superboppe Geplaatst 17 augustus 2004 Geplaatst 17 augustus 2004 Als ik de beschrijving van Garmin lees kan de VistaC ook autorouten met Mapsource kaarten, terwijl de 60C(S) daar CitySelect voor nodig lijkt te hebben. Klopt dit? Het scheelt wel fors in de kosten voor unlock codes.
elsinga Geplaatst 17 augustus 2004 Geplaatst 17 augustus 2004 City Select is een Mapsource kaart, maar niet elke Mapsource kaart is City Select. =8- ) En aangezien Metroguide geen routing info meestuurt naar de GPS, kun je in de GPS dus niet routeren. Helaas.
dusee Geplaatst 17 augustus 2004 Geplaatst 17 augustus 2004 de 60 serie heeft met city select geladen de zelfstandige mogelijkheid een route te berekenen. Metroguide heeft via de pc de mogelijkheid via recalculate route een route te berekenen en deze te laden naar o.a. de etrex Vista. Deze voorberekende route kent wel navigatieaanwijzingen in de vorm van een gebogen pijl. Deze voorberekende route van metroguide is weer niet bruikbaar in de 60 serie. Dat pakt hij niet. Hij zal dat weergeven als een rechte lijn naar de bestemming. De 60 serie is gemaakt om met city select of city navigator te werken. Met metroguide in een gps kunnen geen routes berekend worden over wegen zoals city select dat kan in o.a. een map 60 serie. De Vista C heeft volgens de beschrijving ook automatic route generation en off route recaclculation zoals de 60 serie met turn by turn aanwijzingen. Ook hier zal City Select als detailkaart nodig zijn lijkt mij en zal metroguide niet meer werken. Dit in tegenstelling tot de zwart/wit Vista ouder model. Duidelijk een verbetering. Wat de 60 serie zoveel beter maakt als een Vista in mijn beleving is; - helderheid van het scherm - quad helix antenne en dito ontvangst - de rocker en andere toetsen om de menu's te bedienen waar dat met de Vista veel bewegingen met de joystick vereist. Met alle respect is de Vista C daarom een opgeleukte oudere versie GPS wat je bij de meridian color ook ziet. Populariteit of het besparen van R&D kosten? Wie zal het zeggen.
superboppe Geplaatst 17 augustus 2004 Auteur Geplaatst 17 augustus 2004 Ik bedoelde inderdaad specifiek het verschil tussen Mapsource METROGUIDE, en CitySelect. Toch viel met op dat ook met de Metroguides er een optie is om 'routing' informatie mee te sturen met de naar de GPS gedownloade kaarten. En de GPS V gebruikt deze dan ook om zelf routes te berekenen. Is CitySelect dan zo verschillend? Of is het vooral commerciel? Ik zie inderdaad nu bij de GPS V, 60C(S), en VIstaC geen Metroguide Europe meer staan (alleen Canada, waar dan weer geen CitySelect voor bestaat). Het lijkt er op dat ze de Metroguides aan het uitfaseren zijn, ten gunste van de unlockable kaarten. Wachten is op de Vista firmware upgrade die geen Metroguides meer slikt. Maar ja, het was toch al een dure hobby. Is het werkelijk zo dat klassieke routes, bestaande uit meerdere punten, niet meer werken op een 60CS? Of alleen niet routes met de Metroguide gecreeerd, maar nog wel met OziExplorer? Dat maak ik op uit het bericht van Dusee. Maar hoe ziet de GPS het onderscheid? Het zou helemaal jammer zijn als je met de 60 uberhaupt geen routes meer kunt maken op de PC. Als je dan een fietstocht maakt volgens een tevoren bedachte route, zal je GPS je weer direct terug naar huis sturen, want dat is dan de snelste weg! Mooi is dat.
dusee Geplaatst 18 augustus 2004 Geplaatst 18 augustus 2004 Routes gemaakt cq "berekend" met recalculate route in metroguide werken niet meer zoals bedoeld met deze functie geladen in de 60 serie. Reden is dat de 60 serie zelf een keuze aanbied tussen ; -via wegen of -van punt naar punt. De nieuwe Vista Color heeft deze optie ook in tegenstelling tot de oude zwart/wit Vista. de berekening via wegen vindt plaats in de 60- serie en de nieuwe Vista color De berekening van de metroguide route zoals gezegd er buiten. Ik heb dit punt eerder aangekaart bij Garmin, maar het is een keuze voor een bepaalde systhematiek waarbij de voorkeur uitgaat naar City Select en niet naar Metroguide. Eenmaal in het bezit van City Select ben ik daar niet rauwig om. Het programma functioneert goed. De mogelijkheid om een route uit Metroguide te laden die handmatig door de gebruiker is opgebouwd uit zelf benoemde waypoints blijft van kracht naar de 60 serie. Dit zelfde geldt ook voor routes uit andere programma's. Het is zelfs mogelijk om zo men ruimte zou willen besparen zowel een deel City Select als Metroguide te laden, in de metroguide kaartdelen werkt dan de autorouting en recalculate bij off road niet meer. Het staat je verder vrij met Metroguide geladen in de 60 serie waypoints te markeren of te projecteren en zo een route samen te stellen. En voor de weg terug is altijd de trackback-functie te gebruiken.
Malyenki Geplaatst 28 oktober 2007 Geplaatst 28 oktober 2007 (bewerkt) ... 28 oktober 2007 bewerkt door Malyenki
Aanbevolen berichten