Spring naar bijdragen

Meetbouten, ander klein grut en waypoints - Nauwkeurige posities van m

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Of mijn fietstochten valt mijn oog geregeld op allerlei meetbouten in het wegdek. Ooit gebruikt door landmeters.

Ik stap dan altijd eventjes af en ga met de GPS12 een averaged waypoint ervan maken.

Het is dan wel geen cache hunting maar die bouten zijn ook heel klein en lastig terug te vinden.

Zijn er nog meer mensen met zo'n hobby?

Geplaatst
Ik vond laatst een cachepagina waarop iets soortgelijks gebeurt.

Link naar de pagina

Ralph

Goh, wat een idee om er en half-virtuele cache van te maken. Daar ga ik eens diep over nadenken.

Miischien is het ook een idee om als je er een cache van maakt om dan de originele maker op te sporen.

Geplaatst

Zo af en toe jeuken mijn professorale vingers en dan ga ik wat experimenteren.

Vanavond heb ik de resultaten van twee metingen van ieder 1 1/2 uur met de GPS12 op verschillende dagen doorgenomen.

Ik heb mijn dakkapel uitgemeten.

De meeste laptops gaan niet langer dan 1 1/2 uur mee op de batterij, de mijne ook vandaar.

Van de vriendelijke beheerders van de referentie data in Delft heb ik wat data mogen downloaden van GPS station Delft dat ongeveer 20 km verderop  is van mij (ik kan je natuurlijk de afstand op de (centi)meters precies geven nu...)

Vertaald in RD coordinaten (meters) kom ik op

093397,828  463353,029  9,729

en

093397,835 463353,270 8,236

Nu weet Sinterklaas ook aan welk raam die moet kloppen....

Nu moet je ook de spreiding weten natuurlijk om enige 'zekerheid' aan die getallen te kunnen toevertrouwen. Het kan met twee metingen altijd toevallig net goed uitkomen.

Daar ben ik over aan het rekenen. Het ziet er niet erg hoopvol uit. De hoogte klopt heel aardig: stukken beter dan wat een GPS zomaar 'in de hand' of 'on the fly' weet te geven.

Geplaatst

Momenteel help ik een bedrijf dat voor het RIVM in heel Nedeland de grondwaterkwaliteit meet dmv Grondputten opgegeven in het RijksDriehoekStelsel, ook heel leuk om die op te zoeken, de meetputten liggen ook de meest gekke plaatsen.

:butbut:

groeten Piet,

Geplaatst

Om nog eens op al die meetbouten terug te komen: er bestaat een lijst van Rijksbouten. Op te halen bij:

http://rdnap.kadaster.nl/rd/gartrip013.zip

Deze tip kreeg ik van Jan Zandijk uit Delft.

De posities zijn in RD-coord maar helaas altijd eindigend op een nul dwz door de bank genomen binnen 5 meter juist. En net te weinig als je kaarten 2,5 meter grote pixels hebben. Maar het is toch fijn dat het er is. Dat wilde ik maar even zeggen.

Geplaatst

Zijn er in dit forum nog mensen (zoals Haiwatta, Hawkeyes, Kapper, P-Terminator) die een echte Gartrip hebben? En zouden die dan uab. de file die door Jan Zandijk is neergezet en op te halen bij:

http://rdnap.kadaster.nl/rd/

'download'

willen converteren naar Ozi Explorer.? Het zijn meer dan 5000 meetpunten van - naar ik hoop terug te vinden -meetbouten. En met die dingen heb ik iets.

Please, Please  :)

Geplaatst

Hoera. De clou is (voor die niet-bezitters van GarTriP) dat de demo-versie maar een handje vol punten wil overzetten. En het zijn er wat meer!

Maar ja, hoe komt de file hier. Ik zou zeggen, zip hem (comprimeerder) en stuur het aangehangen aan een e-mailtje door naar mij.

SVP niet als een tekst file of gewoon e-mailtje want dan gaat M$N virussen bestrijden en gooit her en der end-of-line symbolen weg.

Merci  :exclamation:

Geplaatst
Hoera. De clou is (voor die niet-bezitters van GarTriP) dat de demo-versie maar een handje vol punten wil overzetten. En het zijn er wat meer!

Het zijn er inderdaad 'een paar' meer  :D

Wordt helaas wel na het weekend, want ik heb het bestand op mijn werk geconverteerd en daar kom ik maandag pas weer

Geplaatst
Is iemand van plan hier iets mee te doen?

ik heb een super idee voor een cache maar wil niet iemand in zijn vingers snijden......

Ja, voor mijn projekt: 'spijkers op laag water'. Ik moet nog een goede naam bedenken. net zo iets als postzegels verzamelen. Meetbouten verzamelen.

Heel veel van de punten zijn kerktorens maar vele bezitten een secundair punt, makkelijk toegangkelijk op de grond in de buurt. Zie b.v. vuurtoren Katwijk.

Buiten de rijkspunten zijn er nog tal van private spijkers in Nederlandse bodem geslagen door allerlei landmeet firma's. Dan wordt het net zo iets als schuwe dieren observeren maar dan anders.

Ga je gang met je cache idee, ik heb in ieder geval geen plannen in die richting.

Geplaatst

Op de pyramide van Austerlitz zit zo'n 'klein-grut-ding', om exacter te zijn in voet van de obelisk aan de trapzijde. Namelijk een bronzen meetbout van het NAP. Van zo'n bout kun je een blad kopen met daarop de exacte coördinaten in RD.

Ooit heb ik op internet een plaatje gezien van dat ding(ziet er dus uit zoals de voorbeelden op www.rdnap.nl, die gaan over punten bij een T-splitsing en op een zendmast).

Weet iemand waar dat blad van de pyramide-bout te vinden is? Volgens mij heb ik het een keer gezien na wat links gevolgd te hebben die in dit forum waren geplaatst.

Walter.

Geplaatst

De link die je hier geeft is degene waarachter de voorbeelden zitten die ik noemde (de splitsing en de zendmast).

Ergens moet er een vergelijkbaar kaartje zijn voor de bout in de pyramide.

Tja, ergens..... in de diepte van internet.

Reden waarom ik hem zo graag wil terugvinden is om hem in m'n log van de Bagheera1 erbij te zetten. Daar heb ik ook vermeld dat die bout erin zit. Lijkt me leuk als je dan gelijk het plaatje erbij kunt zien.

Walter.

Geplaatst

Ik heb wel de pyramide gevonden in de lijst van RD-punten die mij sinds kort ter beschikking staat .

Dit is het:

2415 ,329202, 52.09143, 005.34327, 32873, 0 , 1, 3,   8388608,     65535,PYRAMIDE VAN AUSTERLITZ, 0, 0, 0,  -777

in Ozi-wpt format. Op de kaart lijkt er een klein rood driehoekje op het monument te zitten. Dat kan betekenen dat het een GPS-kernnetpunt betreft.

Zie zelf maar:

http://rdnap.kadaster.nl/rd/index.html

geeft op kwartblad 329D (je moet effe inloggen als 'gast') als eerste punt van het lijstje:

329202 Pyramide van Austerlitz

je kan dus voor tigtig euro het officieel opvragen...

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...