Spring naar bijdragen

Geografische verdeling - Van de cache's over europa


GeoGerard

Aanbevolen berichten

Hoe komt het dat cache's zo onevenredig over Europa verdeeld zijn?

Nederland ligt vol, maar dat heeft met de bevolkingsdichtheid te maken denk ik. Het zelfde geldt voor Engeland.

 

Frankrijk is haast leeg, terwijl het redelijk dicht bevolkt is.

 

Duitsland is ook dichtbevolkt, alleen liggen de cache's voornamelijk om het Ruhrgebied en langs de westgrens.

 

Zweden is relatief dunbevolkt en de cache's liggen daar langs de zuidwest kust.

 

Hongarije ligt ook relatief vol met cache's.

 

Ik snap er niets meer van.

 

Wie komt met een zinnige verklaring?

 

Kijk maar op http://www.geocaching.com/map/

 

 

 

Edited By gerardsmit on nov. 10 2002 at 16:11

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het valt in ieder geval op dat de landen waar geen geocaching domein geregistreerd staat er veeeeeel minder hebben.

Er bestaat bijvoorbeeld geen www.geocaching.fr (ankrijk).

Van Frankrijk weet ik dat internet een veel nieuwer medium is dan bij ons en nog lang niet zo algemeen geaccepteerd. Daarbij heeft het volgens mij ook te maken met economische omstandigheden. In de streken waar veel mensen wonen die het niet zo goed hebben (het oosten van Duitsland bijv.), zul je ook veel minder GPssen aantreffen. En ook de technische ontwikkeling van de bevolking speelt waarschijnlijk een rol. Iemand uit het portugese of griekse achterland heeft waarschijnlijk geen beschikking over internet, en als ze de GPS al kennen, is het misschien niet duidelijk dat zo'n ding ook nog ergens anders voor te gebruiken is dan schepen besturen. En als laatste kan ik ook nog verzinnen dat je, wanneer je midden in een prachtig (natuur)gebied woont, je niet zoveel behoefte hebt om er eens op uit te treken zoals wij dat wel hebben. De duitse caches liggen niet voor niks in de nabijheid van zwaar geïndustrialiseerd gebied. Mensen zoals wij, die in een asfalt-jungle leven, willen graag de natuur proeven.

 

Eric

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zweden is relatief dunbevolkt en de cache's liggen daar langs de zuidwest kust.

In Zweden woont 3/4 van de bevolking in Stockholm en ten zuiden van Stockholm. In dit gebied liggen 3 grote steden: Stockholm, Göteborg en Malmö. Zweden is dus gemiddeld dun bevolkt maar iets meer bevolkt in het zuiden. Zweden zijn erg 'nature minded' dus een hobby/sport als geocaching zal er snel aanslaan. Vanwege de grote steden in het zuiden kun je dus verwachten dat ook hier de meeste caches liggen. En ik kan je verzekeren dat het leuk geocachen is in Zweden. Natuur is daar vaak echte wilde natuur en ten noorden van Stockholm begint de laatste wildernis van Europa. En het klimaat is in het zuiden wat minder extreem als ten noorden van Stockholm.

 

 

 

Edited By Waterboys on nov. 11 2002 at 13:24

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het heeft vermoedeijk alles te maken met de penetratiegraad van internet en GPS-ontvangers.

 

Waarom was de penetratiegraad van mobiele telefoons in Finland en Zweden in 1997 het hoogst in Europa met bijna 50%. Simpelweg omdat de infrastructuur zich daar minder goed leent voor vaste telefonie en dat mobiele telefonie daar een relatief goedkope oplossing was. Bovendien (misschien wel daardoor) hebben twee grote fabrikanten, nl Nokia en Ericsson daar hun thuishaven. Waarom behoorde Nederland tien jaar geleden tot de top als het ging om penetratiegraad van CD-spelers. Misschien een ongebreidelde drang tot het kopen van electronica. Of misschien wel omdat Philips ze ook maakt.

