Team Firefox Geplaatst 15 augustus 2005 Geplaatst 15 augustus 2005 Op onze Sportrak zag ik gisteren de mogelijkheid om deze in te stellen op het 'militaire magnetische noorden' en het 'ware militaire noorden'. Ik ben benieuwd welke GPS-en deze mogelijkheid nog meer hebben.
rhgs Geplaatst 15 augustus 2005 Geplaatst 15 augustus 2005 (bewerkt) Ik kan nergens iets vinden om een 'militair magnetisch noorden' of een 'militair waar noorden'. De enige locatie waar ik deze zinsdelen tegen kom is in de magellan manuals... Het magnetisch noorden veranderd heel langzaam van plek en het ware noorden is een afgesproken punt op deze aardkloot. Het verschil tussen magnetisch en waar is niet overal op deze wereld gelijk. Dus wat de militaire variant daar mee te maken heeft... Maar misschien hebben de amerikanen de definitie een beetje verdraaid om de vijand zand in de ogen te strooien? 15 augustus 2005 bewerkt door rhgs
Team Firefox Geplaatst 15 augustus 2005 Auteur Geplaatst 15 augustus 2005 Dus wat de militaire variant daar mee te maken heeft...Maar misschien hebben de amerikanen de definitie een beetje verdraaid om de vijand zand in de ogen te strooien? Tsja, wie zal het zeggen! Ik ben eigenlijk even benieuwd in hoeverre deze optie op Garmin GPS-en aanwezig is.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 15 augustus 2005 Geplaatst 15 augustus 2005 Ik ken slechts 3 soorten Noord: kaartnoorden, magn. Noorden en echt Noorden. De term "Mils Grid North" komt wel eens voor in de afkorting MGN op militaire kaarten met MGRS (Military Grid Reference System, een soort UTM notatie). Er er bestaat: Mil. Another unit of measure, the mil (abbreviated ), is used mainly in artillery, tank, and mortar gunnery. The mil expresses the size of an angle formed when a circle is divided into 6,400 angles, with the vertex of the angles at the center of the circle. A relationship can be established between degrees and mils. A circle equals 6400 mils divided by 360 degrees, or 17.78 mils per degree. To convert degrees to mils, multiply degrees by 17.78. De clou schijnt te zijn: pi hebben ze afgerond naar 3,2 voor het gemak. Het zal wel een verkeerde vertaling zijn dit 'militaire magnetische noorden'. De kaart- en magnetisch noorden afwijkingen tov. echt noorden worden opgegeven in mils. Verwar e.e.a. niet met de GON's die landmeters gebruiken. Dat is een metrische maat: 100 gon in een rechte hoek.
rhgs Geplaatst 15 augustus 2005 Geplaatst 15 augustus 2005 Blz. 51 US manual: http://www.magellangps.com/assets/manuals/...or_English2.pdf Dus geen vertaal fout? Tsja...
JandeBeHanger Geplaatst 15 augustus 2005 Geplaatst 15 augustus 2005 Blz. 51 US manual:http://www.magellangps.com/assets/manuals/...or_English2.pdf Dus geen vertaal fout? Tsja... <{POST_SNAPBACK}> Ik lees daar het volgende:Allows the selection of whether the SporTrak uses True North, Magnetic North, Military True or Military Magnetic as its North reference. Schijnbaar heeft Maggelan een militaire variant van het ware noorden en het magnetisch noorden. Bij mijn Geko 201 kan ik kiezzen uit: Waar Magnetisch Grid Gebruiker
rhgs Geplaatst 15 augustus 2005 Geplaatst 15 augustus 2005 (bewerkt) Wat mij betreft bestaat er helemaal geen "military true north". Of zouden ze het Zenith bedoelen. Dan wijst het noorden OMHOOG Maar ja, ik heb er niet voor gestudeerd... Dus wat ik ervan vind is maar betrekkelijk. 15 augustus 2005 bewerkt door rhgs
Team Firefox Geplaatst 15 augustus 2005 Auteur Geplaatst 15 augustus 2005 Blz. 51 US manual:http://www.magellangps.com/assets/manuals/...or_English2.pdf Dus geen vertaal fout? Tsja... <{POST_SNAPBACK}> Ik lees daar het volgende:Allows the selection of whether the SporTrak uses True North, Magnetic North, Military True or Military Magnetic as its North reference. Schijnbaar heeft Maggelan een militaire variant van het ware noorden en het magnetisch noorden. Bij mijn Geko 201 kan ik kiezzen uit: Waar Magnetisch Grid Gebruiker <{POST_SNAPBACK}> Klopt, de Sportrak heeft 4 keuzes: Ware noorden Magnetisch noorden Waar militair noorden Magnetisch militair noorden De bedoeling was om bij een nieuwe cache een projectie uit te zetten via de laatste optie, maar als Garmin die optie niet heeft, dan houdt het idee even op.
