Prof. Y. Lupardi Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 Inde krant kwam ik tegen: "...computernetwerk aan te leggen over de 200.000 waterpeilputten in het land die nu nog door een slinkend legertje vrijwillïgers wekelijks worden afgelezen." Dat lijken mij er rijkelijk veel te zijn; we zouden er dagelijks over moeten struikelen! Een zoek in Google naar waterpeilputten levert niets op. En er zijn heel veel 'peilputten' in België. Ik kom uiteindelijk wel terecht bij een afdeling van TNO met een leuk berichtje over de 20 miljoenste aflezing maar echt een plek waar je meer kan vinden zie ik niet. Ik zie wel een loket geheten DINO Loket maar wat voor vlees er aan die dino-botten zit wordt niet duidelijk. Zoiets als een lijst met RD-punten maar dan voor peilputten lijkt er niet te zijn. Zou het een idee zijn om de jacht uit te breiden (als die 5000+ RD-punten op zijn) naar deze putjes?
GeoGerard Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 Wat ik dus mis is een online database, waar je als cacher je bevindingen kunt loggen, zoals: - datum en tijd - GPS ccordinaten - elevatie - soort terrein - nummers of andere informatie over het object - een te uploaden foto - etc. Het zijn niet alleen waterwinputten of RD meetpunten, er zin veel meer punten die interessant zijn voor de buitensporter en die je zelf zou willen en kunnen uploaden. Bijvoorbeeld: waar kun je drinkwater krijgen, een oversteek in een rivier, hangbrug, informatie centrum, schuilhut, cairn, waterval, een oliewininstallatie, bergpunt of een geyser. Als je in een bepaald gebied bent, dan kun je alle beschikbare informatie online opvragen en selecteren binnen een bepaalde straal rond een op te geven GPS coordinaat en laden in je GPS. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Geocaching is gericht op het verstoppen van caches, maar je kunt zoveel meer met een GPS en ik ben van mening dat dit een gemiste kans is. Laten we eens met z'n allen brainstormen, welllicht kan geocaching.nl -.nu of -.com er iets mee doen. Ik merk het wel...
Bytheway Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 Hoi Prof, Volgens mij zijn het gewoon buizen in de grond die met een dekseltje zijn afgesloten. Vooral bij oude vuilnisplaatsen e.d. zie je ze veel omdat ze daar regelmatig het grondwater controleren. Maar ook dit is er 1. Hier iets meer info over een peilbuis project: http://www.vanessen.com/pdf/nl/nieuws/nws-nl-02_1.pdf Ik ben bang dat er geen landelijke lijst met peilbuizen is. Het zal per waterbedrijf/waterschap opgezocht moeten worden. De locaties zullen in een groot aantal gevallen zeer moeilijk bereikbaar zijn. Waterschappen stellen b.v. zeer veel belang in venen en veengebieden. Dit vanweg de grote natuurwaarde die deze gebieden hebben. Deze gebieden worden met zeer veel peilbuizen uitgerust omdat grondwaterschommelingen zeer veel invloed hebben op de daar aanwezige flora en fauna. Trouwens: Moeilijk kan in een veen ook gevaarlijk betekenen....... We moeten er maar even over nadenken/brainstormen. Ben benieuwd wat anderen er van vinden. ByTheWay
Bytheway Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 Hallo Gerard, Ben het gedeeltelijk met je eens. Zoals je binnenkort zult gaan zien is het bij onze RD-punten server wel mogelijk om foto's en info te uploaden. Dus dat soort dingen wordt wel ondersteunt. Dat zal waarschijnlijk ook gaan gebeuren met eventueele andere gps-search objecten. Zodra het inderdaad genoeg mensen aanspreekt uiteraard. Toch spelen er ook andere dingen mee: Als we alle interessante punten van Nederland op een server willen zetten (Ja, ik spreek alleen nog ff over Nederland) met foto's en info dan mogen we de hele capaciteit van XS4ALL wel gaan aanspreken. Misschien een beetje overdreven maar je zal wel begrijpen wat ik bedoel. Jij vindt misschien musea's interessant, ik misschien wel alle kroegen van a'dam. Een ander wil graag coordinaten van Gotische gebouwen of van gebouwen ontworpen door een bepaalde architect. En zo kunnen we wel doorgaan . Er zijn sites die zich toeleggen op een bepaald gebied of onderwerp en daar coordinaten bijgeven. Neem deze sites bijvoorbeeld: http://www.36haroldstreet.freeserve.co.uk/waypoints.htm http://www.waypoint.org/ http://waypointsnederland.bizland.com/ http://www.waypoints.ph/ Zo kan je er honderden vinden, allemaal met hun eigen onderwerpen. Uiteraard kan je zelf een database opbouwen, op je eigen site plaatsen en linken aan geocaching.nl via onze links-pagina. En via het forum mensen oproepen om je te helpen. Ik denk dat je dan hele leuke contacten overhoudt van mensen met dezelfde interesses. ByTheWay.
