Spring naar bijdragen

Sportrak Color of Etrex Vista C ?


Gast dorus

Aanbevolen berichten

Ik wil Sportrak Color of Etrex Vista C aan schaffen. Ben nu in bezit Etrex Legend.

Gebruik voornamelijk voor het fietsen. Ook graag hoogtemeting.

 

Welke is de beste keus ? En wie heeft ervaring hiermee ?

bewerkt door dorus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voornamelijk voor het fietsen;

 

Ik mag aannemen dat de sportrack niet meer kan dan de meridian color en de etrex vista C dezelfde kaart opties heeft als de gpsmap 60 c(s)

 

dan heb je eigelijk maar 1 keus en dat is etrex vista c omdat de etrex vista c dan de mogelijk heeft tracks en routes naast de weg te plaatsen waar magellan dit alleen op de weg kan. Ook is het mogelijk met Garmin mapsource en routering van de Vista C de routeberekening voor meerdere vervoermiddelen in te stellen waaronder de fiets.

waar een magellan alleen een (auto) weg kent

 

Andere plezierige bijkomstigheden van de Garmin zijn;

-het aantal gebruikers en de verkrijgbaarheid van accessoires waaronder kaarten

- mapsource Metroguide en City Select zijn beter als mapsend Streets en Direct route

- gratis Nroute voor je Laptop of PC waarmee ook met metroguide geautoroute kan worden

- meer upgrades en verbeteringen

 

Soms ontvangt een magellan ietsje beter, maar is trager en minder nauwkeurig.

De enige reden waarom ik de color erbij houdt.

 

Etrex vista C? Waarom niet de gpsmap60cs? Reken het verschil per gebruiksdag uit? Wetend dat dat alleen maar minder wordt?

 

Nog een opmerking;

Zowel de Vista C als de gpsmap 60cs hebben een eigen Routebereking in de GPS

waardoor de berekende Route uit Metroguide bijvoorbeeld niet werkt zoals in Mapsource op de pc gemaakt met recalculate route en dus niet keurig over wegen gaat lopen met de basiskaart en metroguide bijvoorbeeld lijnen trekt tussen punten. En probeer je toch routeberekening via wegen dan geeft hij een foutmelding.

 

Ook zonde van zo'n Vista C.

Je kunt dus niet zonder City Select. Tenzij je via Mapsend metroguide weet te laden met de Bruine beren methode, dan kan je wel autorouten, maar niet altijd vlekkeloos.

En ook hier komen mensen van terug.

 

Alleen voor het fietsen en wil je absoluut perse niet meer uitgeven dan ben je beter uit met de gewone Etrex Vista omdat je daar met recalculate route wel routes over wegen en fietspaden kunt maken met Mapsource Metroguide en deze als zodanig kunt laden in de gewone Etrex Vista.

Voor een fietsvacantie bijvoorbeeld zal je meerdere van deze routes moeten laden, want de gewone vista zet alleen lijnen tussen punten bij een op de gewone Etrex Vista gemaakte route itt de recalculate route die geladen wordt.

Tenzij je de Vista c zou nemen met metroguide geladen via mapsend of City Select.

En in dat laatste geval zou ik de gpsmap 60 cs nemen, omdat hij behalve de quad helix antenne ook wat minder kwetsbaar lijkt dan de Vista C door zijn robuustheid voor het geval je een schuiver mocht maken, maar goed dat is allemaal persoonlijk.

 

En die geheugen verhalen en het verwisselen van de basiskaart?

Dat wordt alleen interesant als je naar verweggistan gaat zonder enige andere mogelijkheid je kaarten te verwisselen en dan nog hou je nadelen van het enkel kunnen plaatsen op de weg.

 

Ik hoop dat dit enige duidelijkheid schept.

bewerkt door dusee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou er nog iets aan willen toevoegen;

 

De Vista is erg zuinig met z'n batterijen.

Persoonlijk (ik heb een sporttrak-pro gehad) vind ik de Vista veel handzamer en mooier. De software is echt veel beter. Ik heb geen city-select (duur!) maar metroguide is voor fietsen en wandelen meer dan uitstekend.

Het invoeren van coords bij beide is pietepeuterig werk, maar bij de vista nog erger.

