Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Met een GPS zijn meer games te maken dan caches zoeken. Zo heb ik hier en daar een balletje opgegooid over de meetpuntenjacht. Dit zijn (net zoals de meeste caches) nog concrete stoffelijke zaken. Maar het kan ook wat virtueler.

Ik zag zo'n 'kunstmatig' project geheten  Degree Confluence Project. De bedoeling is dat men kruispunten zoekt op de hele graden, de omgeving fotografeert en een verhaaltje maakt. Voor ons land is dat gauw bekeken zie maar hier. Met 5 stuks zijn we klaar.

We kunnen een Nederlandse versie maken met een fijner raster: laten we zeggen het RD-raster en dan kruisingen op de hele 10 kilometer pakken of als dat te weinig is, om de kilometer. Dan kunnen we heel lang vooruit!!! Tenminste als er mensen zijn die dergelijke fantoom-posities willen bezoeken.

Geplaatst

Ik doe mee! Jammer dat de confluence points in nederland al gevonden zijn. Zonder het te weten heb ik er ook een gevonden. Zie mijn log van 26 mei:

Quintuplets

Ps. Hawkeyes, zijn dit de coordinaten van de MOC?

Nog even wachten op mijn PayPal membernumber en ik kan gaan hunten op jouw MOC.

Edited By Krix on juli 03 2002 at 10:06

Geplaatst

Heb ik ook wel eens aan zitten denken, die RD-confluences.

Ik heb al diverse echte confluences als eerste 'gedaan'.

Twee in Duitsland en een in Frankrijk. In Nederland eentje als tweede. Zie hier. Bij twee andere confluences was ik net te laat om de eerste te zijn. Zo had ik voor het bezoeken van het punt in de Waddenzee mijn kano al gereed toen iemand anders daar geweest bleek te zijn. Op mijn lijstje staat er nog eentje die net in zee is, bij Hoek van Holland. De KNRM wil me daarbij helpen maar ik wacht al een tijd op het beloofde telefoontje. Dus als iemand een booteigenaar kent die me daar heen wil varen houd ik me aanbevolen.

Dat confluence-hunten is echt super om te doen. Het geeft een soort gevoel alsof je de eerste bent die een berg beklimt of zo. Geniaal bedacht door Alex Jarrett.

Als we zoiets met RD willen doen denk ik dat je inderdaad moet beginnen met mooie ronde getallen. Om de 10 km is een goed plan. Het grid later verfijnen kan altijd nog.

Je zou er een cache-pagina van kunnen maken. Dan heeft Geoman er ook geen extra werk van ;-)

Geplaatst
Zonder het te weten heb ik er ook een gevonden. Zie mijn log van 26 mei:

Quintuplets

Dit is een leuke Cache, zeg! Deze ga ik binnenkort doen!

Zijn er meer caches die niet op de Benelux-kaart staan, maar die je, bij wijze van spreken, gewoon in je achtertuin kan vinden?

Koen.

Geplaatst
Zijn er meer caches die niet op de Benelux-kaart staan, maar die je, bij wijze van spreken, gewoon in je achtertuin kan vinden?

Hier vind je er heel wat! Sommige zijn wel wat ver gezocht (maar dichtbij te vinden).

Edited By stada on juli 03 2002 at 16:50

Geplaatst

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik ik heb gezien dat zowel Stada als Zuurtje als Krix al

actief aan de diverse dingen (fantoomjachten) hebben meegedaan.

Het idee van Remco Hawkeyes om te beginnen met de kaarthoeken van de 1:25.000 topo indeling lijkt mij prima. En als die op zijn dan zien we wel verder met een fijnere schaal: om de hele 10 km b.v.

Hierop lijkend zijn kaartpunten die in getallen grappig of raar zijn zoals Krix al vermeld: de  quintuplets b.v. Zoals 123456 / 456789 om een Nederlands voorbeeld te geven.

De kwestie waar ik over zit te denken -, en ik ben niet de enige lees ik hier - is: hoe de zaak op te bergen?