paulus Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 Hoi mensen, Is dit iets wat je zoekt? www.Way-Points.nl groeten PAULUS :alien:
prettig-ontspoorde-gps-juf Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 www.Way-Points.nl Goede tip! Met deze site kunnen we iets hier in Nederland. Moeten we wel allemaal wat waypointjes doorgeven de komende tijd.
kapper Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 hoever gaat dit door ? straks ook alle publieke waterplaatsen ? ik dacht dat geocaching de core-business was ....
Waterboys Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 Ik zie wel een loket geheten DINO Loket maar wat voor vlees er aan die dino-botten zit wordt niet duidelijk. Zoiets als een lijst met RD-punten maar dan voor peilputten lijkt er niet te zijn. Zou het een idee zijn om de jacht uit te breiden (als die 5000+ RD-punten op zijn) naar deze putjes? DINO staat voor "Data en Informatie van de Nederlandse Ondergrond " en op deze pagina´s kun je er meer over lezen. Om meer te weten over grondwatermeetnetten en peilbuizen moet je hier kijken. Met 17.000 van de 20.000 peilputten (geen 200.000) wordt dus nog gewerkt. TNO beheert deze gegevens en alle peilputten zijn ingemeten. Wat er o.a. met deze data wordt gedaan kun je op deze pagina (klik verder op "hier") zien.
GeoGerard Geplaatst 14 oktober 2002 Geplaatst 14 oktober 2002 Bedankt voor de internet adressen. Ik vind dat ze bij de links van geocaching.nl thuishoren !
Flapper Geplaatst 15 oktober 2002 Geplaatst 15 oktober 2002 Hoi Prof, Volgens mij zijn het gewoon buizen in de grond die met een dekseltje zijn afgesloten. Vooral bij oude vuilnisplaatsen e.d. zie je ze veel omdat ze daar regelmatig het grondwater controleren. Maar ook dit is er 1. Ik ben bang dat er geen landelijke lijst met peilbuizen is. Het zal per waterbedrijf/waterschap opgezocht moeten worden. De locaties zullen in een groot aantal gevallen zeer moeilijk bereikbaar zijn. Waterschappen stellen b.v. zeer veel belang in venen en veengebieden. Dit vanweg de grote natuurwaarde die deze gebieden hebben. Deze gebieden worden met zeer veel peilbuizen uitgerust omdat grondwaterschommelingen zeer veel invloed hebben op de daar aanwezige flora en fauna. Trouwens: Moeilijk kan in een veen ook gevaarlijk betekenen....... Jongens dit gaat VEEEEEL verder dan jullie hier blijkbaar denken. Bij ELK bodemonderzoeksproject waar het grondwater binnen de 5 meter van het "maaiveld" te vinden is zal je 1 of meer peilbuizen vinden. Vaak afgesloten met een dekseltje zoals op het plaatje. Soms zit er ook een metalen buis overheen die max. 50 cm boven het maaiveld uitsteekt. Bij elke bouwvergunningsaanvraag, bij elke huisverkoop, bij elke hinderwetvergunningsaanvraag is er tegenwoordig een bodemonderzoek, tel maar uit wat je dan nog te hunten hebt. Ik schat alleen al in Arnhem (bij mij dus) 10.000 peilbuizen of meer. (en dan heb ik nog mazzel; dat de helft van Arnhem heel hoog ligt en daar eigenlijk geen peilbuizen staan !!) Ik heb zelf 4 jaar lagen gaten in onze aardkloot geboord en heb zelf al duizend of meer peilbuizen geplaatst. Wat de prof bedoeld zijn de peilbuizen die in nederland over te vinden zijn speciaal om het grondwaterpeil te monitoren. dit gebeurd door waterleidingbedrijven, waterschappen