Spring naar bijdragen

Lon/lat/wgs - Wat is het nu eigenlijk


Gast 98-1027431508

Aanbevolen berichten

Gast 98-1027431508

Hallo allemaal,

 

Ik ben een beetje confuus geworden, ik kom niet goed uit de formaten. Dit wil zeggen wat het nu eigenlijk betekent en kan het ook niet goed in het boekje vinden. Op het net alleen in het Engels en alhoewel mijn Engels goed is, begrijp ik het nog niet. Ik weet zeker dat er hier iemand is die het wel begrijpbaar uit kan leggen.

 

Ik snap niet waar het WGS84 voor nodig is en wat de gevolgen zijn als je dit niet goed hebt ingesteld. Als we de aarde toch in lat/lon indelen, die partjes allemaal een nummer geven en een nulpunt bepalen dan is dat toch voldoende? Ik kan me nog voorstellen dat er verschillende nulpunten zijn maar dat is dan toch een ander formaat, net als het RD stelsel?

Ik bedoel het nulpunt van het RD stelsel ligt ook ergens bij Parijs en als dat eenmaal bepaald is dan zijn we er toch?

 

Dus... als iemand me wat begrijpelijke uitleg kan geven hierover of kan verwijzen naar een draad/site dan ben ik weer wat verlichter.

 

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoi, Baflobill,

 

je kan natuurlijk de aarde gewoon in partjes verdelen. Alleen ziet de aarde er niet zo uit als een globe in het aardrijkskundelokaal. Het is geen nette bol, maar een vreselijk bultig ei-achtig ding. En dan zijn die stukjes dus heel anders van vorm allemaal. En het moeten toch platte vlakken worden om er 2-dimensionaal mee om te gaan. Dan moet je dus vervormen en de manier waarop je dat doet, heeft grote invloed op je coordinaten. En al die formaten doen dat dus een beetje op de manier die voor hen/hun streek het beste uitkomt. En vandaar al die verschillen.

 

Zie meer op: <a href="www.hydro.nl/articles/artikel2_nl.htm" target="_blank">van ED50 naar WGS84</a>

 

Groetjes, Mijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het datum WGS84 is inderdaad zoals POGJM -Mijk dus- schrijft een representatie van de aarde: wat neem je als straal en afplattingsfactor met al die bulten en wat neem je als referentiepunt op die ellipsoïde.

Het grid lat/lon is vervolgens: wat voor lijnen teken je er op, zodat je een handig hokjespatroon krijgt om mee te werken als je een punt wilt aangeven.

 

Rijksdriehoeksmeting heeft z'n referentie niet bij Parijs zoals je vermoedt uit RD(0,0). De referentie is in Amersfoort maar om ervoor te zorgen dat geheel Nederland in positieve getallen wordt uitgedrukt (oftewel: in het 1e kwadrant ligt), hebben ze dat punt niet 0,0 genoemd. Ook hebben ze ervoor gezorgd dat X en Y zodanig uitkomen dat ze niet verward kunnen worden zonder dat je daarmee buiten Nederland terecht komt.

Ook hebben ze het raster (grid) zodanig gekozen dat het op de platte kaarten een orthogonaal stelsel is: haaks lopende lijnen. X1=135000 en X2=135001 liggen 1 meter uit elkaar.

 

Het grid lat/lon dat altijd wordt gebruikt als je WGS84 als datum neemt is zoals je weet in graden, zodat je van die sinaasappel partjes krijgt. Als je dus op één kaart beide grids zou tekenen dan lopen ze krom t.o.v. elkaar. (Sommige kaarten hebben dat dus inderdaad ook. Vaak zetten ze dan alleen aan de rand de andere getallen en worden niet de hele gridlijnen getekend van het tweede grid.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het grid lat/lon dat altijd wordt gebruikt als je WGS84 als datum neemt

Een kleine vergissing in een goed stukje, maar het kan lezers op het verkeerde spoor zetten:

WGS84 wordt niet alleen in combinatie met lat/lon gebruikt, maar ook met andere coördinatensystemen, zoals bijv. UTM.

 

 

 

Edited By lex on aug. 21 2002 at 14:47

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeer informatief om het verschil te leren tussen het datum en coördinaten is dit artikel van de Dienst der Hydrografie van de Marine.

 

Ja, HET datum, dat heb ik hier geleerd. :D  

 

Met dank aan Waterboys voor de verwijzing, die nogal verstopt zit in 'Off topic'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier even mijn keutel.

WGS84 is wereldwijd. Er wordt een theoretische aarde gebruikt in de vorm van een ellips en de posities worden in graden gegeven. Deze Amerikaanse militaire ellips is geïnternationaliseerd in de ITRS (International Terrestrial Reference System).  In vele landen zijn stations die meten hoe goed het model zit. (waar zitten de polen, waar het nulpunt want de aarde draait niet constant, de polen (de draaias) wiebelen, de aarde wordt platter op het moment bij de polen etc.)

Het hoofdkantoor zit in Parijs.

Vroeger - voordat de wereld een groot dorp werd - had iedere natie zo zijn opvattingen over de vorm en stand van de theoretische ellips. Bij ons (met RD) is dat iets van dhr. Bessel uit 1842.

Het maakt verschil als je een positie in graden opgeeft en je doet alsof de aarde een bol is of dat die een bepaalde ellips is. Of anders gezegd: je afstand (in meters) naar het nulpunt van de graden is anders als je over een bol beweegt dan over een ellips!

