Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
[...]

Er is een discussie ontstaan hoe de 'hoofdfoto' eruit moet zien. Men vindt achteraf dat er geen mensen op mogen staan die poseren met een gps vanwege de eeuwigheidswaarde. Het beste kan je dat bij het begin al vaststellen.

[...]

Het idee om een foto te maken vanaf het snijpunt naar noord, oost, zuid en west lijkt me wel een goed plan.

[...]

Over de hoofdfoto zullen we het ook nog uitgebreid moeten hebben. Er is zeker 'eeuwigheidswaarde' in het geding. Maar juist daarom (je ziet: ik begin de discussie al) moet er sprake zijn van historische contekst.

In geval van kerken: een trouwerij of begrafenis met mensen. In geval van een meetbout: die bout dus eventueel met grootteaanduiding (luciferdoosje?) en op de achtergrond een krant van vandaag.

Dan de kwestie van de foto's eromheen. Tenminste in vier richtingen. In een kerktoren klimmen en die foto's dan maken is helemaal te gek goed!

En dan menselijke zaken verder in beeld. Het factonum van de vinder plus zijn GPS hoeft niet zo voor mij.

Maar voorbij komende mensen, fietsers, auto's enz. ik zou zeggen: gaarne juist in beeld.

Ik kan in ieder geval tijden kijken naar oude anzichtkaarten met mensen op straat in de kledij en met de voertuigen van toendertijd.

En panoramafoto's; dat kan tegenwoordig met die digicams. Maar lijkt het resultaat ergens op?

Geplaatst

Dat 'geen mensen' slaat meer op een foto waarbij de hunter pontificaal met de hele familie staat te grijnzen. Komt veel voor bij snijpuntfoto's uit de USA.

Voorbijkomend verkeer e.d. lijkt me ook leuk, zolang het maar niet in scene gezet wordt. Het moet natuurlijk overkomen.

Snijpunten bij mij in de buurt zijn allemaal in weiland. Weinig verkeer.

Voor het RD-hunten: Als referentie voor de grootte van de RDbout kan je misschien nog een meetlatje ernaast houden of een roodwit latje met centimeters zoals archeologen hebben. Snel gemaakt lijkt me. Je kan zeggen dat dat optioneel is.

Zou je nog iets kunnen doen met het feit dat je vanaf een RDpunt anderen moet kunnen zien? Daar is het RDstelsel op gebaseerd.

Foto's van een gps voegen naar mijn idee niet zoveel toe dat je een bewijs hebt dat je er geweest bent, maar of dat nodig is...

Panoramafoto's vind ik zelf vaak mooi. Filmpjes kunnen mooi zijn maar er zijn ook hele slechte bij. Misschien stellen dat zoiets als extra optie kan? Dus niet i.p.v.?

Geplaatst
[...]Voor het RD-hunten: Als referentie voor de grootte van de RDbout kan je misschien nog een meetlatje ernaast houden of een roodwit latje met centimeters zoals archeologen hebben. Snel gemaakt lijkt me. Je kan zeggen dat dat optioneel is.

Zou je nog iets kunnen doen met het feit dat je vanaf een RDpunt anderen moet kunnen zien? Daar is het RDstelsel op gebaseerd. [...]

Om schaal aan te geven: dat kunnen we beroeps/hobbymatig regelen. Of ieder zijn eigen manier.

Meetlatten. luciferdoosjes, CD-disks, bankbiljetten: daarvan is eeuwen later nog van bekend hoe groot die waren.

Geologen leggen hun hamertje neer als ze gesteentelagen enz.  fotograferen. Biologen leggen hun plantengids, ballpen, vlindernetje neer, schoenmakers hun leest, gokkers hun dobbelstenen, efin, verzin maar.

Mobieltjes, GPS-en enzo: ik zou zeggen van niet. Die worden immers steeds kleiner?

Misschien ook handig op de basis-foto: een papiertje met datum/tijd/plaats.

En dan de zichtlijnen. Je kan een kerk-RD-punt uit de verte (aan de horizon) fotograferen. Op kleinere schaal: als er gewerkt wordt met theodoliten dan moet je zichtlijnen hebben naar andere meetbouten. Bruggetjes zitten vaak hoger (en verschuiven niet) dan het omringende land. En een zichtlijn bewijzen? Dan heb je nabije geschikte meetpunten te vinden, een (geordende) verzameling dus. (multi-cache achtig)

• 6 years later...
Geplaatst

Tis nog wel allemaal redelijk nieuw en bij sommige termen staan mijn oren te klapperen, maar de RD-indeling op de 1:25000 is toch al gebruikt in een (virtuele) cache ?

Williii Carrotte heeft toch ooit de Hokjesgeest bedacht...

Geplaatst

Hokjesgeest van Willixii is inderdaad gestoeld op het rasternetwerk van gedefinieerde en ongedefinieerde toevalligheden van getallen. Voor wat het opbergen betreft zijner prima systemen voor op Internet. In Google Maps kun je tegenwoordig prima geotaggen, maar ja ik vraag me af of je dat wel wilt.

Ander fenomeen buiten het opbergen is hoe hou je score en logs bij ?

Ik zou bijna zeggen koop de programmatuur van .COM, verander wat naampjes en spelregels en kat in 't bakkie.

In principe kun je ook andersom denken, het resultaat is 'hokjesgeest' of je laat de gedachten de vrije loop, dan kom je uiteindelijk toch op een vorm van geocaching of meetpuntenjacht....

Ik zou er meer mee hebben de uitdaging aan te gaan om al deze initiatieven te laten dragen door GC.COM, ik heb er hier al 2196 gelogged terwijl ik er op terra nog niet eens 1 gelogged heb. En wees nou eerlijk elk initiatief kun je verpakken in een leuke cache. Met die basale regeltjes die daar aangesteld worden kan het eigenlijk niet mis gaan. Alleen toestemming, dat beleid wordt steeds grimmiger... (Maar helaas nodig (snik))

' Team Kleijn '

Rob

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...