Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Sorry maar als nieuweling wil ik graag veel leren over onze Etrex Vista en de sport Geocachimg, daarom nog maar een vraagje aan het forum.

Het lijkt ons leuk om de hoogtemeter in onze eTrex Vista op een juiste hoogte te calibreren zodat de getoonde hoogtes ook werkelijk kloppen.

Weet iemand een manier om deze op een juiste manier te calibreren cq de hoogte handmatig in te brengen ?

Of bestaat er ergens in Nederland een punt waar de juiste hoogte staat.

Bijvoorbeeld een waterstandmeter van het NAP en doe daar ... cm bij of zoiets.

Wij zijn benieuwd

Geplaatst
Sorry maar als nieuweling wil ik graag veel leren over onze Etrex Vista en de sport Geocachimg, daarom nog maar een vraagje aan het forum.

Het lijkt ons leuk om de hoogtemeter in onze eTrex Vista op een juiste hoogte te calibreren zodat de getoonde hoogtes ook werkelijk kloppen.

Weet iemand een manier om deze op een juiste manier te calibreren cq de hoogte handmatig in te brengen ?

Of bestaat er ergens in Nederland een punt waar de juiste hoogte staat.

Bijvoorbeeld een waterstandmeter van het NAP en doe daar ... cm bij of zoiets.

Wij zijn benieuwd

je kan in dit draadje ook een aantal dingen erover lezen.

Gr Twinlife :blink:

Geplaatst

calibreren zul je in ieder geval regelmatig moeten herhalen. dus op de momenten dat je zeker weet waar je je bevindt.......

calibratie van hoogtemeters zul je zo nu en dan dus even moeten herhalen. vergeet dat dus niet!

groet,

Gimli

Geplaatst

Hier is een link waar je op postcode en letters (alles zonder spaties) de hoogte kunt opzoeken.

http://www.minvenw.nl/rws/mdi/geoloket/hoogte.php

Ik heb juist de link nog even aangeklikt, ik kreeg een melding terug dat de pagina tijdelijk niet beschikbaar is. In het hoofdmenu van Verkeer en Waterstaat staat de menu keuze er nog steeds bij dus ik ga er van uit dat het inderdaad maar tijdelijk is.

Greetinx,

Siberhusky

Geplaatst

Het gemakkelijkst calibreer je met een stafkaart van de omgeving waar je je bevindt in de hand. In nagenoeg elk kaarvierkant ligt wel een door de Topografische Dienst bepaald hoogtepunt. Dit zijn vaak min of meer markante plaatsen. De exacte plaats op de kaart wordt aangegeven door de decimale punt in de hoogte, of indien gebruik gemaakt is van een zogenaamd verwijzingspijltje door de punt hiervan. De opgegeven hoogte is dan de hoogte van het aardoppervlak op die plaats. (Als je geen stafkaart van je omgeving hebt dan mag je me je woonplaats/omgeving wel mailen. Zorg ik voor wat hoogtepunten; Die met coordinaat en hoogte dus :crybaby: !)

Let echter wel op; De hoogtemeter in je GPS werkt barografisch en is dus eigenlijk een luchtdrukmeter die de gemeten waarde omrekent naar een hoogte. Elke "kleine" luchtdrukverandering levert een behoorlijke afwijking op in de hoogte en in Nederland is het gebruik van een barografische hoogtemeter door de geringe hoogteverschillen vaak niet erg handig. De dagelijkse luchtdruktrend levert soms grotere hoogteverschillen op dan in Nederland te vinden zijn. Voor bergachtige gebieden zijn deze hoogtemeters prima te gebruiken, met dien verstande dat ook hier wordt aangeraden om telkens bij het passeren van een op de kaart gemarkeerd hoogtepunt de hoogtemeter opnieuw te calibreren. Succes er mee :dribble: .

• 2 weeks later...
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...