Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hej,

Ik dacht dat ik al veel wist hoe ik met mijn GPS overweg zou kunnen, maar het tegendeel bewijst zich.

Nu heb ik een aantal cahes uitgezocht die ik wil gaan lopen maar nu zit daar in dat je een hoek moet bepalen van twee objecten.

Een voorbeeld is van deze hier onder van het Egboetswater in Noord Holland;

Parkeer op N52_43.588, E005_07.273 or N52_43.678, E005_06.073 en ga naar het opgegeven coördinaat. Bepaal de hoek (XXX) tussen de boogvormige brug op ca. 200m (noord-west) en de RK-kerk van Wervershoof (oost). Rond deze hoek af op een veelvoud van 15 graden.

Graag zou ik willen horen (lezen) hoe ik dit het beste kan doen?

Ik heb in het veld al wat geprobeerd maar ik kom er niet uit :cry:

Alvast bedankt Masterchef

Geplaatst

Ik heb in het veld al wat geprobeerd maar ik kom er niet uit  :crybaby:

Ik zou mijn pijlkompas pakken. De ene hoek meten (t.o.v. magnetische noorden) en daarna de andere hoek meten (t.o.v. magnetische noorden). De twee hoeken (t.o.v. magnetische noorden) van elkaar aftrekken en klaar.

Geplaatst

Het is blijkbaar de bedoeling dat je op dat punt het kompas afleest op hoeveel graden de twee objecten liggen. Als het kompas niet nauwkeurig genoeg af te lezen is of je hebt die niet, kan je een stukje in beide richtingen lopen en dan een waypoint markeren. Op het opgegeven punt kan je dan middels een 'GOTO' de richtingen naar de gemarkeerde waypoints aflezen.

Hou er wel rekening mee dat je de scherpe hoek moet vaststellen, het is niet altijd een simpel B-A sommetje. Stel object A ligt op 300 graden en B op 10 graden, dan is het dus (360-300)+10=70 graden en niet 300-10=290 graden.

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb in het veld al wat geprobeerd maar ik kom er niet uit  :crybaby:

Ik zou mijn pijlkompas pakken. De ene hoek meten (t.o.v. magnetische noorden) en daarna de andere hoek meten (t.o.v. magnetische noorden). De twee hoeken (t.o.v. magnetische noorden) van elkaar aftrekken en klaar.

Inderdaad, zo moet het, en dan, zoals Tuur schrijft, de scherpste hoek (< 180 graden).

Als je geen kompas bij je hebt dan kun je ook de heading van je GPS aflezen als je een stukje naar de kerk (kijk uit voor de sloot) resp het bruggetje loopt.

Overigens heeft Egboetswater een grapje, namelijk dat je een groot deel van het jaar het bruggetje niet vanaf het gegeven punt kunt zien, maar wel een stukje ervandaan. Afronden op 15 graden maakt evenwel dat je met enkele pogingen wel de juiste hoek kunt krijgen. Ver zul je er niet vanaf zijn en de hint is duidelijk.

Succes :thumbup:

bewerkt door MCMAL
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...