Spring naar bijdragen

kleurgebruik officiële stafkaarten


tintoon

Aanbevolen berichten

Bij mijn gebruik van een officiële (papieren) stafkaart (kadaster; schaal 1:25.000) voor het gebied van de Loosdrechtse plassen (31F), is het mij opgevallen dat "water" niet altijd met de kleur blauw wordt aangegeven; de grote plas heeft zo ongeveer dezelfde kleur als "land".

Wie weet wat hier de reden van is? Waarom wordt de plas niet blauw gekleurd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het komt niet alleen voor op de 1:25k kaarten maar ook op de 1:50k

Er zijn zo'n 3 kleuren blauw in gebruik die niet vermeld worden in de legenda.

De zee is lichtblauw maar droogvallende grond (eb/vloed) heeft blauwe stippels er extra in.

Binnenmeren en wateren kunnen twee kleuren hebben: lichtblauw en donkerblauw.

Het fijne van het waarom weet ik niet. Zo is het Braasemmermeer lichtblauw (diepte 3 m) en de Langeraarse plassen donkerblauw (diepte 1 en 2 meter). De Westeinder Plassen (waar Kudelstaart aan ligt) zijn voor het grootste deel lichtblauw (3 meter diep) . Het noordelijke deel dat met landtongen e.d. wat afgesloten erbij ligt (en vol met jachthavens zit) is donkerblauw. Er staat op mijn kaart geen diepte bij. Maar diepte kan het niet zijn. De Nieuwkoopse plassen zijn ook 3 meter diep maar zijn donkerblauw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor deze aanvullende uitleg. Ik begrijp dat er verschillende kleuren blauw worden gebruikt. Maar wat ik waarneem op de kaart is dat er ook "geel/wit" (dus GEEN blauw) wordt gebruikt om water zoals de Loosdrechtse plassen aan te duiden. Is er een reden aan te geven waarom heer geen schakering in blauw voor wordt gebruikt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De stafkaart is geen waterkaart, en de legenda maakt mij ook niet wijzer. En het deel waar ik waar ik het over heb is roch een groot stuk open water, waar gemotoriseerd bootverkeer ruim mogelijk is. Dus dat is het niet...

Check bij het kadaster: geven aan dat het een oudew misdruk is (was ook maar een krijgertje) --> dus maar een nieuwe kopen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...