Gast v.d. Wijnen Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 HELP! Ik heb een Geko 201 die ik gebruik voor navigatie op het water. Nu heb ik ook een PDA met TOMTOM 5 erop geïnstalleerd. Ik dacht: Geko 201 koppelen aan de PDA (kabel gekocht) en navigeren maar! Ik krijg het spul echter niet aan de gang! Wat heb ik gedaan: de Geko 201 interface ingesteld op NMEA, 4600 baud Bij TOMTOM - instellingen gekozen voor "andere NMEA-antenne" en wat verschillende poorten zitten testen.... Com1: werkt niet, Serial USB werkt niet... of wacht ik niet lang genoeg? Wie weet de oplossing, of werkt het überhaupt niet? Bedankt! :
Geo-Hoppers Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 Als het een beetje technisch wordt dan heb ik niet het idee dat ik daar iets zinnigs over kan zeggen, maar mijn gevoel in deze zegt mij ( en ik hoor het graag als ik het fout heb !!) dat dit op voorhand niet kan werken. Het GPS signaal lijkt mij, wordt opgevangen door de interne antenne van je Geko en wordt doorgegeven aan het apparaat zelf,( input-signaal) zodat je je ding kan doen. Wat je nu wil is, als ik het goed begrijp, dat signaal niet doorgeven aan je Geko, maar aan de PDA met TOMTOM. (Output-signaal) Voor zover ik weet, kan ik bij mijn GPS het antenne-signaal niet doorsturen naar een ander extern apparaat. Is dit een optie die speciefiek aanwezig is bij de Geko? Want anders begrijp ik denk ik wel waarom het e.e.a. niet werkt. Maar wellicht weet ik een aantal technische zaken niet en is het wel mogelijk hoor, maar dan moeten de echte techneuten het maar zeggen
Geo-Hoppers Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 (bewerkt) Mmmmmmmmm, ik ga mij (ik zal er niet onder lijden hoor !) schamen en stilletjes in een hoekje zitten . Volgens dit draadje in ons forum moet het dus wel kunnen, maar hoe nu verder met de juiste instellingen ?? http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=3987 Ik weet wel, dat je soms even geduld moet hebben, voordat de ontvangst goed is. Maar wat is even wachten. Bij mij kan het wel eens ( slecht ontvangst of zo) een paar minuten duren, maar dan moet er toch iets gebeuren lijkt mij. Gebruik even de zoekfunctie en zoek naar TomTom. Er zijn binnen TomTom 5.0 al meer "ontvangst" problemen gesignaleerd met externe antenne's en daar zijn o.a door mij, al wat oplossingen voor aangedragen. http://forum.geocaching.nl/index.php?s...=4320&hl=tomtom (scheelt weer zoeken !) 20 juni 2005 bewerkt door Geo-Hoppers
Kruimeldief Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 (bewerkt) Ik heb TomTom5 hier wel, maar nog niet geïnstalleerd. Ik ga dus uit van TomTom3. Ik weet dat er wat verschillen bestaan, maar kan me niet voorstellen dat een externe GPSr via een kabel, nu ineens niet meer aan een PPC wil met TomTom5. Zit er in de GPSdriver niet een optie voor een Garmin GPS? De geko zal er hoogstwaarschijnlijk niet tussen staan, maar dat maakt niets uit. Ik heb op de oude driver 3.07 de keuze uit Garmin Etrex, Garmin GPS12 en Garmin GPSIII. Ik heb in het verleden een Garmin Etrex venture aan de PPC gehad met TomTom en nu al weer 2 jaar een Garmin Emap 76S. Je kiest gewoon een van de Garmins die wel in het lijstje voorkomen als GPS en dan heb je de keuze voor een serieële cable on com1. Dus eerst een Garmin aanklikken en dan zie je de optie voor een serieële aansluiting en dat zal wel com1 zijn. Ik zelf heb gekozen voor een oude Garmin, de Garmin GPS12. Serial cable on Com1 Klaar. Het enige dat waarschijnlijk niet werkt in de GPSdriver, onder status, dat je balkjes van de hoeveelheid ontvangen satellieten en de sterkte, leeg blijven. Het werkt als je de satellietje ziet dat de puntjes doorzend. Je ziet wel hoeveel satellieten er worden ontvangen, maar de balkjes blijven leeg. Dat maakt verder geen f*ck uit. In TomTom zie je gewoon hoeveel dat je ontvangt. Dus 9 of 10 of of of. Dus niet hangen blijven op de stus pagina en wachten op de rode lijntjes, die komen er niet. Zal wel net het verschil zijn tussen de ene en de andere GPSr. Een tip kan nog zijn dat als je de instellingen hebt ingevoerd, en het mocht nog niet werken, je even de PPC (soft)reset en dan TTN weer opstart. Dan doet hij het wel. Dat heb ik steeds als ik TTN er weer opnieuw opzet en een GPSr moet uitzoeken. Niet kiezen voor een BT GPS of een GPS aan een touwtje (muis), dan werkt het dus gegarandeerd niet. 20 juni 2005 bewerkt door Kruimeldief
LTeunis Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 (bewerkt) Kan het niet aan het protocol voor de interface liggen? Bij Garmin standaard ingesteld op, ja hoe kan het ook anders, Garmin? Bij mij (60c) te vinden onder Menu - Interface - data formaat. hieronder staan alle verschillende formaten en ook de nmea. Als Garmin is geselecteerd dan kan TT3-4- of 5 er niks van maken als hij nmea verwacht. lteunis 20 juni 2005 bewerkt door lteunis
Kruimeldief Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 Kan het niet aan het protocol voor de interface liggen? Bij Garmin standaard ingesteld op, ja hoe kan het ook anders, Garmin?<{POST_SNAPBACK}> Dat altijd. Dat was voor mij zo logisch dat ik dat niet eens vermeld heb. Natuurlijk, de Garmin moet thuis, als het op de PC aangesloten is en werkt met OziExplorer, Metroguide, GSAK, Gartrax enz enz altijd ingesteld staan op Garmin. Als je dan dezelfde Garmin aan wilt sluiten op een PPC en het moet gewoon als een GPSontvanger zijn werk doen dan werkt de normale data-overdracht van de GArmininterfae niet. Je moet dan altijd kiezen voor NMEA4800. Niets meer en niets minder In de 76S die ik heb is dat ook. Menu/Instellingen/Interface en dan dus kiezen voor NMEA. de 4800 is bij mij de enige keuze die je dan hebt. Het is zo vanzelfsprekend voor mij dat ik dat automatiscg doe. Als ik thuis ben en de Garmin aansluit op de laptop, dan schakel ik het over op Garmin en als ik wegga en het ding wil aansluiten op de PPC dan is het overschakelen op NMEA een van de eerste dingen die ik doe in de auto of al thuis. Dan nog geldt wat ik eerder geschreven heb, nog steeds. Maar het klopt, de interface overschakelen is een MUST. Anders werkt het echt niet. Het maakt niet uit wat je verkeerd doet. Er is altijd iemand die het aan zag komen.
