Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst (bewerkt)

Ik heb vorig jaar tijdens een fietstocht een meetbout gevonden in Zuidhorn, Groningen. Hij zit in het steen van een brug over het Van Starkenborgkanaal dat tussen Zuidhorn en Noordhorn door loopt. Het was geen NAP-bout.

Toch kon ik hem niet vinden op de site. Weet iemand wat dit kan zijn?

bewerkt door stada
Geplaatst

Het kan een zogenaamd "wild punt" zijn wat is aangebracht als hulppunt t.o.v. een ander punt.

Ik ben dit inmiddels ook al meermaals tegengekomen, kijk bijvoorbeeld maar eens bij 370539 Hier zit een meetpunt in de muur van de woning en zo'n 50 meter verderop is er bij een nieuw fietsbruggetje ook een punt aanwezig inclusief gele spuitbusmarkering.

Maar dat is dus geen officieel kadaster meetpunt.

Waarschijnlijk is het door een bouwbedrijf aangebracht om als referentie te dienen bij de bouwactiviteiten in de buurt.

Neem desnoods even contact op met Prof Y. Lupardi, denk dat hij wel uitsluitsel kan geven.

Succes, Groeten Jan-Willem.

Geplaatst

Wat is het toch zalig om een goede geijkte topo-kaart te hebben met een name-list. :beerchug:

Ik ken een Noordhorn en een Zuidhorn die gescheiden zijn door (zo staat het op de kaart genoemd) het Van Starkenborgh Kanaal.

Beide (ze hebben ieder een kerk) zijn verbonden met een spoorbrug en een verkeersbrug.

Hebben we het over de spoorbrug?

Want daar zit een NAP-bout in:

nr. 007C0085 x=221940 y= 585650

N-Z. SPBR OVER V.STARKENBORGH-KN

datum: 1965 hoogte 1.391 m

Vele NAP-bouten hebben een 'ongeveer' positie (horizontaal) gekregen via uitmeten op een gekreukte papieren kaart, denk ik wel eens.

Ik meet dit uit op de noordelijke oever aan de oostkant van de brug.

Kwa plaats is er nog iets anders te bedenken:

007C0216 222.04 585.60 W PIJLER SPOORBR A/D Z-Z V STARKENBORGHKN ZO 61 35 0 1997 1 1.352

Gaat het over de verkeersbrug: daar vind ik niets van terug in de lijst.

• 1 month later...
Geplaatst

Vanmiddag tijdens het lopen van een cache een Steen van het kadaster tegen gekomen. Even een waypoint gemaakt en thuis gekeken of hij op de rd-meetpunten site bekend was. Maar schijnbaar dus niet. Toch leek me dit een duidelijk punt, hieronder 2 foto's.

N50 50.358 E5 54.425

rd1.jpg

rd2.jpg

Iemand een idee?

Geplaatst

Ik krijg geen idee over hoe groot het ding is en waar die in vastzit. Zo groot als een 2-euro muntstuk?

Dan is het een redelijke standaard-spijker maar wel met de naam van de eigenaar.

Ik ben tegengekomen tot nu toe in Ned. bodem en kunstwerken: 'meetpunt', 'messpunkt', 'arpentage', 'HeideMij', 'Fugro', 'GrontMij'. Deze 'kadaster' zie ik voor het eerst.

Maar wat zou het kadaster hier te doen hebben? Er is in ZW richting (Wijlre, Etenaken) een goed uitzicht. In O-NO richting kijkt men tegen de Rensberg op (173,4 m).

Misschien moet er iets gemeten worden in het Geuldal? Of verzakt de berg?

Geplaatst

Deze steen was redelijk groot, ik schat al gauw n 25 tot 30 cm doorsnede. Ernaast op de grond zijn gewone eikenblaadjes, dus kun je ongeveer nagaan. Hij lag vrij opvallend.

• 2 weeks later...
Geplaatst

Er zijn wel meetpunten in de buurt die in de lijst staan, de kerk in Wijlre en de zendmast in het plaatsje Eys, maar deze staat inderdaad niet in de actuele lijst.

Dit type steen ben ik ook nog niet tegengekomen, ook niet in Limburg.

Misschien is het punt buiten gebruik geraakt door beter bereikbare punten in de buurt ?

Er is bijv. op 1,5 km afstand in nw richting wel een RD steen te vinden, maar ook deze ligt langs een smal weggetje, dus dat zal weinig uitmaken.

Wat mij opvalt is verder de grote opening in het midden, blijkbaar om een meetinstrument in te plaatsen.

Prof, misschien iets om eens na te vragen bij het kadaster of er nog gegevens te vinden zijn over dit punt en zo ja, wat de datum van plaatsing is ? Het zal er ongetwijfeld in de archieven te vinden zijn.

Geplaatst

Ik heb de vraag al aan het kadaster doorgespeeld maar nog geen antwoord. Vanaf begin dit jaar zitten ze volop in de drukte vanwege de nieuwe NAP, de RDNAPTRANS en de zwaartekracht. Daar komt nog bij dat er een landelijk dekkend RTK-GPS systeem in opbouw is,wat ook veel werk is. Vandaar dat onze meldingen ook even op een Kadastrale plank blijven liggen. Het is even niet anders.

