spoekie Geplaatst 30 januari 2021 Geplaatst 30 januari 2021 Er zijn het laatste jaar veel labcaches bij gekomen. Ik vind labcaches een leuke aanvulling op bestaande cache types, maar wat ik erg irritant vindt is dat bij veel labcaches de volgorde van waypoints vast ligt. Als je dan met de fiets naar het eerste WP toe gaat, komt het vaak voor dat je voor het volgende WP weer terug moet naar waar je vandaan komt. Soms is de volgorde binnen de labcache ook nog eens niet logisch op een route en uiteindelijk moet je voor de bonus soms nog een keer de andere kant op, waardoor je soms wel 4x of vaker heen en weer moet. Ik heb bij labcaches nog niet gezien dat er een reden was om een volgorde verplicht te stellen (bijv. antwoord WP1 is nodig voor WP2). Ik denk dat de meeste CO's zich hier niet van bewust zijn. Ik heb zelf nog nooit een labcache gemaakt, maar ik ga ervan uit dat deze vaste volgorde met een vinkje aan of uit gezet kan worden. Waarom dan toch die verplichte vaste volgorde?
Malyenki Geplaatst 13 augustus 2022 Geplaatst 13 augustus 2022 (bewerkt) Omdat je cachers een bepaalde route wilt laten lopen, omdat dat het mooist is of het mooiste van een gebied laat zien??... Ik had laatst ook een nieuwe labcache met vaste volgorde, en daar gingen enkele cachers helemaal van over de zeik. Ik heb het veranderd, maar snapte het probleem eigenlijk niet zo. Vrijwel alle multi's hebben ook een vaste volgorde. Een labcache is toch niet anders dan een multi zonder fysieke punten?? Toch? 13 augustus 2022 bewerkt door Malyenki
spoekie Geplaatst 13 augustus 2022 Auteur Geplaatst 13 augustus 2022 Wij fietsen meestal naar het beginpunt van de cache. Het kan dan net verkeerd uitkomen zodat je 3x hetzelfde stuk aflegt. Je wilt het liefst het eerste punt handig uitkiezen zodat alles mooi op een totaalroute past. Bij multi's is het vaak zo dat een volgend waypoint afhankelijk is van het resultaat van een vorig waypoint, dus het antwoord op een vraag bepaalt het volgende waypoint. Het hoeft natuurlijk niet, ik heb ook een multi waarbij alle wp's vooraf bekend zijn en dan kun je als wandelaar of fietser ook bepalen hoe je de route aflegt.
Berenboot Geplaatst 18 augustus 2022 Geplaatst 18 augustus 2022 Soms heeft de vaste volgorde te maken met de plaats van de eventueel aanwezige bonus. Verder is het van geen enkel nut
Aanbevolen berichten