Spring naar bijdragen

De weg en de kluts kwijt. - Beginners probleem.


Gast pe1rgn

Aanbevolen berichten

Hai Allemaal.

Ik ben een beginnende cachehunter, maar zit direct met een probleempje.

Ik heb deze week de gele Etrex gekocht. En Alles goed ingesteld (denk ik). Binnen 3 km van mijn huis ligt een cache

verstopt, een prima plaats om te starten met zoeken .Ik ben bekent in de omgeving en een goede start om te leren zoeken.

Maar  :butbut: als ik de coordinaten heb ingevoerd om naar het beginpunt te gaan kom ik ergens midden op een golfbaan terecht wat alleen toegankelijk is voor leden.

Ik zit ergens met een grote afwijking van een paar honderd meter. Op de Etrex staat dat de afwijking 6 mtr is.

De cache weet ik te liggen maar ook deze coordinaten kloppen

niet met wat er op scherm staat.

Mijn instellingen van de Etrex zijn: bij eenheden.

Positie formaat hddd.mm.mmm

Kaartdatum WGS 84

eenheden metrisch

Noord referentie magnetisch

Variatie 001 graad west

Hoek graden

Wie o wie kan mij helpen of mijn instellingen goed staan???

De cache waar ik mee bezig ben is "tussen windmolens"

 

:devil:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Aan scouting erica: Ik woon omgeving numansdorp.

 

Probleem denk ik opgelost.

Een instelling was hddd.mm.ss.s . En op deze instelling had ik een markeerpunt gemaakt N51.43.352 O004.24.345

Daar kwam ik midden in een golfballenveld uit.

Later de instelling veranderd in hddd.mm.mmm maar het oude markeerpunt gebruikt. Wederom kwam ik weer tussen de ballen terecht. Het vreemde was dat de coordinaten ook verandert waren op dit markeer punt.

Het markeerpunt verwijdert en nu opnieuw aangemaakt en weer op pad. Hoera gewonnen, nu sta ik ongeveer 200 mtr meer naar het zuiden en naar het westen. En nu op een plaats waar ik de auto kan parkeren zonder een golfbaan om te ploegen.

:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar  :butbut: als ik de coordinaten heb ingevoerd om naar het beginpunt te gaan kom ik ergens midden op een golfbaan terecht wat alleen toegankelijk is voor leden.

Ik zit ergens met een grote afwijking van een paar honderd meter.

Zou zweren dat je mijn cache aan het doen was... :P

"Golfen?"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het laatst deze cache gedaan met mijn gele etrex en een summit deze zijn gelijk met de zelfde instellingen als die je opgeeft bij mij geen probleem . Heb je de puzzel aan het vertrek punt wel goed opgelost?

Groetjes

Ik kwam al verkeerd uit bij de coordinaten die opgegeven worden. Namelijk N 51.43.352  O 004.24.345.

Dit is het beginpunt. maar bij mij het golfballenveld.

Nu ik alles nog eens opnieuw heb ingesteld in de Etrex kom ik nu als start punt bij een parkeerveld uit met de twee borden.

Nu klopt alles volgen mij wel. als het droog is ga ik weer op jacht. tussen de metershoge brandnetels. Ik stik van de jeuk.

:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heel duidelijk wat hier verkeerd is gegaan. En voor beginners is dit altijd heel onverwacht.

 

Als je een waypoint invoert, gebruikmakend van een bepaald coördinatensysteem en een bepaald datum, dan wordt dit punt op een bepaalde plaats vastgelegd.

Ga je nu later het coördinatensysteem en/of het datum veranderen, dan worden de coördinaten van het punt aangepast aan het nieuwe stelsel, [b:post_uid0]waarbij het punt niet van plaats verandert, maar de coördinaten veranderen[/b:post_uid0].

Het is dus noodzakelijk al bij de invoer van het waypoint het juiste coördinatenstelsel en het juiste datum gekozen te hebben. Als je achteraf de goede instellingen kiest zullen de coördinaten anders zijn dan bij invoer. Je kunt ze echter wel verbeteren, dat is minder werk dan het oude waypoint verwijderen en dan opnieuw invoeren.

 

Iets wat op zichzelf ook al veel problemen geeft is het begrip datum. Meer hierover vind je in het draadje Algemene vragen en opmerkingen over Geocaching > Lon/lat/wgs op dit forum.

Het is niet echt noodzakelijk om te weten wat het datum precies inhoudt, als de GPS maar wel op het juiste datum is ingesteld, anders kun je er wel honderden meters naast zitten!

Het is echter wel leuk om het te weten!

 

 

 

Edited By lex on okt. 05 2002 at 18:38

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor beginners is het even wennen met de terminologie (hoe heten dingen?).

Zo is het kunstwerk waarover ingenieurs in Delft aan de koffietafel praten iets heel anders dan het kunstwerk waarover creatieve kunstenaars in hun stamkroeg leuteren.

De eerste groep heeft het waarschijnlijk over een brug, viaduct e.d .; de tweede groep heeft het over een beeldhouwwerk, een plastiek e.d.

Een ander voorbeeld: een monument. Voor de gewone burger iets waarvoor je respect moet hebben, eerbied tonen, op de juiste momenten bloemen bij moet neerleggen, toespaken moet houden e.d.

Voor landmeters en geografen zijn monumenten dingen die ze speciaal hebben neergezet (of die er al stonden) met als eigenschap: ze zitten stevig vast en ze verschuiven niet. Bijvoorbeeld: het fundament van een treinbrug.

 

De meest verwarrende term (daar is het voorgaande maar een inleiding toe) is DATUM.

De datum van vandaag is 05-10-2002.

De omschrijving van de datum van de topografische kaart die op mijn buro ligt is '...op basis van de ellipsoïde van Bessel 1841'. Dit is totaal iets anders. Hetzelfde woord maar in een heel andere betekenis.

Dus als je coordinaten binnen krijgt moet je je altijd afvragen: 'en wat is de DATUM dan wel?'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He He , Alle instellings problemen opgelost.

De Cache gevonden. Stond binnen 3 meter van de plaats.

Waar X mark the spot. :P  :)

De Etrex werkt nu zoals het moet.

 

Alle begin is moeilijk, en als het niet lukt gewoon weer een paar stappen terug doen en opnieuw beginnen.

De aanhouder wint tenslotte, nietwaar.

 

Ik dank jullie voor alle tips voor het instellen van de GPS.

PE1RGN

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is gewoon duidelijk  :exclamation: 

 

pe1rgn, je moet gewoon op de kabouterschool langskomen.

We hebben nog geen workshop 'Hoe bedien ik mijn GPS?'....Misschien moet die nog wel vooraf aan het programma dan, om 11.00 uur?

ooooooh Mijkje toch ! Dat is ook niet lief!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...