Geo-Hoppers Geplaatst 7 januari 2006 Geplaatst 7 januari 2006 In het boek facile-en-route, waarin overnachtingsplaatsen in geheel Europa staan vermeld voor campers, gebruikt men een coordinatennotatie, die ik niet kan thuisbrengen. In het boek staat zelf ook niets ( althans ik kan het niet vinden) over de gebruikte notatievorm. Ik geef hierbij een voorbeeld: N 52.03'70.5" E 05 11'58.3" Dit is in WGS84 en met grid hddd.mm.mmm N 52.03.537 E 05.11.933 Iemand enig idee in welke mapdatum en grid de bovenste notatie is gegeven.
deBruineBeren Geplaatst 7 januari 2006 Geplaatst 7 januari 2006 Gezien de opmaak xx.xx'xx.x" zou ik zeggen Graden. Minuten' Seconden.TiendevanSeconden". Maar 70.5" seconden bestaat niet. Zeker weten dat dit geen tik voud is
Geo-Hoppers Geplaatst 7 januari 2006 Auteur Geplaatst 7 januari 2006 (bewerkt) Ik had die notatie ook al uit geprobeerd maar kwam daar niet mee uit de voeten. Er van uitgaande dat de 70 in de notatie niet fout is natuurlijk. Ik ben nog een beetje aan het zoeken, maar kwam bv ook deze tegen: N 51 57"35.4" E 05 33'6.62" Hierin is de 62 weer niet te plaatsen. Het lijkt er een beetje op dat er ongeveer 500 mtr zit tussen de positie zoals opgegeven en als ik op adres zoek in Mapsource voor die locatie. Zeker weten doe ik dit niet. Dit alles natuurlijk er vanuit gaade dat de notitie's in het boek correct zijn Ik heb er nog een gevonden die niet past in de genoemde notatievorm: N 51 59'78.81" E 05 05'94.3" (Kanaalweg in Vianen) Lijkt erop dat het niet om een typefout gaat. 7 januari 2006 bewerkt door Geo-Hoppers
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 7 januari 2006 Geplaatst 7 januari 2006 Als ik N 52.03'70.5" E 05 11'58.3" converteer naar iets zinnigs vanwege de max=60 minuten dan wordt het N 52.04'10.5" E 05 11'58.3" en dan zit ik in een woonwijk Lagestraat te Bunnik De tweede positie N 52.03.537 E 05.11.933 brengt mij ten zuiden van de snelweg op een landweg te midden van boomgaarden (Nieuw Ter Hull?). Het is wel pal naar het zuiden! Als N 52.03'70.5" E 05 11'58.3" een typefout is en b.v. echt N 52.03'30.5" E 05 11'58.3" dan kom ik een beetje anders maar toch in dezelfde boomgaard aan. Zou het N 52.03'40.5" E 05 11'58.3" zijn dan kom ik op de afslag van de ventweg langs de autoweg uit, waar je dus de boomgaarderij binnenrijdt. Dingen zoals: N 51 57"35.4" E 05 33'6.62" zijn prima. {collegemode aan} Europa ligt op het noordelijk halfrond. Van de equator tot de noordpool tellen we 90 graden af. Dus 0 Voor minuten geldt: 0 Idem voor de seconden. Zoals met elk heel getal kunnen we doorgaan met hem te decimaliseren. Dat doen we door gebruik te maken van de decimale komma. De Angelsaksen zijn eigenwijs: die gebruiken een decimale punt. Op deze wijze kunnen we de precisie van metingen aangeven door het aantal getallen achter de komma te schrijven. We delen dus b.v. de seconden decimaal in: 6,62 dit zijn zes hele seconden plus 62/100 ste seconde erbij geteld. 6,9786 is 6 seconden plus 9786/10000 ste. {collegemode uit}
hrng Geplaatst 8 januari 2006 Geplaatst 8 januari 2006 (bewerkt) Hier een voorbeeld uit de gids zelf. Bron: De gids zelf 8 januari 2006 bewerkt door hrng
Jurgen & Co Geplaatst 8 januari 2006 Geplaatst 8 januari 2006 (bewerkt) Misschien kan dit of dit je verder helpen. 8 januari 2006 bewerkt door Jurgen & Co
deBruineBeren Geplaatst 8 januari 2006 Geplaatst 8 januari 2006 Op zoek op het internet vondt ik deze: Vanaf Lelystad richting Enkhuizen. Direct over de Houtribsluis Staat een viskar en een friet wagen. Hierbij kunnen nog enkele campers (niet officieel) overnachten. Onder de weg door naar de landtong is een hoogteboom geplaatst (2.40 meter) hier kan men dus niet meer met de camper komen om te overnachten. Coördinaten: N 52 o 31’ 73.2’’ O 05 o 25’ 50.7’’ Ook hier een rare waarde van 73.2" echter als je dit nu ziet als ,732' dan kan het aardig kloppen. Ik weet niet presies waar de viskar en friet wagen staan, maar dit is een mogelijke plaats. N 52º 31,732' O 005º 25, 507' Ook kopt de beschrijving dat de weg verder loopt onder een weg door naar een landtong.
