Spring naar bijdragen

Losse navigatieapparatuur in autos. - Het verschil met vast ingebouwd.


Lex
 Share

Aanbevolen berichten

Afgelopen week heb ik voor het eerst mijn GPS V met daarin een detailkaart kunnen gebruiken, en dat viel tegen. Eerdere ervaringen met losse GPSsen betroffen slechts globale kaarten.

 

Het bleek dat de GPS vaker de weg kwijt was dan mijn vast ingebouwde CARIN (in een andere auto, dus ik heb ze niet tegelijkertijd kunnen proberen).

 

Bovendien is het zo dat als je afwijkt van de voorgestelde route het beduidend langer duurt voor er nieuwe routeaanwijzingen beschikbaar zijn.

 

Ik wijt dat aan het gebrek aan informatie. Een vast ingebouwde navigator beschikt via de wielomwentelingen en de richtingsaanduiding van een gyroscoop ook over bewegingsinformatie als de GPS-ontvangst wegvalt. Bovendien zijn afwijkingen van de geplande route meteen bekend, terwijl de losse GPS eerst buiten de meetfoutmarge moet komen.

 

Ook andere vergelijkingen lijken me nuttig. Bijvoorbeeld of een StreetPilot het beter doet dan een GPS V.

 

Kortom, een heel terrein om te verkennen, maar voor mij wat moeilijk omdat ik op een eiland woon waarvoor geen detailkaarten beschikbaar zijn.

 

++ Lex ++

 

 

 

Edited By lex on dec. 05 2002 at 15:29

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortom, een heel terrein om te verkennen, maar voor mij wat moeilijk omdat ik op een eiland woon waarvoor geen detailkaarten beschikbaar zijn.

Kijk eens naar de combinatie OziExplorer en MapDekode. Kun je zelf je eigen (non-routable) kaarten maken. :P

 

Garmin zou een V ook best krapper kunnen afstellen. Maar dan krijg je weer sneller de off-route waarschuwing.

 

Ik heb zelf geen vast-inbouw ervaring en mijn V is behoorlijk nauwkeurig. Maar wellicht heb jij een warmtewerende voorruit, die de ontvangst bemoeilijkt?

 

Dat het langer duurt voor je nieuwe route bekend is klopt. De V heeft namelijk qua processor geen Viagra genomen. Hij moet het namelijk ook op accu's kunnen doen. Een vast-inbouw loopt op 12v boordspanning en kan dus veel meer rekenkracht hebben en dat merk je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elsinga, bedankt voor de tip over OziExplorer en MapDekode. Dat ga ik eens proberen. Maar doordat dat non-routable kaarten oplevert zal het niet kunnen bijdragen aan de vergelijking. Bovendien kan ik mijn Carin helemaal niet zelf laden, en daarvoor heb ik ook geen Maltakaart.

 

Over de ontvangst heb ik geen klachten, dat ging uitstekend, en ook de nauwkeurigheid was goed.

Maar volgens mij is een belangrijk punt dat Carin door de richtingverandering onmiddelijk kan zien of je al dan niet afslaat op een kruising, terwijl de GPS V daar niets van merkt.

 

Wat processoren betreft, mijn Carin is al meer dan vier jaar oud, en bevat een vrij primitieve processor. Het is zeker geen wonder van rekenkracht.

 

Wat me erg opviel was de lange tijd die verloopt voordat de GPS V nieuwe aanwijzingen geeft na een afwijking van de voorgestelde route. Ik denk dat dat door een andere strategie komt. Volgens mij probeert Carin snel een route te vinden die je weer op de oude route terugbrengt, terwijl de GPS V weer helemaal opnieuw begint. En tegen de tijd dat hij daarmee klaar is, ben je al weer ergens anders zodat hij weer opnieuw kan beginnen. Voor alle duidelijkheid, ik ben er niet zeker van dat het zo gaat, maar ik heb die indruk gekregen doordat het bij stilstand sneller gaat.

 

++ Lex ++

 

 

 

Edited By lex on dec. 07 2002 at 14:26

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

iemand hier ervaring met route66 of autoroute?

 

route66 heeft GPS ondersteuning (in alle 3 de versie's).

microsoft autoroute heeft bovendien turn-by-turn (zeggen ze).

 

route66 europa streets pro 2003 kost maar EUR 99,- , wat autoroute 2002 kost weet ik niet (let op dat je niet streets-en-trips koopt, dat is de US versie)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Alhoewel ik auto-loos ben kijk ik wel af en toe naar nieuwe dingen op het gebied van auto-navigatie.

Zou kwam de vraag op: gebruiken die autoracers nu GPS om te weten hoe, waar enz. ze hebben gereden? Ja dat doen ze. En wat voor spullen gebruiken ze?

Wel, als het een ralley-race is (Dakar of zo) dan een GPS met digitale kaarten.

Maar racen ze op een circuit dan gebruiken ze een speciale ontvanger en wel de Trimble MS860 .

Dat ding kan 20 maal per seconde de positie geven (wel nodig als je zo hard rijdt) en wel tot op een paar centimeter precies. Leuk voor de monteurs die de auto moeten afregelen.

En om de richting goed te weten wordt gebruik gemaakt van twee antennes.

De kosten van zo iets: wel als een Formule 1 race auto al een paar miljoen kost...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
 Share

  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...