JandeBeHanger Geplaatst 15 augustus 2005 Geplaatst 15 augustus 2005 (bewerkt) Ik lees daar het volgende:Allows the selection of whether the SporTrak uses True North, Magnetic North, Military True or Military Magnetic as its North reference. Schijnbaar heeft Maggelan een militaire variant van het ware noorden en het magnetisch noorden. Bij mijn Geko 201 kan ik kiezzen uit: Waar Magnetisch Grid Gebruiker <{POST_SNAPBACK}> Klopt, de Sportrak heeft 4 keuzes:Ware noorden Magnetisch noorden Waar militair noorden Magnetisch militair noorden De bedoeling was om bij een nieuwe cache een projectie uit te zetten via de laatste optie, maar als Garmin die optie niet heeft, dan houdt het idee even op. <{POST_SNAPBACK}> Ik denk dat je iets wil bedenken met projectie?Bij korte afstanden maak het niet zoveel verachil. Projectie met waar en magnetisch over 10 km geeft een verschil van 119 m. Ach tot aan een 500 m is de onnauwkeurigheid van je gpsr groter. 15 augustus 2005 bewerkt door JandeBeHanger
Team Firefox Geplaatst 15 augustus 2005 Auteur Geplaatst 15 augustus 2005 (bewerkt) Ik denk dat je iets wil bedenken met projectie? Projectie met waar en magnetisch over 10 km geeft een verschil van 119 m. Zo weinig? Ben inderdaad iets aan het vogelen met projectie. Net even gekeken, maar magnetisch noorden en militair magnetisch noorden ligt in dezelfde richting, alleen de notatie is veel nauwkeuriger. Hier een ideetje: http://www.dndindustries.com/compass.html 15 augustus 2005 bewerkt door Team Firefox
JandeBeHanger Geplaatst 15 augustus 2005 Geplaatst 15 augustus 2005 Ik denk dat je iets wil bedenken met projectie?Projectie met waar en magnetisch over 10 km geeft een verschil van 119 m. Zo weinig?<{POST_SNAPBACK}> Ja, ik had al eens eerder het verschil uitgezocht, dus ik wist dat het voor de afstanden waar men meestal caches over maakt, niet zo erg belangrijk is.Toch maar even vanuit een willekeurig wp met de Geko 201 2 wp geprojecteerd met magnetisch en waar. Ben inderdaad iets aan het vogelen met projectie. Net even gekeken, maar magnetisch noorden en militair magnetisch noorden ligt in dezelfde richting, alleen de notatie is veel nauwkeuriger.<{POST_SNAPBACK}> Bij de Geko 201 zoek ik een wp uit en projekteer met ??? graden ???.? km.Thuis gebruik meestal Ozi voordit soort dingen. Ik ben nu bezig met 14.000 jaar tastbare geschiedenis en daar moet je ook projecteren, ik ben gisteren met die cache bezig geweest maar ik kreeg te maken met een beste onweersbui, dus ben ik maar weer rap naar de auto gefietst. Hier een ideetje: http://www.dndindustries.com/compass.html <{POST_SNAPBACK}> Dat snap ik niet helemaaal, maar ik snap wel meer dingen niet.
