Spring naar bijdragen
  • 0

Kaarten samenvoegen in OZI

Vraag

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb een vraagje: sommige wandelingen/fietstochten liggen op de scheidingsgrens tussen twee kaarten. Is het in Ozi mogelijk om deze beide kaarten in te laden, naast elkaar te leggen en vervolgens een route te plotten?

Volgens mij zou het volgende in ieder geval moeten werken. De kaarten aan elkaar plakken met b.v. photoshop en deze samengevoegde kaart opnieuw te calibreren. Maar aangezien ik hiermee geen ervaring heb, hoop ik dat er ook een andere makkelijkere manier is.

groeten,

Gerrie

bewerkt door gizmooo

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ja dit kan. Kijk op de OziExplorer website, daar is een programma MApMerge voor OziExplorer te downloaden.

Succes.

GJ

Ben sinds kort lid geworden van de kabouterbond en sindsdien een trouwe gebruiker van de OziExplorer.

Echter heb ik een vraagje: sommige wandelingen/fietstochten liggen op de scheidingsgrens tussen twee kaarten. Is het in Ozi mogelijk om deze beide kaarten in te laden, naast elkaar te leggen en vervolgens een route te plotten?

Volgens mij zou het volgende in ieder geval moeten werken. De kaarten aan elkaar plakken met b.v. photoshop en deze samengevoegde kaart opnieuw te calibreren. Maar aangezien ik hiermee geen ervaring heb, hoop ik dat er ook een andere makkelijkere manier is.

groeten,

Gerrie

• 0
Geplaatst

He jongens,

Pas even op om over deze zaken te praten.

Kabouters zijn taboe op het forum hier (lees de forum regels maar eens door!!!!!)

Je bent dus gewaarschuwd.

gr.

mr.Bean

• 0
Geplaatst

Als ik de berichten in de newsgroups lees over pogingen om met de Ozi MapMerge iets voor elkaar te krijgen dan denk ik: plakken met de hand in Paint Shop geeft sneller resultaat.

En als je naadloze aaneensluitende kaartdelen hebt dan is er de mathematisch verantwoorde plakker Image Arithmetic

• 0
Geplaatst

Tanx voor de tips. Zojuist de map merge geprobeerd. Werkte goed, maar bij het samenvoegen van 2 kaarten raken de verhoudingen (hxb) een beetje zoek. Het is net alsof het resultaat flink opgerekt wordt, maar misschien moet ik nog een beetje stoeien met de instelling meters/pixel. De coordinaten worden overigens wél goed weergegeven.

Als het resultaat me uiteindelijk nog niet aanstaat, dan zal ik het eens met een fotobewerkingspakket proberen en vervolgens in Ozi opnieuw calibreren. Ben benieuwd of dit gaat lukken. :nono:

• 0
Geplaatst

Ik heb het zelfde probleem. De verhouding van de nieuwe kaart klopt niet. Weet iemand of dit een fout in het programma is of dat dit niet op een andere manier kan. In het help programma gaan ze hier niet op in.

• 0
Geplaatst

Kijk eens naar compegpsland op www.compegps.com.

Compegps kan met dezelfde kaarten overweg als Oziexplore maar en is in staat meerdere kaarten tegelijk open te hebben die elkaar perfect overlappen.

groet, marcel.

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Het is al een tijdje geleden dat we hier mee bezig waren en ik heb geen idee of dit bekend is bij iedereen, maar ik hierbij wil ik jullie de juiste instellingen voor Map Merge doen toe komen:

pixelscale: 2,5

map datum: WGS 84

map projection: Transverse Mercator

zone: ----

latitude origin (deg): 52.15617

latitude 1 (deg): ----

latitude 2 (deg): ----

central meridian (deg): 5.38763

scale factor: 0.99990790

false easting: 155000

false northing: 463000

number of colors: 256

resize: 100

Met deze instellingen moet het geen probleem zijn om de kaartjes aan elkaar te knopen.