 

Feit is dat internet in Nederland een zeer hoge penetratiegraad heeft. Ander factoren zijn waarschijnlijk de economische situatie (GPS-ontvanger is immers een dure aanschaf) en de belangstelling voor electronica.

 

 

 

Edited By vanlinde on nov. 12 2002 at 09:36

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Polen zijn ze ook best wel actief net zoals in Hongarije. Maar ze zijn heel on-internationaal bezig.

Om nu filosofieen over landsaard e.d. op te gaan hangen: nee. Laten we het even dichter bij huis brengen: hoeveel allochtone geocachers zijn er of is het alleen maar een kaaskoppen hobby? Een dergelijke vraag kwam trouwens ook op wat betreft natuurbeheer en belangstelling in het blad van natuurmonumenten.

In Pakistan zijn geen geocachers en ook geen geocaches. Als daar iets van waarde weerloos wordt achtergelaten wordt het eigendom van de eerste de beste vinder.

In India zijn vier caches. De enige 'found' is een virtuele cache. De anderen zijn of nooit bezocht of niet meer teruggevonden.

In India leven 1 miljard mensen. En 1 op de 1000 is echt rijk. Dat zijn er 1 miljoen. Dan is 10 procent lower middleclass of hoger. Dat zijn er 100 miljoen.

Autonavigatie met GPS kennen ze niet. Je huurt iemand die de weg weet: veel goedkoper en leuker.

Dat heb je ook met PDA's. Als hier een Corporate Vergadering eindigt pakt iedereen zijn Personal Digital Assistent om de agenda's te trekken en een volgende afspraak te maken. Niet zo in India.

Daar heeft iedere Big Boss voor zich op de vergadertafel een bedien paneel staan met een paar drukknopjes. Men drukt op de juiste knop, deuren gaan open, secretarissen (Analog Real-Life Personal Asssistents) komen binnen en gaan multi-directioneel in real time zonder handshake protocol netwerken en komen razendsnel (het is hun vak!) tot een paar voorstellen. De Bazen zeggen ja en de rest verzorgt de staf.

In dat land moet je echt wennen aan het feit dat er zat mensen zijn voor alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Lijkt me een kwestie van natuurgebieden.

Als je wat meer bos of ander soort natuur gebied hebt dan is het handiger om caches te verstoppen.

 

Ga er een in het vijlerbos maken. Ben nu beetje op mijn mountainbike aan het rondtoeren om een leuke route en plek te zoeken.

Dat is ook een flink stuk bos dat grenst aan andere bossen die ook de grens over gaan naar België.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 115-1015176319
Lijkt me een kwestie van natuurgebieden.

Als je wat meer bos of ander soort natuur gebied hebt dan is het handiger om caches te verstoppen.

 

Ga er een in het vijlerbos maken. Ben nu beetje op mijn mountainbike aan het rondtoeren om een leuke route en plek te zoeken.

Dat is ook een flink stuk bos dat grenst aan andere bossen die ook de grens over gaan naar België.

Is de L1 cache van jouw of is patpack weer iemand anders?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wordt druk in Limbabwe..:-)

Inderdaad. Nu is het weer lekker rustig in onze mooie provincie omdat al die NL toeristen weer thuis zijn  :)

 

Deze zomer zal dat snel weer veranderen dus nu even gebruik maken van de rust.

Gelukkig hebben we nog mooi weer dit najaar. Alhoewel geocachen in het donker ook best leuk is.

In het stik donker hebben we de cache in het Limbrichter bos gevonden.

 

Wie komt er hier nog meer uit Limburg ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 115-1015176319
Het wordt druk in Limbabwe..:-)

En zo hoort het ook! Toch..

Het wordt volgens mij weer tijd voor de bezemstelen om uit te te vliegen naar het zuiden. Liggen nog 3 maagden !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...