Geo-Hoppers Geplaatst 8 januari 2006 Auteur Geplaatst 8 januari 2006 Ik heb het software programma van de link van Jurgen & co gedownload en geinstalleerd. De notatie komt overeen met die in de door mij genoemde gids, dus dat was hoopvol. Maar in de praktijk geeft TomTom na ingave van de coordinaten een positie, die niet klopt ! Er zit m.i. een afwijking in tussen de 500 m tot 1000 m. Ook de optie om de coordinaten gewoon in te voeren zoals de Bruine Beren (Alex) aangeven geeft geen juiste locatie. Ook dit geeft een afwijking van honderden meters ! Behoudens dat ik nog niet weet wat nu de naam is van deze notatie, is deze met de tot nu toe gegeven oplossingen ook nog eens incorrect. Blijft een raadsel waarom men in zo'n gids een dergelijke notatie gebruikt. Mensen met geen tot weinig kennis van GPS navigatie moeten hiermee toch kunnen werken. Ik zou dit probleem toch graag oplossen.
Gast tommieva Geplaatst 8 januari 2006 Geplaatst 8 januari 2006 Kijk eens op deze site http://www.jeeep.com/details/coord/ In het boek facile-en-route, waarin overnachtingsplaatsen in geheel Europa staan vermeld voor campers, gebruikt men een coordinatennotatie, die ik niet kan thuisbrengen. In het boek staat zelf ook niets ( althans ik kan het niet vinden) over de gebruikte notatievorm.Ik geef hierbij een voorbeeld: N 52.03'70.5" E 05 11'58.3" Dit is in WGS84 en met grid hddd.mm.mmm N 52.03.537 E 05.11.933 Iemand enig idee in welke mapdatum en grid de bovenste notatie is gegeven. <{POST_SNAPBACK}>
Geo-Hoppers Geplaatst 8 januari 2006 Auteur Geplaatst 8 januari 2006 (bewerkt) Bedank voor de (jullie) tip(s). Uit de laatste link denk ik te mogen opmaken dat de notatie in NAD-27 is gegeven. Als je deze omzet naar WGS84 cq NAD83 ( dit zijn twee gelijke notatie,s) dan kom je wel in de buurt maar is er telkens een afwijking. Dat wordt ook op deze site vermeld. Men spreekt hier van wel 200 meter, maar ik kom telkens op afwijkingen tussen de 500 tot 1000 mtr. Dit is te veel om nog goed mee te kunnen werken, het zou je op de verkeerde locatie,s brengen en vervolgens veel zoekwerk waar je nu wel moet zijn. Ik blijf dit allemaal erg vreemd vinden. DE oplossing heb ik nog niet. 8 januari 2006 bewerkt door Geo-Hoppers
deBruineBeren Geplaatst 8 januari 2006 Geplaatst 8 januari 2006 Ik zou er een e-mail naar de uitgever van de gids aan wagen. Laat ze het maar vertellen, in welke oneindige wijsheid ze besloten hebben om deze wereld vreemde notatie te kiezen.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 8 januari 2006 Geplaatst 8 januari 2006 Ik lees en dat kan heel goed kloppen als de coördinaten in WGS84 staan: "Ook hier een rare waarde van 73.2" echter als je dit nu ziet als ,732' dan kan het aardig kloppen. Ik weet niet presies waar de viskar en friet wagen staan, maar dit is een mogelijke plaats. N 52º 31,732' O 005º 25, 507' Ook klopt de beschrijving dat de weg verder loopt onder een weg door naar een landtong." Inderdaad in het gras vlak naast de 'rond'weg. Op de voorbeeldpagina hierboven staat wat posities in Frankrijk. Ik heb eens gekeken wat ik daar van kan brouwen Camaret sur Mere klopt als die graden, minuten, seconden is in WGS84 Ook Carantec lijkt zo te kloppen. Die in Brest lijkt ook te kloppen als we tenminste E door W vervangen. Wat een wanboel! Mij lijkt het dat we toch te maken hebben met WGS84 mapdatum en zeker niet met NAD27 e.d. want die wordt alleen in Noord-Amerika gebruikt op oude kaarten. Maar op rare manieren zijn minuten seconden en komma's dooreen gehusseld door de layout perogramma's of misschien is het allemaal de schuld van MSWord?.
Geo-Hoppers Geplaatst 8 januari 2006 Auteur Geplaatst 8 januari 2006 Een email is reeds onderweg naar de uitgever, dus is ik zit in spanning hun antwoord af te wachten. Zodra ik iets gehoord heb van hun kant zal ik het zeker laten weten. ! De optie om de coordinaten als WGS84 met notatie hhddd.mm.mmm te zien (door het weglaten van de komma,s) is m.i. niet de oplossing. Ik heb dit gedaan met een aantal mijn bekende positie en dan kom je zoals al gemeld wel in de buurt, maar met afwijkingen tussen de 500 en 1000 mtr.
Team 16 Geplaatst 10 april 2006 Geplaatst 10 april 2006 Een email is reeds onderweg naar de uitgever, dus is ik zit in spanning hun antwoord af te wachten. Zodra ik iets gehoord heb van hun kant zal ik het zeker laten weten. !De optie om de coordinaten als WGS84 met notatie hhddd.mm.mmm te zien (door het weglaten van de komma,s) is m.i. niet de oplossing. Ik heb dit gedaan met een aantal mijn bekende positie en dan kom je zoals al gemeld wel in de buurt, maar met afwijkingen tussen de 500 en 1000 mtr. <{POST_SNAPBACK}> Ooit wel eens een reactie gehad?
Aanbevolen berichten