Spring naar bijdragen

Pathaway


jojonl

Aanbevolen berichten

:D ik gebruik naar alle tevredenheid Oziexplorer op mijn PC. Helaas bestaat van dat programma alleen een PocketPC (ookwel pokkepc genoemd ;-)) versie. Ik ben echter eigenaar van een geweldige Palm (ZIre) waar ik via Cachemate al mijn gpx-files in kan laden.

 

Nu bestaat er Pathaway :):( en daar ben ik wat mee aan het stoeien: als het goed is kun je net als bij Ozi digitaal kaarten kalibreren.

Via Touratech qv zou je kaarten kunnen omzetten naar het .pdb bestand (het palm-formaat), maar ik ben er nog niet achter hoe ik nu de calibratie van ozi (de .map) kan gebruiken voor Pathaway.

Ik heb geen zin om de calibratie van kaarten (wat veel werk kostte) opnieuw handmatig te moeten aangeven (heb ik immers al eens gedaan)

 

Een converter van een rus heb ik op het web gevonden, maar daarbij moppert Touratech over het feit dat ie geen calibratiepunten heeft.

 

Wie kan me helpen?

 

En om het draadje ook algemeen te maken:

Wie heeft tips / handigheden en weetjes over pathaway???

 

Ik had overigens wel eens handmatig de calibratie gedaan. Een kaart van 3 mb voor Ozi wordt dan 30 mb in het BMP-formaat dat Pathaway gebruikt>>> is daar ook niet iets op te vinden?? (k vind het onzinnig om 10 geheugenkaartjes te kopen en bij me te hebben voor een stuk of wat kaarten) :punk:

 

heeft er dan niemand pathaway? :eek:

bewerkt door jojonl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi,

 

ik gebruik ook pathaway en ben wat aan het stoeien met stafkaarten ... deze zijn volgens mij niet "noord-georienteerd" (behalve op de de centrale as door Amersfoort) ... en helaas: Pathaway gaat uit van "noord-georienteerde" kaarten, met als gevolg dat hier in het oosten van het land er nogal een afwijking is van de geprojecteerde positie (gps) en de werkelijke positie ...

 

heeft iemand een misschien converter om deze kaarten te corrigeren ?

 

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken bedoeld progje niet. Maar wil wel even reageren op de 'noord-georienteerdheid'van kaarten.

Er is een magnetisch noorden, een astronomisch noorden en een kaart-noorden.

Er is een kaartprojectie waarbij het noorden overal op de kaart dezelfde kant op wijst: Mercator. Vaak gebruikt om de hele aardbol af te beelden (behalve te polen natuurlijk :cry: )

Onze kaartprojectie voor de topo-kaarten is de Stereografische Dubbelprojectie van Schreiber. Gelukkig kan deze voor de schaal waarop we werken goed nagedaan worden door een Transversale Mercator met de juiste parameters.

Zegt pathaway iets over projecties?

Als een afwijking groeit naarmate je verder van Amersfoort afkomt: dan is je projectie fout. Heb je overal dezelfde constante afwijking: dan is je mapdatum verkeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken bedoeld progje niet. Maar wil wel even reageren op de 'noord-georienteerdheid'van kaarten.

Er is een magnetisch noorden, een astronomisch noorden en een kaart-noorden.

Er is een kaartprojectie waarbij het noorden overal op de kaart dezelfde kant op wijst: Mercator. Vaak gebruikt om de hele aardbol af te beelden (behalve te polen natuurlijk  ;)  )

Onze kaartprojectie voor de topo-kaarten is de Stereografische Dubbelprojectie van Schreiber. Gelukkig kan deze voor de schaal waarop we  werken goed nagedaan worden door een Transversale Mercator met de juiste parameters.

Zegt pathaway iets over projecties?

Als een afwijking groeit naarmate je verder van Amersfoort afkomt: dan is je projectie fout. Heb je overal dezelfde constante afwijking: dan is je mapdatum verkeerd.

Dat heb je mooi gesproken Prof. Het geheel is meteen zo klaar als een klontje. Ik denk dat jojonl er nu verder wel uit komt :thumbup:

Ruud :cry:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

helaas heb ik nog geen antwoord gekregen.

1. hoe kan ik de kalibratie van ozi (de .map file) overnemen voor pathaway

2. hoe krijg ik de kaarten in Mb-grootte kleiner

3. andere tips handigheidjes van dit programma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ii lees op hun site:

PWMapConvert MapFileName,[imageDepth],[PalmMapName],[x],[y],[wd],[ht],[GridCount],[GridGenera

te],

[LatTL],[LongTL],[LatBR],[LongBR],[Compression],[scaleMul],[scaleDiv]

Ze willen de coords hebben van de linker bovenhoek en de rechter onderhoek.

Als bij Ozi de mapcorners echt in de hoeken staan dan kan je halen uit het laatste deel van de mapfile (na een 'save mapfile'!), b.v.

 

MMPNUM,4

MMPXY,1,0,0

MMPXY,2,4000,0

MMPXY,3,4000,5000

MMPXY,4,0,5000

MMPLL,1, 6.367281, 53.495845

MMPLL,2, 6.517966, 53.494515

MMPLL,3, 6.514989, 53.382199

MMPLL,4, 6.364701, 53.383523

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig kan deze voor de schaal waarop we  werken goed nagedaan worden door een Transversale Mercator met de juiste parameters.

Zegt pathaway iets over projecties?

