Spring naar bijdragen

explorist 100 en praktische afwijking

Aanbevolen berichten

Geplaatst
voor luitjes met de explorist 100: wat is jullie praktische! afwijking bij gebruik van deze gps in een normaal begroeid bos?

Je stelt eigenlijk een onmogelijke vraag :dribble: Als je een afwijking wilt meten, zal je toch een exakte referentie moeten hebben. Een cache die ergens in het bos ligt, is door een andere cacher neergelegd. De vraag is of zijn meting wel bruikbaar is: welke GPS heeft hij gebruikt, had hij WAAS ontvangst (in een bos vaak niet mogelijk), heeft hij meerdere metingen gedaan of even vlug het punt gemarkeerd, hoe waren de weersomstandigheden op dat moment (onbewolkt/bewolkt) en hingen er bladeren aan de bomen? Allemaal factoren die zijn meting flink beinvloeden.

De beste referentie is een RD meetpunt, alleen vraag ik me af of die ook in bossen te vinden zijn, maar daar weten de RD meetpunten jagers vast wel een antwoord op.

Geplaatst

Ik weet ook niet helemaal precies wat je bedoeld met praktische afwijking,. Wij hebben een magellan 100 explorist en bij een dichtbegroeid bos hebben gelukkig niet zoveel moeilijkheden. Grootste afwijking tot nu toe was iets van 8 meter. Maar begin vorige week zaten we bovenop de schat en was de afwijking maar 1 meter.

Zo ik weet niet of je hier wat mee kunt, zelf werk ik meestal met het kompas van de explorist. Deze wijst je de weg. Je moet echter wel blijven bewegen.

Geplaatst
Wij hebben een magellan 100 explorist en bij een dichtbegroeid bos hebben gelukkig niet zoveel moeilijkheden. Grootste afwijking tot nu toe was iets van 8 meter.

Kijk, leuk om te lezen dat het in het bos goed werkt! Tot nu heb ik er pas één cache mee gedaan en had al een afwijking van 8 meter in het open veld :D, maar dan komt weer de vraag van weersomstandigheden tijdens het leggen van die cache. Dat kan aardig wat roet in het eten gooien. Ik leg alleen een cache met mooi weer en met ontvangst van WAAS.

Ik kwam nog wat leuke informatie tegen over het definieren van het Dutch Grid (RD) voor de Explorist. Staat niet in de gebruiksaanwijzing, maar kwam van de leverancier:

U moet een eigen user grid definieren. Hierbij de waardes:

"Trans Merc" (andere opties: Lambert Con, Stereograph, Oblo Merc en

Polyconic)

Geograf.brdte vertrekpt: 52.15617N

Geograf. Lte vertrekpt: 005.38763E

Schaalfactor: 0.99990790

Eenheid tot meter omz: 1.0

Fout O bij vertrek: 00155000.0

Fout N bij vertrek: 00463000.0

User datum

Vul hier in:

Delta A: 740m

Delta F: 0.1003748

Delta X: 593 m

Delta Y: 26m

Delta Z: 478m

Geplaatst

Ik leg de cache liever ook neer bij goed weer, maar ja, Nederland he? :blush:

Ik doe wel altijd wat rhgs ook doet.

Ik projecteer eerst de Wp's met bhv Ozi op de kaart.

Als nu blijkt dat ik het Wp links van het pad heb liggen terwijl ik weet dat ik hem rechts van het pad heb opgeslagen, versleep ik het wp gewoon naar de rechterkant van het pad.

Hierdoor wordt het allemaal al een stuk betrouwbaarder.

Voorwaarde is wel dat je Ozi hebt en er goed mee overweg kan. :D

Maar om weer even ontopic te komen. Een EPE van 8mtr. in een bebladerd bos is niet verkeerd.

Er zijn echter meer invloeden van belang.

Als het bijv. pas geregend heeft ligt er zoveel water op het blad dat er bijna geen signaal doorkomt. Je EPE loopt dan snel op naar 50mtr. Ga dan maar terug naar de auto.

Probeer maar eens het volgende.

Ga met je GPS naar een open stuk land bij helder weer.

EPE 3mtr. (of soms minder)

Leg een droge zakdoek over de GPS.

EPE 3mtr.

Leg nu een natte zakdoek over de GPS. (Hoe je hem nat maakt mag je zelf weten) :lol:

EPE 40mtr.

Geplaatst
Probeer maar eens het volgende.

Ga met je GPS naar een open stuk land bij helder weer.

EPE 3mtr. (of soms minder)

Leg een droge zakdoek over de GPS.

EPE 3mtr.

Leg nu een natte zakdoek over de GPS. (Hoe je hem nat maakt mag je zelf weten) :lol:

EPE 40mtr.

Hoe je erop komt, maar mag het ook iets anders zijn :blush:

Geplaatst

Tuurlijk, badlakens werken ook. :blush:

Maar het ging hier nu natuurlijk om, de theorie in praktijk te brengen.

Het bewijs is in iedergavel bewezen dat water/vocht GPS-signalen tegenhouden.

Ger@ld.

Geplaatst
[...]

Ik kwam nog wat leuke informatie tegen over het definieren van het Dutch Grid (RD) voor de Explorist. Staat niet in de gebruiksaanwijzing, maar kwam van de leverancier:

U moet een eigen user grid definieren. Hierbij de waardes:

"Trans Merc" (andere opties: Lambert Con, Stereograph, Oblo Merc en

Polyconic)

[...]

Voor zover ik het kan overzien is dat hetzelfde als voor de andere recente types van Magellan. Zie maar het receptenboek:

http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/gps_rd.htm

Ik zal de Explorist er ook in opnemen. Dank voor de data.

Geplaatst (bewerkt)
Leg nu een natte zakdoek over de GPS. (Hoe je hem nat maakt mag je zelf weten) :blush:

EPE 40mtr.

Kan makkelijker: leg je vlakke had er maar op. In je hand zit veel vocht. Ontvangs klapt terug naar 0... Of (als je een waterdichte GPS hebt) leg 'm es 5 cm. onder water. WEG ontvangst.

bewerkt door rhgs
Geplaatst

Gisteren maar even de proef op de som genomen door een multi in een dichtbegroeid bos te gaan lopen met de Explorist. Alle tussenpunten en de cache probleemloos kunnen vinden met weinig afwijking.

Geplaatst (bewerkt)
Heb je een tracklog? Ik wil 'm wel even in OZI inlezen voor een snelle check.

Heb ik wel, maar de GPS heeft geen PC aansluiting, dus helaas....

(zou je iemand moeten vinden met een Explorist 400 of hoger)

bewerkt door Team Firefox
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...