ik sowieso niet zo'n slecht idee. Denk bijvoorbeeld aan een Otterbox Armor 1900 (www.otterboxcases.nl), kost wat, maar je zal er geen spijt van krijgen!

 

OBARMOR1900-1.jpg

bewerkt door Mr.Chaos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ga wel een pda met gps kopen om te beginnen

ik koop speciaal een pda omdat ik er in de auto en op de motor ook mee kan navigeren met tomtom

en er zal heus wel een programma te vinden zijn waarmee ik kan schat zoeken

Kijk eens naar de Garmin Quest, navigatie met spraak en ook te gbruiken in het veld.

Of ga voor een GPS 60c/GPS 60cs met citynavigator 8, navigatie zonder spraak en perfekt in het veld.

bewerkt door JandeBeHanger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast aadje007

bedankt mr chaos

ik wil ook een pda omdat ik er veel meer mee kan doen

welk programma gebruik jij voor het schat zoeken

de asus 636n is een heel complete pda met een sirfstar 3 en verwisselbare accu

ik vind die dingen veel geld maar dan koop ik liever waar veel mogelijkheden op zitten

zoals bleutooth en wifi b/g

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn vriend cacht ook met PDA en ik dus ook regelmatig en ik vind het echt ideaal. Hij heeft inderdaad zo'n box eromheen zoals Mr. Chaos laat zien en dan gaat het allemaal prima. Ook heeft hij nog een houder voor op de fiets erbij gekocht, dus da's helemaal handig! (We hebben geen auto dus doen we veel fietsend).

 

Zelf heb ik een GPS60 en ondanks dat ik daar heel blij mee ben vind ik cachen met PDA nog altijd het handigst. Je hebt je cache-beschrijvingen digitaal bij de hand, je kan ter plaatse kijken of er een cache in de buurt ligt en hebt dan ook nog de cachebeschrijving bij je! Super!

 

Mijn vriend gebruikt programma's als:

- GPX Sonar

- Navio

- GPS tuner

 

Overigens is de GPS-ontvanger behorende bij de PDA een stuk nauwkeuriger dan die van mijn GPS60. Heel vaak loop ik eerst de verkeerde kant op terwijl mijn vriend met de PDA meteen op de cache afloopt! (HEEEEELLLL FRUSTREREND ;) )

 

Veel plezier en succes met cachen! (en kijk uit: het is echt verslavend!).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt mr chaos

ik wil ook een pda omdat ik er veel meer mee kan doen

welk programma gebruik jij voor het schat zoeken

de asus 636n is een heel complete pda met een sirfstar 3 en verwisselbare accu

ik vind die dingen veel geld maar dan koop ik liever waar veel mogelijkheden op zitten

zoals bleutooth en wifi b/g

 

Het cachen zelf doe ik met OziExplorerCE, met de stafkaarten van Nederland erop. Voor de rest gebruik ik de volgende programma's op de PPC:

 

- TomTom, met Co-Input (www.debruineberen.nl) om coordinaten te kunnen invoeren

- GPXSonar om de cachebeschrijvingen te kunnen bekijken

- De gradencalculator (www.debruineberen.nl)

- Geotools (een excelsheetje om allerlei berekeningen te maken, snijpunten van cirkels, projecties, etc, etc. Gevonden via www.geocaching.be)

- Franson GPSgate om je GPS signaal te kunnen delen over meerdere applicaties tegelijk

 

En op de PC natuurlijk GSAK, om allerlei waypoints makkelijk te kunnen selecteren en met 1 druk op de knop te kunnen exporteren naar TomTom, GPXSonar en Ozi!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...