Spring naar bijdragen

Digitale topokaarten van Ned. -


Aanbevolen berichten

Na wat gewirrewar in een newsgroup kwam ik er achter dat er inderdaad ooit topografische kaarten van de TDN (Emmen) op CD zijn gezet als onderdeel van "De Nationale Stratengids".

Het product is zeker ruim 4 jaar oud en wil nog wel eens tweedehands opduiken (of bij De Slegte dan wel de Witte BoekenHal oid.) Ik ben mijn archief ingedoken en inderdaad er is een topografische kaart als achtergrond als je ver genoeg inzoomd. Het is een vector-gebaseerde kaart en alle objecten zijn heel simpel vertaald naar pixelbeelden op het raster scherm. Het oogt niet erg mooi, zeker in vergelijking met raster- en gedrukte kaarten.

Een heel groot manco is evenwel: er zijn geen rasterlijnen of coordinaten of iets dat er maar een beetje op lijkt. En dit beperkt de bruikbaarheid vreselijk.

Hoe de CD technisch gezien in elkaar steekt is onduidelijk maar in principe zou met dergelijk kaarten materiaal ook een Garmin Topo Nederland gemaakt kunnen worden zoals er nu al bestaat voor Belgie. Wie duikt in dit gat in de markt in Nederland?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Na wat gewirrewar in een newsgroup kwam ik er achter dat er inderdaad ooit topografische kaarten van de TDN (Emmen) op CD zijn gezet als onderdeel van "De Nationale Stratengids".

Het product is zeker ruim 4 jaar oud en wil nog wel eens tweedehands opduiken (of bij De Slegte dan wel de Witte BoekenHal oid.) Ik ben mijn archief ingedoken en inderdaad er is een topografische kaart als achtergrond als je ver genoeg inzoomd. Het is een vector-gebaseerde kaart en alle objecten zijn heel simpel vertaald naar pixelbeelden op het raster scherm. Het oogt niet erg mooi, zeker in vergelijking  met raster- en gedrukte  kaarten.

Een heel groot manco is evenwel: er zijn geen rasterlijnen of coordinaten of iets dat er maar een beetje op lijkt. En dit beperkt de bruikbaarheid vreselijk.

Hoe de CD technisch gezien in elkaar steekt is onduidelijk maar  in principe zou met dergelijk kaarten materiaal  ook een Garmin Topo Nederland gemaakt kunnen worden zoals er nu al bestaat voor Belgie. Wie duikt in dit gat in de markt in Nederland?

hoor ik hier de goodiesshop een eigen produkt ontwikkelen prof?

 

groets,

 

Gimli :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Het zou erg mooi zijn een digitale topografische kaart van Nederland (a la Belgie), maar ik heb ongeveer 2 maanden geleden kontakt gehad met de Topografische Dienst en te horen gekregen dat dit product niet in het verschiet ligt en er ook geen toestemming zal komen van de TD Emmen. Ik heb gemeld dat Nederland op dit terrein begint achter te lopen, maar helaas. Ik meen me te herinneren dat de weigering betrekking heeft op een politiek besluit.

 

Groet,

Mabelien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na wat gewirrewar in een newsgroup kwam ik er achter dat er inderdaad ooit topografische kaarten van de TDN (Emmen) op CD zijn gezet als onderdeel van "De Nationale Stratengids".

Ik ga natuurlijk niks illegaals op het forum zetten, maar heb het genoemde werk in mijn bezit :blink::blush::thumbup:

 

Sinds ik via geocaching Ozi met puntmuts heb ontdekt is die cd in onbruik geraakt. Hij is erg makkelijk in gebruik, een aantal (niet geocachende) kennisen gebruiken hem nog steeds om een kaartje te printen als ze ergens heen moeten. Hij geeft veel detail als houtwallen sloten ect, en dus redelijk bruibaar om een omgeving kaartje te printen.

 

Locutus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...