Een 'cache'-object maken op de gewone manier en dan logs verzamelen uit de hele wereld erop kan en geeft een kaleidoscopische wereldtoer. Maar de samenhang is chronologisch. Een kaartje erbij met gelogde plekken is handig. Maar dan zit je toch op een lager niveau te doen wat we al doen: alle caches van Nederland op een kaart bijeengezameld.

Het idee: een meetbout of een kruispunt oid. als een cache-achtig object behandelen.

De cache-beschrijving bestaat dan in eerste instantie alleen uit een positie en de eerste die hem 'logt' maakt tegelijk de eerste 'cache beschrijving' met verhaal, foto's enz. Eventuele andere bezoekers kunnen dan hun eigen verhaaltje als log toevoegen.

Tja, hier aanvast zit natuurlijk de kwestie: waar bergen we die enorme hoop gegevens op? Bij geocaching.com (die hebben immers ook al USA benchmarking wat de nodige opbergruimte vergt) of bij gecocaching.nl waarbij de bergruimte uit de kast van Geoman moet komen (?). Met daarbij natuurlijk dat het opzetten en inprogrammeren plus testen een hoop werk is voor hem. Maar hij wil het doen dus.... (hoeraatje voor die jongen!)

Gast 115-1015176319
Geplaatst
De bedoeling is dat men kruispunten zoekt op de hele graden, de omgeving fotografeert en een verhaaltje maakt. Voor ons land is dat gauw bekeken zie maar hier. Met 5 stuks zijn we klaar.

Dat is nou jammer van N 51 E 6.  Dacht even dan het nog net...... :-(

Ik ga daar morgen toch even kijken Misschien dat ik het (met een klein beetje geweld) kan inlijven.   :D

Laat nog wel even weten of ik deze "blitzkrieg" gewonnen heb.

Moet kunnen volgens mij want Blinky Bill zit in Spanje geloof ik.

Geplaatst
Dat is nou jammer van N 51 E 6.  Dacht even dan het nog net...... :-(

Ik ga daar morgen toch even kijken Misschien dat ik het (met een klein beetje geweld) kan inlijven.   :D

Volgens mij moet je daar toch minstens Zuurtje met zijn tank voor inhuren, het punt ligt op 1920 m afstand van de grens. ;)

Geplaatst

Je bent anderhalf jaar te laat Sjors. Ik vond het extra leuk deze als eerste gedaan te hebben omdat het in Duitsland is.

Niet zo heel veel later ontstond een enorme confluence-rush in Duitsland. Binnen korte tijd zijn bijna alle snijpunten in kaart gebracht. Ik was met het Duitse punt 52N7E ook net op tijd. Een paar dagen later is het punt ook bezocht. Ook door een Nederlander trouwens.

Gast 90-1015262279
Geplaatst
Tja, hier aanvast zit natuurlijk de kwestie: waar bergen we die enorme hoop gegevens op? Bij geocaching.com (die hebben immers ook al USA benchmarking wat de nodige opbergruimte vergt) of bij gecocaching.nl waarbij de bergruimte uit de kast van Geoman moet komen (?). Met daarbij natuurlijk dat het opzetten en inprogrammeren plus testen een hoop werk is voor hem. Maar hij wil het doen dus.... (hoeraatje voor die jongen!)

Heel goed! Mocht Geoman vastlopen in diskspace en/of code, dan kan hij vast ook wel terecht bij geocaching.hu voor wat extra capaciteit.

IJskimo, Badnews en Chief Joseph hebben daar een systeem neergezet met twee processoren, 256 MB geheugen en 24 Gigabyte diskruimte. Daarvan is 15 Gb gereserveerd voor een database waar niet alleen alle geocaching.com caches in komen, maar ook die van andere sites. Ze zijn er druk mee aan het programmeren - en dit lijkt me nu typisch zo'n gevalletje waarbij samenwerking voor de hand ligt.  

Zenz

Geplaatst

Ik ben er niet voor om de logs van de kruispunten in het geocache-gebeuren te gaan opslaan. Wanneer het snijpunten hunten in 1 (virtuele) cache gepropt gaat worden, wordt het lastig om overzicht te krijgen van welke punten al gescoord zijn en welke niet.

Wanneer elk punt een cache oplevert, ontstaat er behoorlijke vervuiling van de geocache db. Het voorstel om de hoekpunten van de kaarten te nemen, is ok, wat mij betreft.

