Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Ik zit al een hele tijd te stoeien om in Excel

een amerikaanse datum notatie om te zetten naar een nederlandse notatie

Voorbeeld:

mm/dd/yyyy naar dd-mm-yyyy

Dus in de ene cel 12/31/2004, maar in de andere cel blijft het hetzelfde

ook als ik de celeigenschapen van iedere cel aanpas naar mijn wens.

Wie weet raad

Bijvoorbaat dank

Geplaatst

Een datum wordt (ook) in Excel opgeslagen als een nummer. Door het veld in te stellen op een bepaald datum format wordt het nummer in een bepaalde notatie wijze getoond.

Ik heb even geprobeerd om verschillende notaties naast elkaar in een sheet te zetten en dat kan gewoon.

Bij de cel eigenschappen kies je voor datum en een bepaalde notatie óf je kiest voor custom en je bepaald zelf je notatie door dd, mm en yy te gebruiken.

Jouw voorbeeld moet dus gewoon kunnen (en kan bij mij ook in Excel 2003 UK) door het als custom format te definieren.

Geplaatst
wat ik ook probeer  het lukt niet

8/25/2004  blijft staan

ook als ik aangepast gebruik

excel doet er niets mee

Rechtsklikken op cel naar celeigenschappen gaan en daar in tabblad Getal datum aankiezen, rechts staan dan de notatiemogelijkheden en daar instellen hoe het er uit moet zien. Je kunt dit ook op hele kolom toepassen. Gewoon op letter van kolom rechtsklikken en verder als boven.

Groeten Haak.

Geplaatst (bewerkt)

Nog even wat getest, maar zo te zien gaat het fout door gebruik van de /

Als je een - gebruikt werkt het wel.

Wat je iid geval moet doen is in de celeigenschappen van de broncel de gebruikte notatie definiëren : mm-dd-jjjj

En in de doelcel : dd-mm-jjjj

Met de / werkt het ook alleen als je dd/mm/jjjj gebruikt.

Wat wij wil mm/dd/jjjj werkt niet.

Excel ziet het dan niet als datum en zal de gegevens als tekst kopiëren aan de doelcel.

Kan je de / vervangen door - ?

bewerkt door deBruineBeren
Geplaatst

Maakt hele maal niks uit

9/21/2004 omgezet naar 9-21-2004

celeigenschappen datum engels(vereeningde staten)

mmmm-dd-yyyy

en wat staat er dan

9-21-2004 en geen sept-21-2004

schiet mij maar lek

Geplaatst

Om een of andere reden moet de invoer in het Nederlands zijn.

Dus dd mm jj , dan werkt het wel.

Tik maar eens een datum in de US cel dan maakt hij er mm dd jj van.

En in de NL cel maakt hij er dan dd mm jj van, zoals je het ingetikt hebt.

:cool2:

Geplaatst

Dat is juist het rare

Als ik zelf een datum invoer komt hij wel goed te staan ( zowel US als NL)

Maar niet met de gekopieerde US datums

Die blijven weigeren

Geplaatst

Jan, er is iets heel vreemds aan de hand. Zelfs als je de kolom selecteerd en op rechts uitlijnen klikt blijft de Amerikaanse notatie links staan.

Ruud :cool2:

Geplaatst
Ik zit al een hele tijd te stoeien om in Excel

een amerikaanse datum notatie om te zetten naar een nederlandse notatie

Voorbeeld:

mm/dd/yyyy  naar  dd-mm-yyyy

Dus in de ene cel 12/31/2004, maar in de andere cel blijft het hetzelfde

ook als ik de celeigenschapen van iedere cel aanpas naar mijn wens.

Wie weet raad

Bijvoorbaat dank

Ik zal maar even terug gaan naar de oorspronkelijke vraag. Al het voorgaande is vast ook waar. :cool2:

Ik heb geen Exel op mijn Mac draaien, dus ik kan niet hap-klaar de oplossing geven maar...

In Exel zijn er functies om substrings in te lezen: (iets in de geest van) leftstr, midstr en rightstr.

Als je midstr(A1,4,2) doet, bepaal je van veld A1 de string die op positie 4 begint en 2 lang is. Dat is in het voorbeeld dd als in A1 je US datum staat. midstr(A1,1,2) levert mm op en yyyy laat zich raden. Deze 3 waarden kun je samenstellen met een string functie voor samenvoegen. Plaats de streepje en klaar is Kees.

Geplaatst
Ik heb geen Exel op mijn Mac draaien, dus ik kan niet hap-klaar de oplossing geven maar...

In Exel zijn er functies om substrings in te lezen: (iets in de geest van) leftstr, midstr en rightstr.

Als je midstr(A1,4,2) doet, bepaal je van veld A1 de string die op positie 4 begint en 2 lang is. Dat is in het voorbeeld dd als in A1 je US datum staat. midstr(A1,1,2) levert mm op en yyyy laat zich raden. Deze 3 waarden kun je samenstellen met een string functie voor samenvoegen. Plaats de streepje en klaar is Kees.

Daar zat ik ook net naar te kijken. In de Nederlandse Excel lijkt dit te werken:

=TEKST.SAMENVOEGEN(DEEL(A2;VIND.ALLES("/";A2;1)+1;VIND.ALLES("/";A2;VIND.ALLES("/";A2;1)+1)-1-VIND.ALLES("/";A2;1));"-";LINKS(A2;VIND.ALLES("/";A2;1)-1);"-";RECHTS(A2;LENGTE(A2)-VIND.ALLES("/";A2;VIND.ALLES("/";A2;1)+1)))

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...