Spring naar bijdragen

hulp bij cache zoeken


Gast johnvette

Aanbevolen berichten

Gast johnvette

Ik ben sinds kort in bezit van een Garmin Quest 1 voor auto navigatie en voor de fiets vakanties. Maar wil ook een keer geocaching gaan proberen.

Ben al bezig geweest op de officiele gps cache hunt site.

Maar door mijn onervarendheid en gebrek aan basis kennis kom ik er maar niet uit. ;)

 

Wie kan mij een klein duuwtje in de rug geven en in het nederlands stap voor stap de procedure uit te leggen.

 

Alvast bedankt, ;)

 

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

-Kies op de kaart een mooie cache uit (liefst een zogenaamde "traditonal", dat is een cache waar op de gegeven coördinaten de schat ligt)

-Maak een account aan

-Zet de coördinaten in je GPS

-Zoek de schat! (Wel even opletten wat je zoekt, 't kan van een fotorolletje tot een munitiekist zijn, maar wat je zoekt staat meestal op de cache- pagina)

 

Veel plezeier, Q ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Team_Maju

Je kan ook bij geodating een oproepje plaatsen, of er iemand in je omgeving een keer met je wilt gaan cachen.

 

Dan krijg je alles goed uitgelegd en tis nog gezellig ook.

 

Genoeg cachers die een keer mee willen gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een korte instructie voor gebruik van de Quest bij het cachen:

 

Bij het cachen heb je een aantal functies regelmatig nodig, nl.

1. het inbrengen van een nieuw waypoint

2. het kompasschermpje en

3. de projectie-functie.

 

Alle drie functies zijn in de Quest aanwezig, zij het op een iets andere wijze dan bij andere gps'en.

 

1. Voor het aanmaken van een nieuw waypoint druk je iets langer op de OK toets, waarbij je huidige positie in het geheugen wordt vastgelegd als je die via Bewaar (met de OK-toets) vastlegt. Je komt dan vervolgens in een waypoint-edit schermpje terecht, waar je de cöördinaten kunt aanpassen aan die waarden die je aan de hand van de cache-beschrijving hebt bepaald. Sla die weer op en je hebt dus de coördinaten van het volgende WP in je gps ingebracht.

 

2. Vervolgens kies je het betreffende waypoint in het schermpje Find-Mijn Locaties en kiest vervolgens voor de "Route naar"-optie in het "Herzie mijn locatie"-schermpje. Kies vervolgens in het "Route voorkeur" window voor "Niet via wegen"(*). Je komt nu terug in het kaartschermpje, maar als je nu op de blader-toets (rechtsonder de FIND-toets) drukt dan zie je dat het kompas-schermpje verschijnt. Je kunt nu de pijl gebruiken richting het volgende WP. Druk je weer op de blader-toets dan keer je terug naar het kaartschermpje.

Let wel: deze kompasscherm-functie werkt alleen als je de "Niet via wegen"-optie hebt gekozen bij de "Route voorkeur".

 

(*) Mocht je hier geen keuze-menuutje krijgen, dan komt dat omdat je de keuze voor de Route Voorkeur vooraf hebt vastgelegd in de instellingen. Verander dit door in het kaartschermpje/kompasschermpje te drukken op de menu-toets, en vervolgens te kiezen voor Instellingen-Route Instelling-Route Voorkeur. Stel deze laatste in op "Op verzoek". Er wordt dan iedere keer dat je een route inschakelt gevraagd naar jouw voorkeur.

 

3. Tot slot de projectie-functie. Dat is de functie die je gebruikt bij vraagstukjes als: "Loop vanaf dit punt 375 meter in de richting 176º".

Deze functie werkt bij de Quest eigenlijk omgekeerd als bij andere gps'en. Bij die andere gps'en kies je een Waypoint, en kiest in het Waypoint edit schermpje voor de Projectr-functie. Je vult daar een afstand in en een richting in graden, en de gps berekent zelf het daarbij behorende WP. Erg gemakkelijk dus!

Op de Quest werkt het iets anders:

- Je gaat met je gps staan op de plek vanwaaruit je het volgende WP wilt bepalen.

- Je schakelt (als je in het kompasscherm zit) over naar het kaartschermpje. Je ziet hier nu je eigen positie in het veld.

- Druk nu op de kanteltoets en je ziet een cursor verschijnen.

- Gebruik de kanteltoets om de cursor door de omgeving te verplaatsen.

 

Je ziet nu meteen rechtsonder in het kaartschermpje een zwarte balk verschijnen met daarin de afstand en richting waarin de cursor-positie zich bevindt t.o.v. jouw huidige positie (hoe verder je inzoomt op de kaart, hoe nauwkeuriger je de positie kunt bepalen). Zo kun je de afstand instellen tot op de meter nauwkeurig.

Als je nu met de cursor die positie hebt bereikt die met de afstand en richting in de cache-beschrijving overeenkomt, dan druk je op de OK-toets (kort indrukken) om die positie in een WP vast te leggen. Schakel nu via de blader-toets weer over naar het kompas-schermpje om naar het nieuw berekende WP te wandelen.

Het is dus iets omslachtiger als met andere gps'en, maar het werkt wel goed.

 

Er zijn nog wat meer functies die met de Quest ook kunnen maar wat omslachtig zijn, zoals het doen van een kruispeiling. Alleen is dat nogal ingewikkeld als je net begint. Ik denk dat je met het verhaaltje hiervoor al aardig uit de voeten moet kunnen.

Succes ermee!

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...