en provicien. Aalleen zijn er ook andere overheden die het plaatsen van zo`n buis sonms nodig vinden, wildgroei is het woord wat ik hier zoek. Vaak worden buizen een meter of 7 van elkaar gezet omdat de provicie niet de buis van de gemeente wil gebruiken of andersom. Wildgroei Wat hier dus heeeel belangrijk is dat er duidelijk gemaakt wordt welke buizen we gaan hunten (iets wat mij eigenlijk onbegonnen werk lijkt) en aan welke eisen deze moeten voldoen. En bedenk ook dat op het moment je naast zo`n buis staat je eigenlijk de buis moet openen (inbusboutje) en de informatie wil aflezen. Op dat moment ben je een potenciele buizensloper en dat word NIET gewaardeer. En als je dacht dat die boswachters soms vervelend konden doen.... :devil: Kortom, leuk idee, maar hier moeten duidelijke grenzen opgesteld worden en duidelijke richtlijnen. Ik houhet in de gaten, ben erg benieuwd. Ik zal zelfs nog wel even informeren bij een vriend van me die deze buizen in autocad knuseld, of hij iets weet van een nationaal register (ik zelf betwijfel het)
Flapper Geplaatst 15 oktober 2002 Geplaatst 15 oktober 2002 Zou het een idee zijn om de jacht uit te breiden (als die 5000+ RD-punten op zijn) naar deze putjes? Zijn die al op dan?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 15 oktober 2002 Auteur Geplaatst 15 oktober 2002 Jongens dit gaat VEEEEEL verder dan jullie hier blijkbaar denken. [...] Alleen zijn er ook andere overheden die het plaatsen van zo`n buis soms nodig vinden, wildgroei is het woord wat ik hier zoek. Vaak worden buizen een meter of 7 van elkaar gezet omdat de provicie niet de buis van de gemeente wil gebruiken of andersom. Wildgroei [...] Tjonge, wildgroei in de benedenwaardse pijpjes. Ik zal eens vragen wat de kabouters daarvan vinden. Maar ook als je vrije wilde meetbouten gaat hunten tref je op wildgroei. Bij de HSL kreeg ik de indruk dat er zeker 4 afzonderlijke groepen landmeters bezig zijn. En nu weet ik weer heel wat meer over die in het begin raadselachtige waterpeilputten. Ik kwam op het internet best wel veel firma's tegen die ze plaatsen. "It is a growing business" dus.
Flapper Geplaatst 15 oktober 2002 Geplaatst 15 oktober 2002 Maar ook als je vrije wilde meetbouten gaat hunten tref je op wildgroei. Bij de HSL kreeg ik de indruk dat er zeker 4 afzonderlijke groepen landmeters bezig zijn. Ja klopt inderdaad, meetbouten worden door meetburos ook vaak zelf gezet. dit punt word dan als nulpunt gebruikt. Met het meetboutenhunten lijkt het me ook onbegonnen werk om deze te registreren. Maar ik geloof dat we alleen geregistreede meetboute moge hunten, toch? Ik kwam op het internet best wel veel firma's tegen die ze plaatsen. "It is a growing business" dus. En dan hebben een groot aantal buro`s ook nog eens geen website! VEEL peilbuizen dus.
GeoGerard Geplaatst 15 oktober 2002 Geplaatst 15 oktober 2002 Ik vond laatst een meetbout in een cache. Zal ik dat ding ook ergens in de grond slaan? Dan hebben jullie wat te meten. :laugh:
Flapper Geplaatst 16 oktober 2002 Geplaatst 16 oktober 2002 Ik vond laatst een meetbout in een cache.Zal ik dat ding ook ergens in de grond slaan? Dan hebben jullie wat te meten. :laugh: je kan ze ook bestellen bij zo`n winkel en ons helemaal gek maken!! :hehe:
Aanbevolen berichten