 

Maar ik ben een een Vista fan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast diamant
Ik zou er nog iets aan willen toevoegen;

 

De Vista is erg zuinig met z'n batterijen.

Persoonlijk (ik heb een sporttrak-pro gehad) vind ik de Vista veel handzamer en mooier. De software is echt veel beter. Ik heb geen city-select (duur!) maar metroguide is voor fietsen en wandelen meer dan uitstekend.

Het invoeren van coords bij beide is pietepeuterig werk, maar bij de vista nog erger.

 

Maar ik ben een een Vista fan!

 

het sporttrak model ken ik niet, maar het andere model wel. Het is een fijnzinnig apparaatje, het is scherm is iets breder dan het oude Etrex-scherm maar ook 1 cm of zo minder hoog, je hebt 220x176 pixels dus net iets meer dan de 60GPSmapCS maar op een kleiner scherm. Ik zelf heb niks aan City-Select, want ik wil juist van de autowegen af, alleen de kleinere wegen ben ik in geinteresseerd.De kaartfunctie wil ik gebruiken voor topokaarten. Belgie en Duitsland hebben dat al, helaas Nederland (nog) niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een kleine aanvulling?

 

Je kunt met Garmin je routes en tracks anders dan op de (hoofd)weg plaatsen en dat is juist geschikt voor fietspaden en toporoutes en andere paden.

 

Wil je met de fiets ter plekke een route maken van A naar B over fietspaden cq fietsgebieden dan is dat alleen met city select geladen mogelijk of via metroguide geladen via Mapsend met de Bruine beren methode als de Vista C of 60©s dat zelf moet berekenen.

De gewone Vista zw kan geen routes berekenen, wel een gerecalculeerde route weergeven, wat de Vista C en 60c(s) weer niet kunnen.

Met een zw Vista moet je zelf een route opbouwen met punten als je deze route niet vooraf geladen hebt als recalculated route.

De Vista C en de gpsmap 60c(s) berekenen zelf bij ingegeven parameters een route. Positie en eindpunt is dan voldoende.

 

Naast de weg plaatsen van tracks houdt ook in dat je met een grote miswijzing cq positie op het satellietscherm in het bos de track op het goede bospad krijgt als vlak naast een groter bospad een kleiner bospad loopt waar jij net op "fietst" loopt what ever. En dat kleine bospad waar jij net op bent, staat niet op je Topo.

Bij plaats op de weg kiest de GPS wel voor dat grote pad terwijl jij vast niet wilt.

 

 

Topo's Belgie en Duitland zijn beperktere kaarten dan city select en kunnen alleen point tot point routes maken in ieder apparaat net als de Vista zw en metroguide via Mapsource geladen,

Over de langere afstand is het verstandig dan meerdere waypoints te gebruiken om de route te maken om een beetje strak gebruik van je kompaspijl te kunnen maken.

Bij een Topo wordt de route van A naar B zijnde 2 punten anders 1 rechte lijn.

 

Je kunt van hetzelfde gebied city select laden en topo en een van beide uitzetten

naar gelang het gewenste gebruik.

Van Magellan zijn geen topo's Begie en Duitsland voorzover ik dat heb kunnen beoordelen.

 

Een vista C of 60c(s) zonder city select geeft meer beperkingen als een zw Vista

omdat de geladen recalculated route niet werkt in de Vist C en 60c(s)

"Alleen voor de fiets" dan komt vast het moment dat je een route wilt laten berekenen en dan zijn de Vista C en 60c(s) juist voor de fiets met city select.

 

Daarnaast als je de beperkingen van welk apparaat dan ook kent, dan kom je er ook, maar omdat we zo veel eisend zijn tegenwoordig......... is het belangrijk tot in de details te weten waar de verschillen liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast diamant

Het aardige van een topokaart op een gps lijkt me vooral, dat je kunt zien als je van A naar B wilt in b.v. een natuurgebied wandelend of fietsend, dat er al dan niet doorlopende wegen zijn, over obstakels zoals bergen en rivieren. Op die manier kun je op save spelen, verder bepaal je gewoon zelf de route, tenzij een route al gegeven is vantevoren, dan navigeer je daarop, en bespaar je jezelf het intikken van de coordinaten. routeberekening voor fietsers en wandelaars lijkt me wat overdreven, maar zou ook wel een aardige optie zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...