Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Heb op de Magellan Sportrak Map het eerste coordinaatsysteem ingesteld op lat/lon (wgs84) en het tweede coordinaat systeem ingesteld op RD

volgens de volgende methode:

Magellan User-grid/datum instellen voor gebruik van het RD-grid:

Bessel 1842 user datum:

(WGS84-local)

dx : 593m

dy : 26m

dz : 478m

da : 740m

df : 0.1003748

Dutch RD User Grid:

Choose "Trans Merc" (other options: Lambert Con, Stereograph, Oblo Merc and Polyconic)

Latitude of origin: 52.15617N

Longitude of origin: 005.38763E

scale factor: 0.99990790

units to meters conv: 1.0

false easting at origin: 00155000.0

false northing at origin: 00463000.0

So far so good.

Nu blijkt dat er wel degelijk verschil zit in de uitkomst van de Magellan en het conversie programma van Rijkswaterstaat.

VB

Magellan

N52 31.635 E006 06.685 = X201890 Y504629

Coordinaat converter

N52 31.635 E006 06.685 = X201884.499 Y504622.853

Komt dit door afrondingsverschillen (lijkt me nogal groot :P ) of door foutieve instellingen bij een van de twee (welke???) :)

bewerkt door de Roode Lantaarn
Geplaatst

De commercieel verkrijgbare GPSr's schijnen een of andere Molodensky-conversieprocedure te gebruiken. Dat is een iets minder nauwkeurige procedure dan die van Coordinaat converter. Er kan een aantal meters inzitten geloof ik.

Grtz,

M.

Geplaatst

en laat ik nou denken dat het RD grid tot op de meter nauwkeurig was.

P.S. ook de manier van notatie van de Magellan verbaasd me.

x201890 wordt weergegeven als 002-01-890E

y504629 wordt weergegeven als 005-04-629N

Geplaatst

Of die getalsweergave van RD door de Magellan in orde is zo met die streepjes, weet ik niet.

Kijk het nog eens na wat er in de GPSr zit aan getallen van de instelling. Wat je hier schrijft lijkt mij in overeenstemming met wat in het receptenboek staat.

Misschien ben ik wat mistig bezig maar als ik CC40 te voorschijn haal, de gradenweergave op WGS84 graden en decimale minuten zet dan levert dit mij op:

204146,519 / 504644,973 wat uitkomt op het oostelijk hoekhuis op de kruising Botlek/Noord bij de afrit Zwolle Noord 20.

De hier eerder gegeven posities liggen voor of achter in de achtertuin van een huis aan de Corellistraat te Zwolle.

Over de berekening van de Magellan is mij bekend dat die 3 meter kan afwijken aan de grenzen van Ned.

Weet je zeker dat de primair/secondair wel goed zit ?

Een mapdatum ingebracht in secundair doet mee in primair maar de notatie niet. (zo is mij verteld).

Geplaatst

Het verhaal van de Corellistraat klopt. Dit is het coordinaat wat is gemeten (in lat/lon) met de Magellan. Vreemd is ook dat jij een andere uitkomst met CC40 hebt als mij.

Uit de praktijk weet ik (en dat zou je zelf ook kunnen zien) dat de Botlek hier aardig ver vanaf ligt.

Zwolle (ov) ligt nou niet direkt aan de grens van NL dus blijft nog steeds de vraag waar die afwijking vandaan komt.

Geplaatst

Ook ik denk dat er met de berekeningen iets mis is gegaan want krijg de door de Prof genoemde waarden, op de meter afgerond ook in alle andere programmatuur alsmede de Etrex Summit.

Kees ;)

Geplaatst

Wat ik ook doe met je coördinaat

N52 31.635 E006 06.685

(WGS84, graden, decimale minuten)

ik blijf op al mijn geijkte topografische Ozi kaarten uitkomen op Botlek/Noord hoekhuis.

Pak ik jouw 201890 / 504629 die volgens jouw de goede plek in de Corellistr aanwijst (klopt op mijn kaart, ligt het ook) dan zit die precies true west en 2,25 km afstand.

Ik kan slechts denken: jouw graden zijn geen WGS84 graden maar iets anders dat vertaald wel de juiste RD geeft.

Geplaatst

Heb op de magellan nog eens alles gecontroleert maar het primair systeem staat toch echt op lat/lon (deg/min/mmm) en de kaartdatum op WGS84.

en het wordt nog gekker. In Ozi kom ik met dit coordinaat inderdaad op de Botlek maar kijk ik op de Map van de Magellan dan sta ik in mijn tuin ;)

Toch al enkele caches gevonden maar nu gaat bij mij Het Roode Lantaarntje langzaam uit

Geplaatst

Eureka :angry:

Gevonden. Het zijn geen afrondings verschillen maar gewoon een kwestie van slechte ogen :cry:

De breedtegraad is goed N52 31.635 maar de lengte graad heb ik niet goed afgelezen ;) Die is geen E006 06.685 maar E006 04.685. :yes:

Kwam er via Ozi en jullie meedenkwerk achter tnx.

Zo, nu iedereen dan weet waar mijn tuintje ligt komen jullie maar gezellig langs voor een nieuwjaars BBQ :D

Geplaatst

Gelukkig nu bekend dat er geen vreemde aardverschuivingen plaatsvinden in ons platte landje. Heb er in ieder geval smakelijk om gelachen. :cry:

Mogelijk toch tijd voor wat licht in de duisternis of een ;) in deze donkere dagen voor kerst?

Kees :yes:

Geplaatst

Waarschijnlijk te weinig lampjes in de boom geknoopt en daardoor de GPS niet goed afgelezen.

Vandaag verholpen. 2 x 500 watt halogeen aan de piek gemonteerd. Navigeert een stuk prettiger. :beerchug:

Op naar de kerst :cry:

Geplaatst

Nu heb je dus voldoende licht achter in de achtertuin?

Veel mensen hebben van die lampen die automatisch aangaan bij nadering van een levend wezen. Dat wordt zeer op prijs gesteld door amateur-inbrekers (junks) die dan niet meer hoeven te stuntelen in het donker...

Geplaatst

Gerald,

Laat je de schijnwerpers nog eventjes aan? Hebben we eindelijk ook een goede straatverlichting in Zuid! :thumbup:

Groetjes,

Alexander

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...