Bij mij werken deze instellingen erg goed.

ook de .map bestanden worden automatisch aangemaakt.

het resultaat komt er in ozfx3 uit en daar door worden de kaarten een stuk sneller

Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Groet,

Mulder

bewerkt door mulderxx
  • 0
Geplaatst
He jongens,

Pas even op om over deze zaken te praten.

Kabouters zijn taboe op het forum hier (lees de forum regels maar eens door!!!!!)

Je bent dus gewaarschuwd.

gr.

mr.Bean

Er zijn tegenwoordig ook overheidskabouters :D

Het kadaster verkoopt sinds kort de topo25 in OZF-Formaat (zie ook een bericht van de prof hierover, kan zo ff niet meer vinden waar dat staat)

• 0
Geplaatst

Ik heb onlangs Ozi Explorer gekocht. Hierbij heb ik enkele mappen in de formaten naamxx.map en naamx.ozfx3. Zo zijn er wel ca 100 van die .map en .ozfx3. Echter als ik bv de route (GPStrack) van Rheden op het scherm heb is er geen enkele kaart die het geheel kan tonen. Kortom de route past niet op de kaart. Kaarten aan elkaar plakken middels mapmerge kan niet omdat Ozi aangeeft dat die kaarten "unsupported" zijn. Ook met het gratis programma CompeGPX Land werkt het niet. Op het forum staat ergens dat die met de mappen van OziExplorer overweg zou kunnen. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen. Ik zou graag grotere mapkaarten willen hebben/maken. De mappen middels PaintShop Pro aan elkaar plakken gaat ook niet want PSP herkent deze extensies niet. Hernoemen naar .bmp levert (natuurlijk) niet het gewenste resultaat.

• 0
Geplaatst

Je hebt inderdaad de beschikking over de kaarten van de Topografische Dienst. Die zijn als ozf3 beschikbaar gekomen. Dit Ozi-specifieke file-format is gekozen omdat zo de auteursrechten beschermd zijn: je kan er niets mee doen behalve ernaar kijken in Ozi. Dus ongeveer zoals het copyright dat vermeld staat op de papieren kaarten van ze (kortgezegd): je mag er allleen maar met het blote oog naar kijken.

Nu zou je zeggen dat als je twee OZF-copyright protected kaarten heb dat je die dan zou moeten kunnen samenvoegen tot een nieuwe copyrightprotected ozf3 file. Technisch waar. Maar de copyrighthouders hebben in dit geval beslist dat dit niet mag.

Dergelijke gebruikersellende heet met een modern woord: DRM (Digital Rights Management).

• 0
Geplaatst

Als je met meerdere kaarten tegelijk wil werken kies dan voor Gartrip.

Kees :)

Naast Oziexplorer nog steeds fervent gebruiker van GARtrip omdat het voor de meeste doelen stukken vlotter en simpeler werkt en nog goedkoper ook, zeker op een niet zo snelle PC

• 0
Geplaatst
het resultaat komt er in ozfx3 uit en daar door worden de kaarten een stuk sneller

Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Groet,

Mulder

Inderdaad, dit werkt perfect.

Bedankt

• 0
Geplaatst

Ja OK, maar werkt gartrip ook met die ozfx3 kaarten dan? Want dat is eigenlijk wel een voorwaarde... Zijn namelijk prachtige kaarten (mooier als kaarten van bv Mapsource).

• 0
Geplaatst (bewerkt)

Ja OK, maar werkt gartrip ook met die ozfx3 kaarten dan? Want dat is eigenlijk wel een voorwaarde... Zijn namelijk prachtige kaarten (mooier als kaarten van bv Mapsource).

Jammer dan, dat wordt i.v.m. de onmogelijkheid om het naar andere formaten te converteren helaas niets vrees ik. Succes verder.

Kees :)

bewerkt door dolphinleap
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...