stada Geplaatst 26 juni 2002 Geplaatst 26 juni 2002 79561 BRUG OMGELEGDE EELDERDIEP N53.19193 E6.51987Bij een brug verwacht ik toch een meetpunt in het wegdek van rond 25 met eventueel verf er omheen. 79519 VIADUCT A28-K- VERSCHUURLAAN N53.19267 E6.56418 De bronzen bout zat waarschijnlijk in een van de pijlers, neem ik aan? 79561 Geen punt in het wegdek. Het bruggetje heeft houten leggers. 79519 De bout zat in een betonnen muur die je ziet als je onder de viaduct door gaat. Ik ga eens proberen meer te achterhalen bij de kennis van een kennis die bij het Kadaster werkt.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 27 juni 2002 Auteur Geplaatst 27 juni 2002 Ik kom even terug op mijn bericht van 25-ste over die ontmoeting met surveyers in Leiderdorp. Ik ben gisteren een uurtje daar gaan zitten meten. Op dit moment zijn er in de ochtend bar weinig satellieten bij ons te zien. Ik had er maar 4 a 5. Ook in Delft was ook nog eens storing (veel uitgevallen metingen) die ochtend dus ik verwachtte er niks van. Maar ik rekende de zaak daarnet door en wat zie ik: een fout in de northing van 26 millimeter en de easting van 10 mm. met de opgegeven positie. En die was al op 2 1/2 cm nauwkeurig. Dat is dus JACKPOT!!!!
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 5 juli 2002 Auteur Geplaatst 5 juli 2002 Ik heb wat zitten uitvogelen voor mezelf. En kwam op een indeling van de diverse zaken waar we het nu over hebben. Het is een eerste poging: diverse zaken kunnen anders en misschien wel beter. 1. fysieke punten 1a. meetpunten jacht 1a1. punten van de oude Rijksdriehoeksmeting 1a1a. RK kerktorenspitsen 1a1b. NH kerktorenspitsen 1a1c. andere kerktorens 1a1d. watertorens 1a1e. masten en overige (grenspalen?) 1a2. GPS Kernnet punten 1a3. meetspijkers in diverse formaten bevestigd aan/in 1a3a. paden/wegen (in asfalt, tussen stenen) 1a3b. viaducten/bruggen 1a3c. op 'eigen steen' 1a3d. anders 1a4. 'ogen' voor luchtfotografie 1a4a. enkele exemplaren (cycloop) 1a4b. twee bijeenhorende (dicloop) 1a4c. drie stuks bij elkaar (tricloop) 1a5. NAP-bouten (in muren, gevels) (waterhoogte) 1a6. stelbouten aan/ in gebouwen (verzakking) 1b. geo caches (door mensen gemaakt) 1b1....1b9 diverse soorten caches 2. virtuele punten (fantoompunten) 2a. kruisingen van kaartrasterlijnen (engels; confluency) 2a1. volgens WGS84 2a2. volgens UTM 2a3. volgens ons RD rooster 2a4. moeten de Vlamingen erbij met hun Lambert-datums? 2b. positie-getallen die als getal 'merkwaardig' zijn 2b1->2b4 in de diverse coordinaatsytemen 2c. caches die op een of andere manier virtueel zijn 3. 'aha'-punten Een nadere toelichting: 1a1a->1a1c in het kader van de eucumene kan dit ook samengenomen worden. 1a3 Er zijn heel veel spijkers te vinden. Ik probeer een onderverdeling te maken. Deze is arbitrair. Misschien is indelen volgens andere categorieen meer gebruikersvriendelijk. (in stad/dorp, platteland, natuurgebied, toeristische route?) 1a4 ogen staan apart. Vaak zit in het centrum van de zwart/wit cirkel een bout. Maar soms ook niet (meer?). Bij afwezigheid zou die vondst niet bij de meetspijkers geplaatst kunnen worden. 1a5 of NAP bouten erbij horen weet ik niet. Ze geven geen geografische positie aan alleen waterhoogte wat ook (gedeeltelijk) kan opgaan voor stelbouten (1a6) 2a hier heb ik me beperkt tot voor de hand liggende mogelijkheden. Je kan natuurlijk ook opmerkelijke cijfer-lettercombinaties hebben in het Maidenhead grid om maar een buitenplaats te noemen. Over 3. 'aha'-punten. Dit zijn persoonlijke plekken die je met anderen wilt delen. Om een aanduiding te geven: ' je staat op een plek en zegt: gossiemijne, nouw nauw, tsjonge jonge, nee maar, te gek..." Nu (nog) lok je mensen met een virtuele cache naar zo'n plaats.