Als een afwijking groeit naarmate je verder van Amersfoort afkomt: dan is je projectie fout. Heb je overal dezelfde constante afwijking: dan is je mapdatum verkeerd.

 

Hallo Prof !

 

Zoals je wellicht in de gaten hebt is mijn kennis van kaart-datums en projecties nihil (lees: NUL ;-)

 

Ik denk dat de projectie mijn probleem is ... ik heb eens even in de pathaway "map-manager" gekeken (tool bij pathaway dat kaarten converteerd naar het pathaway formaat) en jawel de "Transversale Mercator" projectie is bekend .... maar nu nog die "juiste parameters" ... er wordt gevraagd om:

Lon_0

Lon_1

Lat_1

Lat_2

x_0

y_0

 

pathaway_projection.jpg

 

Heb jij enig idee ? Alvast bedankt voor de hulp en uitleg

 

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu komt het vast wel goed want de juiste parameters voor onze pseudo-Schreiber projectie, te weten een Transverse Mercator is:

Latitude of origin: 0 d 0 m N

ofwel op de equator. dat is een eind weg.

De central Meridian is 5 d 23.2580m E

Die lijn loopt precies door die kerktoren in Amersfoort: het centrum van ons RD- raster.

Aangezien onze Schreiber projectie zijn platte vlak een ietsje heeft laten zakken de aardbol in moeten we dat met onze Transv. Merc. projectie ook doen

Scale factor 0.99907900

Om de RD rasterlijnen goed op hun plek te krijgen:

False Easting 155000.00

False Northing: -5316592.00

(deze is zo groot omdat de equator nogal ver weg is.)

 

In Pathaway de Coord grid denk ik zetten op dd.dd mm.mm

Mapdatum op Rijksdriehoeksmeting. (Dutch maybe)

Is die er niet dan kan er een user-defined mapdatum mogelijk zijn. Maar dat is weer wat verder de diepere catacomben van dit progje induiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige nederlandse dat te vinden is is

 

de mapdatum Netherland Tri 21 (?)

 

en user grid... vergeet het maar.... niet te definieren

 

projection kan ook nog lat/long zijn of universal transverse mercator

daarbij zal ik eens die false n/e invullen, kijken hoe het dan klopt >>> maar ja.... waar dan???

bewerkt door jojonl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig bestaat er maar 1 mapdatum voor ons landje en die hier dus wel Netherland Tri heten.

Maar wat ze bedoelen met die al parameters voor de Projection is mij duister. (3x lat invullen is raar voor deze projectie). Zouden die x0 en y0-waarde soms de false East/North bedoelen?

Dit soort essentieele zaken moeten ergens in de handleiding staan, meestal achteraan in een appendix.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig bestaat er maar 1 mapdatum voor ons landje en die hier dus wel Netherland Tri heten.

Maar wat ze bedoelen met die al parameters voor de Projection is mij duister. (3x lat invullen is raar voor deze projectie). Zouden die x0 en y0-waarde soms de false East/North bedoelen?

Dit soort essentieele zaken moeten ergens in de handleiding staan, meestal achteraan in een appendix.

 

Hallo beiden,

 

Als je in de invulvelden klikt krijg je onderaan te zien wat daar ingevult moet worden.

 

pathaway_projection2.jpg

 

Wat ik niet kwijt kan is de "scale factor" ....

 

In het manual van Pathaway wordt "Netherland Tri21" gelinkt aan "Bessel"

 

Ik zal met deze instellingen eens de kaart van de omgeving van Hengelo (Ov) calibreren ... het resultaat zal ik later posten

 

Groetjes, John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jepperdepep! ook mij is het eindelijk gelukt...

 

de netherlands tri, de transverse mercator en de false northing (overigens iets anders dan in het voorbeeld aangezien ik de kaart van apeldoorn had) maakte het gelijk kloppend...

 

copy paste eigenlijk de getallen vanuit het .map bestand... alleen vraag ik me altijd af hoe ik dat bestand nu goed moet lezen.. (er staan nl zoveel getallen in)

 

thanks you all

 

uit de handleiding:

General description of parameters is as follows:

Lat_0: Latitude of false origin

Lon_0: Longitude of false origin, or central meridian

Lat_1: Latitude of first standard parallel.

Lat_2: Latitude of second standard parallel

X_0: Easting of false origin

Y_0: Northing of false origin

 

overigens niks gevonden over Netherlands tri in de handleidingen

bewerkt door jojonl
Link naar opmerking
Deel via andere websites

hmmm bij eindhoven in 1:50.000 png kaartje lukte niet helemaal.

in de .map staat:

Projection Setup, 0.000000000, 5.387633333, 0.999907900, 155000.00, -5316592.00, 34.000000000, 40.500000000,,,

Map Feature = MF ; Map Comment = MC These follow if they exist

Track File = TF These follow if they exist

TF,"d:\documenten\gps\waypoints tracks etc\caches\gotheo 2006.plt"

Moving Map Parameters = MM? These follow if they exist

MM0,Yes

MMPNUM,4

MMPXY,1,0,0

MMPXY,2,4000,0

MMPXY,3,4000,5000

MMPXY,4,0,5000

MMPLL,1, 5.459831, 51.589782

MMPLL,2, 5.748473, 51.589249

MMPLL,3, 5.746704, 51.364503

MMPLL,4, 5.459477, 51.365031

 

de lat_0 lon_0 en de x_0 en de y_0 vulden we in gelijk aan die van amersfoort.... maar nu krijg ik toch een afwijking van ca 120m

 

nog tips???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...