paulus Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 (bewerkt) Op een aantal plaatsen in het nederlandse leger gebruikt men mills in plaats van graden. 360 graden in een cirkel is het zelfde als 6400mills in een cirkel. Mills is gewoon een stuk nauwkeuriger dan graden. Waarom 6400, omdat een hoek van 1 mill op 1 km een zijdelingse verplaatsing geeft van 1 meter. Dit wordt onderandere gebruikt voor correctie's bij mortier en artelerievuur. Verder werken we met kaartnoorden en magnetische noorden. Van een apart militair kaart of magnetisch noorden heb ik nog nooit van gehoord. Ik denk dat die instelling waar je het over had gewoon je GPS van graden naar mills zet. Ik heb een etrex venture en daar bij kan je graden, mills of windrichtingen instellen. groeten PAULUS. 9 oktober 2005 bewerkt door paulus
[TEB]AdmSpock Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 Ik ken slechts 3 soorten Noord: kaartnoorden, magn. Noorden en echt Noorden.De term "Mils Grid North" komt wel eens voor in de afkorting MGN op militaire kaarten met MGRS (Military Grid Reference System, een soort UTM notatie). Er er bestaat: Mil. Another unit of measure, the mil (abbreviated ), is used mainly in artillery, tank, and mortar gunnery. The mil expresses the size of an angle formed when a circle is divided into 6,400 angles, with the vertex of the angles at the center of the circle. A relationship can be established between degrees and mils. A circle equals 6400 mils divided by 360 degrees, or 17.78 mils per degree. To convert degrees to mils, multiply degrees by 17.78. De clou schijnt te zijn: pi hebben ze afgerond naar 3,2 voor het gemak. Het zal wel een verkeerde vertaling zijn dit 'militaire magnetische noorden'. De kaart- en magnetisch noorden afwijkingen tov. echt noorden worden opgegeven in mils. Verwar e.e.a. niet met de GON's die landmeters gebruiken. Dat is een metrische maat: 100 gon in een rechte hoek. <{POST_SNAPBACK}> Het is niet geheel toevallig dat pi afgerond lijkt.... echter, die 3,2 komt erg goed overeen met wat een artillerist ziet gebeuren met z'n afgevuurde schoten op de kaart. Immers de aarde is een bol, dus je cirkel valt groter uit dan op een plat vlak.
JandeBeHanger Geplaatst 9 oktober 2005 Geplaatst 9 oktober 2005 Het is niet geheel toevallig dat pi afgerond lijkt.... echter, die 3,2 komt erg goed overeen met wat een artillerist ziet gebeuren met z'n afgevuurde schoten op de kaart. Immers de aarde is een bol, dus je cirkel valt groter uit dan op een plat vlak.<{POST_SNAPBACK}> Voor een artillerist maak het niet veel uit of de aarde nu plat is of bol.Het geschut van de landmacht schiet een 35 km, als je de omtrek van de aarde opzoekt, dan kun je het verschil in hoogte uitrekenen en dat valt ruim binnen de x y afwijking.
Team Firefox Geplaatst 9 oktober 2005 Auteur Geplaatst 9 oktober 2005 The mil expresses the size of an angle formed when a circle is divided into 6,400 angles, with the vertex of the angles at the center of the circle. A relationship can be established between degrees and mils. A circle equals 6400 mils divided by 360 degrees, or 17.78 mils per degree. To convert degrees to mils, multiply degrees by 17.78.De clou schijnt te zijn: pi hebben ze afgerond naar 3,2 voor het gemak. Wat heeft pi in dit geval te maken met het verhaal over graden en mils dan?
Aanbevolen berichten