Iets anders is de regels: hoe nauwkeurig moet iemand het punt zelf loggen? Persoonlijk ben ik voor een grote mate van nauwkeurigheid. 100m. afstand tot het punt (zoals bij de confluence-hunting) vind ik teveel. Een foto van het exacte coordinaat zou mijn voorkeur hebben. Dit is soms lastig, maar wel te doen.

Hulde aan degene die de tijd en energie gaat steken in het beheren van deze nieuwe tak van sport (toch?)

Edited By Krix on juli 05 2002 at 09:07

Geplaatst
Ik ben er niet voor om de logs van de kruispunten in het geocache-gebeuren te gaan opslaan. Wanneer het snijpunten hunten in 1 (virtuele) cache gepropt gaat worden, wordt het lastig om overzicht te krijgen van welke punten al gescoord zijn en welke niet.

Precies ook  mijn idee want overzicht gaat verloren. En wat willen mensen dan?: een aanklikbaar kaartje met de bezochte punten erop.

Zoals een cache een object is in een database (met toegevoegde records=logs) zo is een meetpuntvondst ook een object met eraan gehangen: logs, foto's etc.

En tja, hoe precies moet je zijn met bepalen 'dat je er werkelijk bent geweest?'

Dat ligt ook aan het object: je hoeft niet in een kerktoren te klimmen om 'er geweest te zijn'.

Als ik op de kaart kijk naar wat snijpunten in het RD-raster met 1 km dan zijn er die in het water liggen, op ontoegankelijke eilandjes, midden op een autosnelweg, bij mij  in de buurt een hele boel in weilanden enz. Ik geloof dat deze tak een sport gaat worden van mensen die van ruig, ontberingen, afzien e.d. houden.

Geplaatst
Persoonlijk ben ik voor een grote mate van nauwkeurigheid. 100m. afstand tot het punt (zoals bij de confluence-hunting) vind ik teveel. Een foto van het exacte coordinaat zou mijn voorkeur hebben. Dit is soms lastig, maar wel te doen.

Die 100 m is bij confluence.org gekozen omdat punten bijvoorbeeld precies op de plek van een gebouw of een vliegveld e.d. kunnen liggen. De voorkeur is bij hun ook het exacte snijpunt.

Hier staan nog meer voorschriften.

Er is een discussie ontstaan hoe de 'hoofdfoto' eruit moet zien. Men vindt achteraf dat er geen mensen op mogen staan die poseren met een gps vanwege de eeuwigheidswaarde. Het beste kan je dat bij het begin al vaststellen.

Verder zijn er lieden die op het snijpunt een bord aan een boom spijkeren of zo. Wat mij betreft bepaal je dat het snijpunt bij voorkeur zo moet blijven als het aangetroffen wordt.

Het idee om een foto te maken vanaf het snijpunt naar noord, oost, zuid en west lijkt me wel een goed plan.

Een lijstje met de RDcoördinaten van de kaarthoeken naar WSG84 lijkt me ook handig.

Geplaatst
Die 100 m is bij confluence.org gekozen omdat punten bijvoorbeeld precies op de plek van een gebouw of een vliegveld e.d. kunnen liggen. De voorkeur is bij hun ook het exacte snijpunt.

Ok, is wat voor te zeggen. Maar dan zou iemand die later dichter bij het punt komt meer recht op het 'scoren' van het punt geven. Degene die een punt als eerste exact weet vast te leggen is de definitieve scorer.

Je kunt natuurlijk ook gewoon stellen dat sommige punten wellicht niet te doen zijn. Juist omdat ze op lastige plaatsen liggen.

Het idee om een foto te maken vanaf het snijpunt naar noord, oost, zuid en west lijkt me wel een goed plan.

Mij ook wel.

Ik geloof dat deze tak een sport gaat worden van mensen die van ruig, ontberingen, afzien e.d. houden.

Ha, ha! Yes, dat wordt het.

Zenz, kun je zorgen dat er een newsgroup komt onder de naam nl.sport.extreme.geocaching.kruispunthunting of zo ?  :D  ;)

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...