LTeunis Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 ach, soms zijn zaken zo vanzelfsprekend geworden dat ze niet meer vanzelfsprekend beschouwd mogen worden lteunis
Kruimeldief Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 (bewerkt) ach, soms zijn zaken zo vanzelfsprekend geworden dat ze niet meer vanzelfsprekend beschouwd mogen worden lteunis <{POST_SNAPBACK}> En ik heb er weer een oneliner bij soms zijn zaken zo vanzelfsprekend geworden dat ze niet meer als vanzelfsprekend beschouwd mogen worden 20 juni 2005 bewerkt door Kruimeldief
JandeBeHanger Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 Kan het niet aan het protocol voor de interface liggen? Bij Garmin standaard ingesteld op, ja hoe kan het ook anders, Garmin?<{POST_SNAPBACK}> Dat altijd. Dat was voor mij zo logisch dat ik dat niet eens vermeld heb. Natuurlijk, de Garmin moet thuis, als het op de PC aangesloten is en werkt met OziExplorer, Metroguide, GSAK, Gartrax enz enz altijd ingesteld staan op Garmin. <{POST_SNAPBACK}> Echter als je op je laptop in Oziexplorer met moving map werkt, zul je je gpsr echt op NMEA moeten zetten.Voor het normale lezen van tracks en waypoints moet de gpsr gewoon weer op Garmin staan. (gpsr = Garmin gpsr ).
LTeunis Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 ach, soms zijn zaken zo vanzelfsprekend geworden dat ze niet meer vanzelfsprekend beschouwd mogen worden lteunis <{POST_SNAPBACK}> En ik heb er weer een oneliner bij soms zijn zaken zo vanzelfsprekend geworden dat ze niet meer als vanzelfsprekend beschouwd mogen worden <{POST_SNAPBACK}> /offtopic Wist niet dat je die ook verzamelde? Zal ik onthouden (maar dat is voor een ander draadje) /ontopic lteunis
Kruimeldief Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 (bewerkt) Kan het niet aan het protocol voor de interface liggen? Bij Garmin standaard ingesteld op, ja hoe kan het ook anders, Garmin?<{POST_SNAPBACK}> Dat altijd. Dat was voor mij zo logisch dat ik dat niet eens vermeld heb. Natuurlijk, de Garmin moet thuis, als het op de PC aangesloten is en werkt met OziExplorer, Metroguide, GSAK, Gartrax enz enz altijd ingesteld staan op Garmin. <{POST_SNAPBACK}> Echter als je op je laptop in Oziexplorer met moving map werkt, zul je je gpsr echt op NMEA moeten zetten.Voor het normale lezen van tracks en waypoints moet de gpsr gewoon weer op Garmin staan. (gpsr = Garmin gpsr ). <{POST_SNAPBACK}> Klopt ook weer als een bus. Je zet hem eigenlijk alleen op Garmin om de gegevens als waypoints en routes als data over te jodelen van de een naar de ander. ach, soms zijn zaken zo vanzelfsprekend geworden dat ze niet meer vanzelfsprekend beschouwd mogen worden lteunis <{POST_SNAPBACK}> En ik heb er weer een oneliner bij soms zijn zaken zo vanzelfsprekend geworden dat ze niet meer als vanzelfsprekend beschouwd mogen worden <{POST_SNAPBACK}> /offtopicWist niet dat je die ook verzamelde? Zal ik onthouden (maar dat is voor een ander draadje) /ontopic <{POST_SNAPBACK}> Nog meer fans Niet alleen onthouden, er ook iets mee doen Wil je niet offtopic zijn? Dan quote je gewoon een ontopic bericht aan je reply.... 20 juni 2005 bewerkt door Kruimeldief
Team Firefox Geplaatst 20 juni 2005 Geplaatst 20 juni 2005 Wil je niet offtopic zijn? Dan quote je gewoon een ontopic bericht aan je reply.... Stttttt......
Aanbevolen berichten