Spring naar bijdragen

Nieuweling: gekocht explorist 210, paar vragen...

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo allemaal,

Zoals in de TT aangegeven ben ik nieuw op het gebied van GPS (buiten TomTom dan...)

Ik heb een explorist 210 besteld (nog niet binnen) voor het navigeren tijdens racefiets-/mtb- en wandeltochten. HEb me laten vertellen dat de 210 hiervoor een geschikte oplossing zou zijn.....?

Nu vraag ik me alleen af, er zit een europeese besiskaart op het apparaat geinstalleerd.

Op diverse sites worden (fiets)routes aangeboden, wanneer ik nu zo'n route wil uploaden naar mijn GPS heeft hij dan aan die basiskaart voldoende? Of hoe werkt dit precies?

En wanneer ik ergens (bijvoorbeeld in de Eifel) een toch wil gaan rijden, kan ik deze dan vooraf uitstippelen op het apparaat?

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Gedetailleerde info kreeg ik niet echt bij de (online) winkels, de enige " real life" winkel waar ik ben gaan kijken verwees me naar het internet....."daar zijn die apparaten toch een stuk goedkoper dan bij ons", aldus de verkoper....

Geplaatst

Op de 210 is ongeveer 22 MB aan kaartmateriaal van Mapsend DirectRoue Europe in te laden, wat ongeveer overeen komt met een gebied van 80 bij 80 km. Daar staan geen fietspaden op. Wel de meeste wegen en watertjes.

Voor het inladen van fietsroutes kan je het best even de zoekfunktie van dit forum gebruiken. De vraag is al eens eerder gesteld en beantwoord!

Geplaatst

Owk,

Op basis hiervan begrijp ik dat ik waarschijnlijk een verkeerde keuze heb gemaakt met voor de 210 te kiezen?

Welke (betaalbaar) alternatief is er?

De 210 kost bij futurumshop 239 inclusief bikemount en draagtasje.,...

Geplaatst

Die Fietsroutes van internet kan je in elke GPSr laden, kaart of geen kaart. De basiskaart is echter wel een mooie uitbreiding om snel zelf een afkorting of zo te vinden.

Fietspaden staan slechts op de topo nl kaarten die alleen geschikt zijn voor (duurdere) Garmins. Op alle andere GPS kaarten staan fietspaden heel slecht aangegeven.

Zelf routes maken zal je met ingecande kaarten en bijvoorbeeld Ozi explorer moeten doen.

Volgens mij is de Explorist helemaal geen slechte keus, je hebt heel veel voor heel weinig geld. Voor iets van 150 pleuro kan je de 210 zelfs routeble maken. Dan kan je 'm ook als auto navigatie gebruiken.

Q :beerchug:

Geplaatst

Hoi!

Nee hoor je hebt helemaal geen verkeerde keuze gemaakt!

Zelf gebruik ik mapsend streets of europe, de routeplanner van magellan heb ik toch niet nodig en met de streets of europe kan je heel veel kwijt.

Het is wel zo dat alle fietspaden er niet specifiek op staan, maar veel wandelpaden en dus ook fietspaden, ook onverhard, staan er wel op. Laatst nog de LF1 gereden vanaf Noordwijk, alles stond er op aan fietspaden!

Het zijn geen topografische kaarten, maar dan hed je op de PDA met Ozi bijvoorbeeld kunnen gaan werken, of met Garmin die onlangs de Topo Nederland uitgaf voor 130 euro en Duitsland is nog veel duurder.

Voor mij ook een reden om van Magellan de streets of Europe te gebruiken.

De standaard hoofdwegen die zich standaard in de explorer bevinden, zijn in geval van fietsen wat karig, maar ter oriëntatie valt het best mee, vergelijk met de major roads of europe van TT.

De routes die ik fiets haal ik soms van internet maar meestal stippel ik ze zelf uit met Ozi op de PC en download ze dan naar de GPS. Zelf gebruik ik de Sportrak Pro, volgens mij qua functies vergelijkbaar.

Met een houder op de fiets is het helemaal super, ben er al wat ATB paden mee af gereden.

Dus samengevat denk ik dat het een goede keuze is, tenzij je veel geld meer wilt uitgeven.

Wel handig is een programma te hebben om routes uit te stippelen. Ozi bijvoorbeeld kan je als testversie downloaden en eens zien wat je er mee kunt doen.

Wacht eerst je zending maar eens af en laat je verrassen.

Groet,

Sloppie

Geplaatst

Nou. op basis van bovenstaande antwoorden heb ik de bestelling gewoon door laten gaan en sinds woensdag ben ik de trotse eigenaar van de explorist 210!

Ondertussen is het me (m.b.v 4 programma's!) eindelijk gelukt een route die op internet stond op het apparaat te zetten.

Ook heb ik nu directroute Europe.

En wat ik graag zou willen is de detailkaart van de route die ik ga fietsen op de Explorist zetten.

Is dit mogelijk, en zo ja: hoe?

Ik heb de detailkaart in directroute opgeslagen, maar mijn mapsend manager herkent het bestand niet als zijnde een kaart. Hij is n. opgeslagen als *.img, terwijl de bestanden voor de Explorist *.mgi en *.imi zijn.

Hoe krijg ik het voor elkaar?

Een rename werkt niet.......

Geplaatst (bewerkt)
Nou. op basis van bovenstaande antwoorden heb ik de bestelling gewoon door laten gaan en sinds woensdag ben ik de trotse eigenaar van de explorist 210!

Ondertussen is het me (m.b.v 4 programma's!) eindelijk gelukt een route die op internet stond op het apparaat te zetten.

