Spring naar bijdragen

Waypoints - Waypoints van caches


ronnie

Aanbevolen berichten

Op dit forum heeft ooit eens een bericht gestaan waarin werd verwezen naar een site waar je de waypoints van caches kunt downloaden voor Oziexplorer. De bestanden voor Easygps vindt ik zelf niet zo duidelijk, hier ontbreekt het officiele GC... nummer. Wie kan mij vertellen waar deze bestanden staan.

 

Groetjes Ronnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Op dit forum heeft ooit eens een bericht gestaan waarin werd verwezen naar een site waar je de waypoints van caches kunt downloaden voor Oziexplorer.

De bestanden voor Easygps vindt ik zelf niet zo duidelijk, hier ontbreekt het officiele GC... nummer.

Of de EasyGPS files als waypointnaam GCxxxx hebben of de eerste 10 karakters van de naam+plaatser, is slechts een instelling binnen Geobuddy. (Geobuddy is het progje waarmee ik alle losse .loc bestanden, die ieder 25 caches bevatten, samenvoeg tot één file. Tevens kun je met Geobuddy het bestandsformaat omzetten naar o.a. Oziexplorer.)

Sinds kort zet ik die bestanden erbij, eerst was het als proef en nu is het vast, waarbij elk commentaar welkom is. Dus ook de mogelijkheid tot naamsgeving is een keuze die in de groep gegooid kan worden!

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van GCxxxx namen, omdat ze zo weinig sprekend zijn. Die andere naamsgeving zegt mij veel meer en als de gok van Geobuddy niet iets zinnigs oplevert, dan kun je er meestal toch wel uitkomen. Om die reden is het schot voor de boeg van mij geweest om niet voor GCxxxx te kiezen.

Iedereen die hierover een mening wil ventileren: graag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal het programma Geobuddy ook eens downloaden er mee gaan stoeien. In principe ben ik het wel met je eens dat gc... weinig zegt, maar omdat ze op de site ook zo genoemd worden vindt ik het handig als tenminste de GC... aanduiding vermeld wordt, B.V  de waypoint naam  GC......, en als omschrijving de voledige titel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatst ten zuiden van Gouda vroeg ik aan mijn GPS12 wat er voor nabije waypoints waren. Hij gaf er een paar met de GCxxxx benaming. Gelukkig heeft mijn GPS een extra veld met info en daarin las ik de naam Middelblok en toen wist ik het gelijk. Maar pas nadat ik de info over het waypoint an sich op het schermpje had. Het kan dus wel mij betreft die GCxxx benaming, maar het is toch een computer naam/nummer en voor mensen niet zo informatief als een echte naam. Om naam-uniekheid van waypoints te garanderen zou ik de GC benaming behouden maar primair de human-naam gebruiken. Dan duikt het waypoint ook op mijn schermpje in de lijst van waypoints met een begrijpelijke naam op.

Maar let wel: bovenstaande geldt voor mij met mijn wat antieke GPS12. Moderne GPS-en zullen wel veel meer mogelijkheden hebben.

 

 

 

Edited By Prof. Y. Lupardi on juli 09 2002 at 21:00

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Gelukkig heeft mijn GPS een extra veld met info en daarin las ik de naam Middelblok en toen wist ik het gelijk.

...

Maar let wel: bovenstaande geldt voor mij met mijn wat antieke GPS12. Moderne GPS-en zullen wel veel meer mogelijkheden hebben.

Eh, een extra veld met info?!? Komt daar automatisch het info-veld zoals dat ook in Ozi gebruikt wordt in terecht? Dat komt mij niet echt bekend voor, of ik moet iets gigantisch over het hoofd zien in m'n Etrex Venture. Dus voorlopig geldt in elk geval voor mij dat niet elke modernere GPS meer mogelijkheden heeft wat dat betreft.

Vandaar dus die voorkeur voor de begrijpelijkere naam.

 

En inderdaad: de officiële naam is en blijft GCxxxx. Dat is het echte unieke identificatienummer, hoe lastig dat het ook te onthouden is. (Broek heeft mij trouwens eens de ogen geopend door te vertellen dat die xxxx de hexadecimale representatie is van het decimale getal dat wordt gebruikt in de url als je info over de cache opvraagt.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eh, een extra veld met info?!? Komt daar automatisch het info-veld zoals dat ook in Ozi gebruikt wordt in terecht?

In Ozi heb ik ingesteld dat ik een GPS12 gebruik. Dan wordt daar rekening mee gehouden (aantal waypoints, routes etc).

Open ik de waypoint list dan staat er op een rijtje: Number, On Map, Name, Easting, Northing, Alt(m), Symbol, Description.

De name mag maar 6 chars lang zijn, de description 16. Na laden van de lijst in de GPS zie ik in het waypoint venster aldaar verschijnen: waypoint name, symbol, position, comment, ref, bearing from ref, distance from ref en rename?, new?, delete?, done?.

En de inhoud van 'comment' is wat er stond in Ozi in Description.

Hebben andere GPS-en zo iets niet? Dat verbaast me. Toch heb ik, zelfs met dat 'comment' ruimte voor 500 waypoints en 1024 trackpoints, 20 routes van 30 punten max. Ik vond mezelf maar matig bedeeld met die hoeveelheid. Maar dat kan dus, als ik het begrijp, veel slechter?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het verstandig om de .loc files in de orginele samenstelling te plaatsen op de site. Mensen die dan de waypoint name verandert willen hebben in een naam die bestaat uit de eerste karakters van de omschrijving zouden dat dan zelf kunnen doen met Geobuddy. Op deze manier kan iedereen de waypointfile samenstellen zoals hij zelf wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...