stada Geplaatst 18 juli 2002 Geplaatst 18 juli 2002 Ik weet inmiddels dat Geoman en Prof.L. bezig zijn met een nieuwe plek op de site voor bovenstaande punten. Hoe staat het ermee? Zijn bijvoorbeeld de voorwaarden voor het documenteren van een virtueel punt al uitgekristalliseerd? Ik heb inmiddels twee RD-snijpunten (die vallen op de hoek van een 1:25.000-kaart) bezocht. Ben benieuwd of mijn verslag en foto's in de format passen.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 13 augustus 2002 Auteur Geplaatst 13 augustus 2002 Ik ben ook nog steeds aan het zoeken naar een geschikte manier om over meetpunten te berichten. Ik heb een poging gedaan om een lopend verhaal te maken, maar misschien is het toch te saai daarvoor. Het staat op mijn homepage maar is vanwege het grote aantal foto's tamelijk lang en vergt dus de nodige uploadtijd. Ik denk er over om het zodoende in twee delen te splitsen. Commentaar is welkom. Hier staat mijn verslag over de zoektocht naar de HSL
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 29 augustus 2002 Auteur Geplaatst 29 augustus 2002 Op een mooie middag ben ik naar de duinen ten zuiden van Katwijk getrokken op zoek naar: 300101 Pijler Berkheide 86725 / 465833 Bronzen bout in het midden van de b... Na de nodige omzwervingen (er staan veel bijna onneembare hekken in de duinen!) en diverse borden (met 'verboden' en 'geen' erop) gepasseerd te zijn, kon ik de duintop benaderen. Een paar honderd meter struinen door duinzand, duinvalleien en duindoorn bracht mij ter plekke. Het is een vervallen gemetselde vierkante zuil waarvan de top is afgebroken, het voetstuk ingestort en de pijler zelf in de lengterichting gebarsten. Maar je hebt er wel een mooi ver uitzicht. Ik heb het (met foto's) gemeld aan de bevoegde instantie. Als de meetboutenhunt site klaar is zal je de plaatjes daar kunnen vinden. Edited By Prof. Y. Lupardi on aug. 29 2002 at 11:24
paulus Geplaatst 20 november 2002 Geplaatst 20 november 2002 Hoi prof, Ik zag vandaag wat landmeters aan het werk en ben even gaan vragen wat voor spijkers ze gebruiken, Ik kreeg er een paar, 25mm rond,50mm lang met opschrift RWS en MD. Staat voor rijkswaterstaat meetkundige dienst. even voor de weet. Bekijk ook mijn log bij geovoyager, meetspijker op rare plaats Groeten PAULUS
GeoGerard Geplaatst 20 november 2002 Geplaatst 20 november 2002 Heeft dit iets met landmeetkunde te maken? http://www.geocaching.com/seek....=759782
Flapper Geplaatst 21 november 2002 Geplaatst 21 november 2002 Heeft dit iets met landmeetkunde te maken? http://www.geocaching.com/seek....=759782 Ik vermoed dat dit een meetpunt is die op een paal staat op niet te verzandden. Het lijkt nl heel veel op een witte omcirkelde meetspijker. Waarschijnlijk gebruikt om met luchtfotos te kunnen bekijken hoeveel zand van de kust erbij of eraf gaat.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 21 november 2002 Auteur Geplaatst 21 november 2002 Ik heb laatst gehoord dat b.v. gemeentes luchtfoto's laten maken om te zien waar nieuwe schuurtjes gebouwd zijn zonder vergunning enz. Om veranderingen te zien is vergelijk met oude foto's nodig. Bekijk je door een soort blinker-kijker snel afwisselend beide foto's dan zie je veranderingen eruit springen (dezelfde methode wordt gebruikt om kometen, nova's, asteroiden op te sporen op astronomische foto's) Maar dan moet je beide foto's wel zo schuiven (en zoomen) dat ze samenvallen. Dan zijn die oogjes verschrikkelijk handig in de foto. Ze geven houvast om de foto's op hun plek te schuiven en ook kunnen snel de coordinaten van illegale bouwsels opgemeten worden. (Coords van oogjes bekend natuurlijk) De foto's die gebruikt worden voor het maken van onze topografisiche kaarten gaan digitaal de computer in. Aangezien precies tot op de paar millimeter bekend is waar de digi-fotocamera zich bevond (dankzij GPS) en welke kant die op keek (dankzij Inertial Navigation), kan het hele beeld omgerekend worden tot een orthografische foto: alsof je overal rechtboven hangt. (en het zijn stereo-opnamen) Voor het ijken van de coordinaten wordt gebruik gemaakt van oude digitale eerder geijkte beelden. Grote gebouwen blijven op hun plaats staan, wegen verschuiven niet, bruggen staan ook goed stil. Die met zijn allen zorgen voor de ijking. De oogjes zijn gewoon niet meer nodig. Vandaar dat je veel verwaarloosde oogjes kan vinden maar ook diverse die (van gemeentewege) goed onderhouden worden. En op de bovenstaande foto hebben dus te maken met een oplossing om een oogje op onstabiele zandgrond te maken. De suggestie over zandtransport meting met luchtfoto's lijkt mij juist. Zijn ze niet veel bezig de laatste tijd (Meijendel b.v.) om de duinen meer zandduinig te maken?
GeoGerard Geplaatst 29 november 2002 Geplaatst 29 november 2002 GeoGerard en IJskimo hebben een meetbout gevonden...
gtr Geplaatst 30 november 2002 Geplaatst 30 november 2002 en deze meetbout zou zich hier moeten bevinden
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 30 november 2002 Auteur Geplaatst 30 november 2002 als ik de opgegeven positie van het oogje plot dan zie ik hem tussen de bomen liggen: en hij zit - op de foto te zien - op een fietspad dat een bocht maakt met op de achtergrond bomen. Zou ik weten uit welke richting de foto genomen is dan zou de topokaart mij wel verder helpen. Het kan zijn dat hoofd en lichaam wat satellieten tijdens de meting afschermden...... (zie foto) Edited By Prof. Y. Lupardi on nov. 30 2002 at 11:45
kapper Geplaatst 30 november 2002 Geplaatst 30 november 2002 Mijn Ozi geeft aan: precies op het fietspad, voor de bocht naar rechts. Foto genomen met het gezicht naar het NO. Zou het verschil te verklaren zijn door een andere kaartdatum ?
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 30 november 2002 Auteur Geplaatst 30 november 2002 Jahoor, ik ben weer voor de gek gehouden door de datums in Ozi. Even verkeerde kaartdatum laden en blups... Hij komt nu uit zoals het moet (denk ik). De foto krijg ik zo kloppend. Zie maar:
Aanbevolen berichten