Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo Allemaal,

Ik heb gezocht maar kan het niet zo vinden. Kan iemand mijn vertellen hoe ik de coördinaten van ddºmm'ss" en dd.dddddº naar ddºmm.mmm' moet omrekenen?? Of is daarvoor een hadige programma of website ervoor?

Geplaatst (bewerkt)

Dat is niet zo moeilijk. Uitgaande van de schrijfwijze ddºmm'ss" neem je het secondendeel en rekent dat om naar duizendsten van minuten.

Voorbeeld:

Je hebt coördinaat N 52º16'30" E 005º17'20"

Je kunt nu de seconden-delen (30" en 20") omrekenen door ze te delen door 60 (60 seconden per minuut).

30/60 = .500

20/60 = .333

Dit levert nu in de schrijfwijze ddºmm.mmm' het coördinatenpaar N 52º16.500' E 005º17.333' op.

bewerkt door Peetee
Geplaatst
Hallo Allemaal,

Ik heb gezocht maar kan het niet zo vinden. Kan iemand mijn vertellen hoe ik de coördinaten van ddºmm'ss" en dd.dddddº  naar ddºmm.mmm' moet omrekenen?? Of is daarvoor een hadige programma of website ervoor?

De meeste GPS-en kunnen dat zelf al, dus scheelt een programma'tje :D

Geplaatst
Hallo Allemaal,

Ik heb gezocht maar kan het niet zo vinden. Kan iemand mijn vertellen hoe ik de coördinaten van ddºmm'ss" en dd.dddddº  naar ddºmm.mmm' moet omrekenen?? Of is daarvoor een hadige programma of website ervoor?

Hoogstwaarschijnlijk is je situatie zo: je krijgt coödinaten in graden, minuten en seconden. Die wil je ergen in gaan intypen. B.v. Ozi of je GPS.

Een GPS ontvanger kan je zo zetten dat die begrijpt wat je intypt . Idem voor Ozi en vele andere software.

Kan je meer specifiek zijn met waarmee je zit?

Geplaatst (bewerkt)

Op de website van maporama gebruik de ddºmm'ss coördinaten.

Maar bij geocaching gebruikt men ddºmm.mmm Coördinaten.

Vandaar dat ik dat wil omrekenen

Bij Ozi Explorer wordt om Deg Minutes.m gevraagd.

vandaar dat ik soms het even niet zie. Want zijn zoveel mogelijkheden. En vandaar dat ik de vraag heb geplaatst.

bewerkt door jelleruben
Geplaatst

O.K. jelleruben, ik zal proberen een bruikbaar antwoord te geven.

Je heb dus voor je ogen de coördinaten in ddmmss.

Je wil ze in Ozi intypen. Dan zijn er twee methoden:

1. ga naar File -> configuration -> maps -> Lat/Lon display en zet die op deg, min, sec.

2. waarschijnlijk doe je een 'add waypoint' via de waypoint list van Ozi. Dan krijg je een box en daar staat boven het invulveld dan dat je Deg in het eerste en minutes.m in het tweede moet typen. Maar...

Ozi is intelligent. Typ daar dingen als:

1-ste hokje de graden, zeg 52, en in het tweede hokje dan de minuten EN seconden alsvolgt b.v. 45 3,7 want dan snap Ozi: je bedoelt 45 minuten en 3,7 seconden vanwege die spatie.

(Even voor de andere meelezers: als je decimale graden hebt b.v. 45,83456 N dan type je in het eerste vakje de 45 en in het tweede begin je met de decimale punt (of komma, dat ligt eraan wat je als decimaal teken on Windoews hebt ingesteld), dus .83456

)

Geplaatst

Niet alleen zijn graden lastig omdat ze in 60 minuten zijn onderverdeeld, ook de notatie baart iedereen zorgen.

Dit is ook weer zo'n: 'wat bedoelen ze nu?'.

Volgens mij 53 graden en 13 minuten Noord met 6 graden 30 minuten Oost.

Ik kom, als ik dit in Ozi invoer nadat ik eerst de kaart Map -> Blank map autoscale WGS84 heb geladen, en vervolgens op de 'show waypijnt list' knop heb gedrukt en dan een 'add' van een waypoint doe. Onderaan de box staat de position mapdatum. Zorg dat die op WGS84 staat. Ik heb ingetypt zoals aangegeven met de 2-de methode: 53 in het eerste vakje en 13 in het tweede enz. Ik kom dan uit op een huis in de buurt van de kruising Kerkstraat/Hoendiep in Hoogkerk Groningen.

Het tweede punt heb ik opgevat als in decimale graden en dus is ingetypt 52 en dan in het tweede vak ,229 etc.. Vergeet niet de E/W goed te zetten! Ik kom uit op een huis in de James Balarus? straat schuin tegenover de Hattumstraat in Groningen Stad.

Geplaatst

Ja dat moet inderdaad wel klopen dat je op de James Baldwinstraat uit moet komen.

Ik zal het zelf ook eens gaan proberen. Bedankt

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...