Spring naar bijdragen

UTM Grid en kaarten


Aanbevolen berichten

Posities kunnen we in ons landje prima in het RD-raster met bijbehorende kaartindelingen vinden.

Zitten we in België dan hebben ze daar een ander raster op de kaarten en hebben ze iets dat Lambert heeft.

In Duitsland doen ze het met kaarten volgens Gauss-Krüger als ik het wel heb.

Enz. enz. En ga je dingen doen over landsgrenzen heen dan wordt de zaak lastiger.

Maar als je de posities bepaalt met GPS dan werk je met WGS84 en het soort kaarten dat men dan wil gebruiken heet Universal Transverse Mercator (UTM).

Dan heb je wel een voorschrift over hoe je gebieden op de ronde aarde moet plat slaan om een kaart te krijgen maar je zit met de aansluiting van de kaarten.

Alhoewel het op het eerste gezicht makkelijk lijkt: WGS84 en UTM geven problemen.

Je kan lezen hoe het theoretisch zit bij DEFENSE MAPPING AGENCY want wat militairen doen (MGRS) en wat burgers met UTM doen is zeer verwant.

Een voorbeeld van de praktijk kan je vinden bij de ATLAS FLORAE EUROPAEAE. Hier zet met op de kaart waar welke vaatplanten voorkomen. Andere biologen werken aan zoogdieren, vogels, amphibiën, schimmels en ongewervelden.

Ik raad aan om de link 'New Grid System' te volgen want dan zie je hoe e.e.a. in de knoop raakt bij 50 x 50 km cellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

:ph34r: Ja, ja, die vervelende Galileo ook... Als die er niet geweest was, dachten mischien we nu nog wel dat de aarde plat was en hadden we dit probleem ook niet. Maar ja, dan konden er ook geen 24 satelieten rond ons bolletje vliegen en hadden wij dit leuke spelletje niet.

 

Zo zie je maar, je kunt niet alles hebben. Wij willen nu eenmaal de buitenkant van een bol projecteren op een plat vlak. Dat is lastig. Maar weetje wat nog veel en veeel en veeeeeeeeeel lastiger is? Precies rondlopen met eern getrouwe kopie van die bol op een schaal 1: 50.000 of 1:25.000! Dat vouwt ook zo lastig in je binnenzak.

 

Maar alle gekheid op een stokje, ik begrijp je probleem wel, maar daarvoor heben we tegenwoodig gelukkig zoiets als GIS. En bijna net zo handig, daarvoor heeft mijn magellan meridian gold een klein kaartschermpje aan boord. En wellicht komen we in europa nog wel een keer uit de discussie over DE kaartprojectie. Ik weet het, dan lijkt je land mischien niet zo groot als je zou willen (zou het trouwens werkelijk zo een voudig zijn dat je elk probleem daartoe terug kunt voeren? ;) ). Maar ja, we spreken ook allemaal engels, of ze dat in Duitsland en Frankrijk nu leuk vinden of niet. Het zal dus wel UTM worden. Dat hebben ze in de NAVO niet voor niets uitgevonden. En weet je dat de Russen dat ook al gebruiken?

 

Ik ben benieuwd wat het wordt als we de vergelijkende kaarten voor de Europese Kaderrichtlijn water moeten maken. Maar dat is dan weer een deel van mijn vakgebied...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de aarde een perfecte bol zou zijn dan zouden we misschien ook nog wel op een eenduidige systeem kunnen rekenen.  Maar zover zijn we nog niet  :blink:

:( Nu beste Gotcha, laat ik je dan meteen maar uit deze droom helpen... Zelfs als de aarde een perfecte bol zou zijn, en er een homogeen zwaartekrachtveld was en..., dan woonden er nog steeds mensen!

 

Ja en de eigenschap van mensen is; efin... daar kunnen we wel een apparte boom over opzetten. Maar als de toren van Babel is mislukt en esperanto niets is geworden, dan moeten we daar ook maar geen illusies over hebben.

 

Goed nieuws voor de geodeten dus. Alhoewel, in Delft snappen ze dat niet echt geloof ik B) .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[...]

Goed nieuws voor de geodeten dus. Alhoewel, in Delft snappen ze dat niet echt geloof ik :blink: .

Nauw, goed nieuws voor geodeten... heb je niet gelezen wat er in het kader van onze verdere debilisering gaat gebeuren? Het draadje is Geodesy opgeheven .

Ze zitten daar nu nagelbijtend met zijn allen op de wipstoel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nauw, goed nieuws voor geodeten... heb je niet gelezen wat er in het kader van onze verdere debilisering gaat gebeuren? Het draadje is Geodesy opgeheven .

Ze zitten daar nu nagelbijtend met zijn allen op de wipstoel...

Ja precies Prof. zie mijn reactie aldaar. Dat bedoel ik dus met dat ze dat in Delft helaas niet snappen! Wat moeten we daarnu mee? Geodeten zijn harder nodig dan ooit! :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Om eens terug te komen op het onderwerp:

 

tot mijn verbazing had ik zojuist een papieren kaart in handen met de volgende gegevens

 

schaal 1:50.000

Serie M 733

Blad 10 West Sneek

Uitgave 7-TDN 1999

 

Het bijzondere aan deze kaart is: het raster is UTM en in de kantlijnen staan graden WGS met een streepje aangegeven. Typisch is dat de kruispunten van de rasterlijnen een klein cirkeltje zijn.

 

Heeft iemand deze kaarten eerder gezien?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:angry: Hoi prof zeer waarschijnlijk heb je een militaire uitvoering.

Het rasterwerk staat in UTM maar ook in MGRS (militairy grid reference system),dwz de getallen bij het rasterwerk staan groot en klein.

de groote getallen staan voor het mgrs(samen met 2 letters die weer te vinden zijn in de legenda bij 100.000m vierkant, (op die kaart zal dat zijn FU))

en de grote en kleine getallen samen staan voor het UTM systeem.

Toen men over is gegaan naar wgs84 zijn die rondjes op de kruisingen gekomen.

een soort hulp om snel te zien of het een kaart is in wgs84.

De gradenaanduiding is wel aanwezig maar geen rasterwerk,maar als je goed kijkt zie je op elke kruising per 5 minuten een kruisje staan.

groeten PAULUS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat wat je zegt klopt als een bus. De UTM getallen zijn inderdaad klein/groot geschreven b.v. 6 (klein) 46 (groot) en 58 (klein) 92 (groot).

De lijnen voor b.v. 5890 en 650 zijn dikker dan de anderen.

Bovenaan de kaart staat in rode letters 'UTM-net in WGS84' met eronder 'UTM-Grid in WGS84'.

De legenda vermeld o.a. '...van zone 31 van het NAVO coördinaten systeem, het Military Grid Reference System (MGRS).

 

Je slaat de spijker op de kop! :angry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...