En wat ik graag zou willen is de detailkaart van de route die ik ga fietsen op de Explorist zetten.

Ik heb de detailkaart in directroute opgeslagen, maar mijn mapsend manager herkent het bestand niet als zijnde een kaart. Hij is n. opgeslagen als *.img, terwijl de bestanden voor de Explorist *.mgi en *.imi zijn.

Je hebt neem ik aan de software geinstalleerd.

En vervolgens in mapsend met de muis de gewenste region geselecteerd.

Zorg dat je onder de 8 MB blijft dan kun je er altijd 2 in het geheugen hebben.

Daarna kies je van het "Regions menu" - "Upload to GPS…"

Kies daarbij als bestemming de harddisk van je PC.

Kopieer vervolgens het aangemaakte bestand of de aangemaakte bestanden via USB naar de map "detail maps" in het geheugen van je GPS.

Ergens onderweg moet je het serie nummer intikken van je GPS zodat het bestand enkel op jouw GPS werkt. Maar het opzoeken daarvan op je gps lukt je vast wel.

PS. Om de een of andere reden komt het aangemaakt bestand bij mij in de map "C:\Program Files\Magellan\MapSend DirectRoute Europe\Export\Images"

terecht. Dit ondanks dat ik een ander pad opgeef.

Misschien is dat bij jou ook het probleem.

bewerkt door hrng
Geplaatst

Je hebt neem ik aan de software geinstalleerd.

En vervolgens in mapsend met de muis de gewenste region geselecteerd.

Zorg dat je onder de 8 MB blijft dan kun je er altijd 2 in het geheugen hebben.

Daarna kies je van het "Regions menu" - "Upload to GPS…"

Kies daarbij als bestemming de harddisk van je PC.

Kopieer vervolgens het aangemaakte bestand of de aangemaakte bestanden via USB naar de map "detail maps" in het geheugen van je GPS.

Ergens onderweg moet je het serie nummer intikken van je GPS zodat het bestand enkel op jouw GPS werkt. Maar het opzoeken daarvan op je gps lukt je vast wel.

PS. Om de een of andere reden komt het aangemaakt bestand bij mij in de map "C:\Program Files\Magellan\MapSend DirectRoute Europe\Export\Images"

terecht. Dit ondanks dat ik een ander pad opgeef.

Misschien is dat bij jou ook het probleem.

TX!

Dit werkt!

Nu alleen nog even proberen of ik alleen een track nodig heb of ook de waypoints....

Had een track van internet omgezet naar directroute en de waypoints erin gelezen.

Wat ik raar vind is dat er 825 waypoints in het bestand zitten, verdeeld over 29 routes.......en dat terwijl het maar 1 route is?

Geplaatst
TX!

Dit werkt!

Nu alleen nog even proberen of ik alleen een track nodig heb of ook de waypoints....

Had een track van internet omgezet naar directroute en de waypoints erin gelezen.

Wat ik raar vind is dat er 825 waypoints in het bestand zitten, verdeeld over 29 routes.......en dat terwijl het maar 1 route is?

Dat komt omdat het een track is. Een track is het logbestand van waar de GPS is geweest. Dus als jij je GPS aanzet (met tracking aan) en je gaat ergens heen, dan hou je van de weg die jij hebt gelopen een track over. Elke keer als jij een andere riching op gaat maakt de track een trackpoint aan. Zo blijft de track klein (je zou maar eens elke seconde zo'n point maken!).

Die track kun je omzetten in een route. De maker van de track die jij gedownload hebt heeft dus 825 keer een koersverandering gemaakt. (dit wil echter niet zeggen dat hij 825 keer afgeslagen is, een weg die een hele flauwe bocht maakt geld ook als koersverandering uiteraard). En daarom zijn er 825 waypoints in die route.

Die meerdere routes zouden kunnen zijn ontstaan (pin mij hier niet op vast :cry: ) omdat de maker misschien 29 keer is afgestapt en gestopt.

Geplaatst
TX!

Dit werkt!

Dat komt omdat het een track is. Een track is het logbestand van waar de GPS is geweest. Dus als jij je GPS aanzet (met tracking aan) en je gaat ergens heen, dan hou je van de weg die jij hebt gelopen een track over. Elke keer als jij een andere riching op gaat maakt de track een trackpoint aan. Zo blijft de track klein (je zou maar eens elke seconde zo'n point maken!).

Die track kun je omzetten in een route. De maker van de track die jij gedownload hebt heeft dus 825 keer een koersverandering gemaakt. (dit wil echter niet zeggen dat hij 825 keer afgeslagen is, een weg die een hele flauwe bocht maakt geld ook als koersverandering uiteraard). En daarom zijn er 825 waypoints in die route.

Die meerdere routes zouden kunnen zijn ontstaan (pin mij hier niet op vast :lol1: ) omdat de maker misschien 29 keer is afgestapt en gestopt.

Owk, op zich een duidelijk en logisch verhaal.

Maar wat moet ik nu doen doen om die route (het liefst als 1 route) naar mijn GPS te krijgen?

Ik heb namelijk niet zo veel zin om 29 keer af te stappen om het volgende deel van de route in te laden.....

Het terugvolgen van een track is in ieder geval NIET handig op de fiets......dan verdwaal je :-)

En ik kan die track van 599 waypoints wel converteren naar een route van 35 waypoints, maar dat fietst ook niet echt gemakkelijk.....

Geplaatst

Wat ik doe met langere fietsroutes bij mijn Sportrak Pro, is een track maken en die downloaden in de GPS. Je fietst dan gewoon het lijntje na.

Je krijgt dan geem richtingsinformatie maar die zou je ook nog in een route kunnen toevoegen op kritieke punten.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...