 

Dan is er de kwestie van het platslaan. Je moet zaken die op een gekromd oppervlak liggen projecteren naar een vlak. Daar zijn vele manieren voor bedacht. Soms wil men dat oppervlakken gelijk blijven, dan weer wil men dat rechte wegen ook recht op de kaart zijn, of dat kompasrichtingen blijven kloppen enz. En de gebruikte projectiemethode moet veel afspraken bevatten: hoe staat het platte vlak ten opzichte van het gekromde vlak, hoe hoog hangt het er boven, waar heb je de minimum afstand tussen beide en noem maar op.

En zit je eenmaal op een plat vlak te werken dan kan je beter in meters werken dan in graden.  RD werkt in meters. Dus je zal nooit een positie in RD-coordinaten zien opgegeven in graden (behalve bij Ozi Explorer en dat feature zorgt voor veel verwarring).

Maar je snapt wel: alleen voor een klein gebied kan je de aarde plat aankijken. Dat hebben ze bij het internationale UTM systeem alsvolgt opgelost: de gebieden van beperkte grootte worden genummerd en de centrale projectie punten worden regelmatig over de aardkloot verdeeld (op regelmatige afstanden dus). Er is verder een afspraak over hoe te projecteren en welke ellips gebruikt wordt overal.

 

Dus UTM is een wereldwijde realisatie van ons RD-systeem maar dan een beetje anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast 98-1027431508

Mensen,

 

Bedankt voor de informatie. Ik weet nu een stuk meer. Aanleiding van het geheel was dat ik afwijkende coordinaten had in mijn gps en naar mapsource gedownload'e coordinaten wegens een andere datum.

 

Nog een vraagje want ik ben nog niet uitgeleerd:

 

En zit je eenmaal op een plat vlak te werken dan kan je beter in meters werken dan in graden.  RD werkt in meters. Dus je zal nooit een positie in RD-coordinaten zien opgegeven in graden 

 

De decimale graden heeft toch ook een relatie met meters?

Dus als je N 52 21.123 vergelijkt met N 52 21.234 dan is dit toch een aantal meters verderop?

Wat is dan de relatie tussen die 0.111 verschil en meters?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De decimale graden heeft toch ook een relatie met meters?

Dus als je N 52 21.123 vergelijkt met N 52 21.234 dan is dit toch een aantal meters verderop?

Wat is dan de relatie tussen die 0.111 verschil en meters?

Decimale graden is iets anders dan decimaal verdeelde minuten, zoals in het citaat.

Decimale graden (gr) zijn graden van 400 gr in een cirkel, een rechte hoek is dus 100 gr. 1 gr langs de meridiaan (dus Z-N)gemeten = 100 km. Langs de evenaar is 1 gr ook gelijk aan 100 km, maar langs alle andere parallelcirkels (W-O) is het minder (100*cos(:D km, waarin b de breedte is waarop je je bevindt).

Voor gewone graden geldt hetzelfde, maar dan moet i.p.v. 100 km 111 km worden genomen. 1 minuut langs de meridiaan of evenaar is dan 1852 m, dat is 1 zeemijl (en niet toevallig).

0.111' uit het voorbeeld is dus 206 m als het in Z-N-richting is.

Maar in O-W-richting is het dus minder.

Kortom, m-coördinaten werken handiger, maar de beperking is dat de vertekening van de kaarten te groot wordt als een groter gebied wordt afgebeeld, en dan kan het niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de field is dus volgende info zeer makkelijk :

 

Een afwijking van 1' betekent dus 1852 m ernaast.

 

Het eerste getal na de comma verkeerd = 185 m ernaast

Het tweede getal na de comma verkeerd = 18.5 m ernaast

Het derde getal komt overeen met 1,8 m.

 

Je begrijpt in sommige situaties, waar je GPS een nauwkeurigheid van 30 m aangeeft, worden die 2 laatste digits onbelangrijk.   :0

( om eerlijk te zijn heb ik dit geleerd van speerpunt )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeer informatief om het verschil te leren tussen het datum en coördinaten is dit artikel van de Dienst der Hydrografie van de Marine.

Lex, waarom verwijs je om 14.46 naar precies hetzelfde artikel als ik om 9.08 al naar heb verwezen. Wel eerst de rest lezen hoor, voordat je reageert! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lex, waarom verwijs je om 14.46 naar precies hetzelfde artikel als ik om 9.08 al naar heb verwezen. Wel eerst de rest lezen hoor, voordat je reageert! :D

Niet met opzet hoor. Ik ben verhuisd, maar mijn telefoon nog niet, daarom lees ik dit forum een beetje gehaast in mijn oude huis.

Ik heb je verwijsregel niet herkend, er staat veel meer in dan in het adres van de betreffende pagina (http://www.hydro.nl/articles/artikel2_nl.htm). Ik snap niet wat dat allemaal is. En ik ben waarschijnlijk te lui om een niet-aanklikbare verwijzing altijd te gebruiken. ???

 

 

Een afwijking van 1' betekent dus 1852 m ernaast.

Alleen in Z-N-richting is het 1852 m. In Nederland varieert 1' in W-O-richting van 1172 m in het zuidelijkste tot 1102 m in het noordelijkste gedeelte van het land.

 

 

 

Edited By lex on aug. 23 2002 at 10:04

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WGS84 wordt niet alleen in combinatie met lat/lon gebruikt, maar ook met andere coördinatensystemen, zoals bijv. UTM.

Yep, je hebt helemaal gelijk en daarom ook bedankt voor de aanvullende correctie! Het is namelijk bij één of meerdere caches nodig om eventjes in UTM te werken, als lastig geintje tussendoor.

(Aan iedereen: NIET in paniek raken, normaal gesproken is alles in lat/lon en daar waar die UTM een keertje gebruikt wordt in een multi, wordt het vermeld zodat duidelijk is dat je eventjes éénmalig moet overschakelen.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...