Edjekadetje Geplaatst 30 september 2004 Geplaatst 30 september 2004 Net terug van vakantie in Italië, en druk bezig geweest met mijn Geko201. Wat ik mij afvroeg: bij eenheden onder instellingen kun je aangeven hoe je je tot het noorden wilt refereren. Volgens de gebruiksaanwijzing zou je óf Magnetisch kunnen kiezen óf Waar. Zou dus willen weten welke van deze twee het meeste toegepast worden. Verder viel het mij op dat de Geko over een afstand van 30 km (volgens de km-teller van de auto) ruim 300 meter teveel aangeeft. Is dit die 1% afwijking waarover ik eens gehoord had? Op 1 km is dit slechts 3 mtr, maar vroeg mij af of dit te voorkomen is. Ed
dutch-locutus Geplaatst 30 september 2004 Geplaatst 30 september 2004 Het magnetische noorden zwalkt een beetje van jaar tot jaar, een correctie word gegeven om zo de afwijking van het magnetische noorden te corrigeren t.o.v. het geografische noorden (waar). Wat betreft de afwijking van 300 meter...een teller van een auto wijkt altijd iets af, het aantal omwentelingen van de wielas wordt gemeten, de diameter van het wiel veranderd door de slijtage, dus ook de gemeten afstand. Ook een snelheidsmeter van een auto klopt nooit, hij geeft zo goed als altijd teveel aan, dit om te voorkomen dat de auto fabrikant aansprakelijk wordt gesteld voor bekeuringen door te hard rijden. Door hem altijd iets te hoog te laten afwijken denk jij dat je 80 rijd , maar in werkelijkheid zit je meestenal 5 a 10 % lager. ( barny corrigeert me wel als ik nu onzin verkoop.) Ga er dus maar vanuit dat die 300 meter meer in de teller van jou auto zit dan in de gps. Groet Locutus
Edjekadetje Geplaatst 30 september 2004 Auteur Geplaatst 30 september 2004 Dank voor je uitleg over het noorden. Zal hem voortaan dus maar op Waar laten staan. Wat de afwijking op gereden snelheid betreft, ben ik het met je eens. Dit komt exact overeen met de meetcorrectie die de politie hanteert, hetgeen zelf te zien is op de verplaatsingssnelheid op de gps zelf. Ik weet alleen niet of je de te hoog aangeduidde snelheid kunt zien als oorzaak van die afstandsafwijking. De hectometerpaaltjes en de afritborden komen bij mij exact overeen met de afgelegde kilometers op mijn teller. Maar goed, al is dit niet echt een onderwerp voor deze site (moet ik eigenlijk naar flitsservice.nl) het is wel aardig om het hierbij te noemen. Overigens: tijdens de genoemde meting van die 30 km stond de Waas uitgeschakeld. Verder heb ik ontzettend veel lol van mijn Geko en kan hem iedereen aanbevelen. Tijdens de verschillende bezoekjes in vreemde stadjes kon ik ook altijd weer blindelings mijn auto terugvinden! Enig minpuntje blijft altijd, en geldt voor de meeste gps'en: onder dik bladerdek heeft hij het moeilijk, maar de Geko blijft gewoon doorgaan! Waas stond ingeschakeld en viel maar 2x uit tijdens de verschillende hikingtochten door dichte bossen. 1x werd dit mogelijk veroorzaakt doordat er langs een stijle rotswand gelopen werd en er geen 'zicht' naar de andere kant was.
Quaerens Geplaatst 30 september 2004 Geplaatst 30 september 2004 Die afwijking in afstand kan ook aan je GPS liggen. Hij zet namelijk om de zovel meter een stipje (je kan volgens mij zelf instellen hoeveel meter), en verbindt die stipjes met elkaar tot een lijn/ tracklog, en als je dus een (scherpe) bocht maakt, 'snijdt' je gps iets af, zodat de afstand in je GPS kleiner wordt. Groetjes Quaerens
Aanbevolen berichten