• 1 month later...
Geplaatst (bewerkt)

Gisteren dezelfde cache route gedaan als kleine welp, en dan is dit punt inderdaad niet te missen.

Via de LINK nogmaals de steen, maar nu ter vergelijking met mijn Geko 201 GPS erbovenop.

Het RD coordinaat wat ik gemeten heb is: RD 191618 316738

Waarschijnlijk is het een oude steen welke niet meer in gebruik is.

(al of niet als hulppunt)

Het ronde gat in het midden heb ik geprobeerd te kijken hoe diep dit was, maar hier kwam ik geen vastigheid tegen. Enkel modder.

Jan-Willem.

bewerkt door pa3fus
Gast Dr. Dennis
Geplaatst
Vanmiddag tijdens het lopen van een cache een Steen van het kadaster tegen gekomen. Even een waypoint gemaakt en thuis gekeken of hij op de rd-meetpunten site bekend was. Maar schijnbaar dus niet. Toch leek me dit een duidelijk punt, hieronder 2 foto's.

N50 50.358 E5 54.425

rd1.jpg

rd2.jpg

Iemand een idee?

Het lijkt er sterk op dat dit een paspunt is (of een oogje, zoals jullie hem noemen :beerchug: ). Zeker toen er nog geen GPS gebruikt kon worden in de vliegtuigen die de luchtfoto's maakten, was de ligging van paspunten aan vrij strikte regels gebonden. Hierdoor konden de punten niet altijd op een verharde ondergrond geschilderd worden en moesten ze soms in onverhard terrein geplaatst worden. Men gebruikt daarvoor ronde witte aluminium schijven of stenen. Meestal worden die na de fotovlucht weer opgehaald, deze blijkbaar niet.

Het Kadaster doet al jaren niet meer aan fotogrammetrie, wat aan die steen ook wel te zien is ;)

Geplaatst

Ik heb wel eens in de duinen dergelijke dingen gezien. Op een paaltje zat een blikken schijf.

Naar het schijnt komt het weleens voor dat een gemeente of regio luchtfoto's laat maken (om hennepkwekerijen, illegale bouwsels e.d. op te sporen) waarbij wel paspunten nodig zijn. In de herfst zijn vele oude verwaarloosde oogjes in de gemeente Roosendaal opnieuw geverfd.

Gast Dr. Dennis
Geplaatst
Ik heb wel eens in de duinen dergelijke dingen  gezien. Op een paaltje zat een blikken schijf.

Klopt. Onderstaande foto toont zo'n aluminium plaat van Rijkswaterstaat.

638111.jpg

Naar het schijnt komt het weleens voor dat een gemeente of regio luchtfoto's laat maken (om hennepkwekerijen, illegale bouwsels e.d.  op te sporen) waarbij wel paspunten nodig zijn. In de herfst zijn vele oude verwaarloosde oogjes in de gemeente Roosendaal opnieuw geverfd.

Daarnaast is Rijkswaterstaat een grootverbruiker als het gaan om paspunten. Zijn karteren regelmatig alle rijkswegen en rijkswaterwegen met behulp van luchtfoto's. Voorheen deden ze dit ook in de duinen, vandaar het grote aantal punten dat je daar kunt vinden. Tegenwoordig worden echter andere technieken gebruikt (laserscanning) om de duinen in te meten, waardoor de paspunten daar niet meer nodig zijn.

• 3 weeks later...
Geplaatst

Vandaag was ik op weg voor het maken van een cache, en midden in een veldweg kwam ik een steen tegen met het opschrift KAD (Kadaster?)

Hier een foto, wat kan dit zijn ? Of is het gewoon toeval ?

kad.jpg

Gevonden op N51 07.197 E5 55.397

Geplaatst

Is die zo dik als een stoeptegel of is die 2,5 meter lang?

Zou die een landmeetkundige positie aangeven (geen bout)? Of dienen als markering voor b.v. een gemeentegrens oid.?

Ik kom wel iets tegen dat hier niets mee van doen heeft:

Eindelijk na 6 maanden (!) een officieel bericht van de Gemeente Alkmaar inzake het kauwenprobleem aan de Bloemaertlaan en aangrenzende hofjes. U weet wel, die stenengooiende zwarte vogels.

Uit dit schrijven blijkt dat de Gemeente Alkmaar het rapport van het KAD (Kennis en Adviescentrum Dierplagen) wel gelezen maar niet met de nodige aandacht bestudeerd heeft.

• 1 month later...
Geplaatst
Vandaag was ik op weg voor het maken van een cache, en midden in een veldweg kwam ik een steen tegen met het opschrift KAD  (Kadaster?)

Hier een foto, wat kan dit zijn ? Of is het gewoon toeval ?

kad.jpg

Gevonden op N51 07.197 E5 55.397

Dit soort tegels (of is het een ingegraven paal?) werden vroeger geloof ik inderdaad gebruikt bij het Kadaster. Ik meen er laatst iets over te hebben gelezen in het personeelsblad (in werk bij de Topografische Dienst Kadaster), maar weet de details niet meer.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...