Biegstra Geplaatst 4 maart 2018 Geplaatst 4 maart 2018 Als ik via GSAK mijn 700 oregon koppel, dan worden automatisch .ggz files aangemaakt. Het lukt me dan N niet om de waypoints bij een multi in te lezen: er komt niets in de gGPS'r. Bij de 300 die ik gewend was werd in GSAK automatisch een .gpx-bestand gemaakt en daar zaten de waypoints wel in. Hoe los ik dit op?
Linkalovers Geplaatst 4 maart 2018 Geplaatst 4 maart 2018 (bewerkt) Volgens mij zitten er per definitie geen waypoints in een .ggz bestand. Dit in tegenstelling tot een .gpx bestand, die wel waypoints kan bevatten. Misschien in GSAK een instelling aanpassen of vanuit GSAK 'handmatig' een .gpx bestand aanmaken en die overzetten naar de gps? Of even wachten op iemand die ook een 700 heeft ( ik dus niet ) en die hieronder de juiste werkwijze door wil geven. 4 maart 2018 bewerkt door Linkalovers
StefandD Geplaatst 4 maart 2018 Geplaatst 4 maart 2018 Inderdaad, in ggz-bestanden zitten geen waypoints. En inderdaad, als een toestel ggz ondersteunt worden caches automatisch in dat formaat gestuurd. Je kan de Garmin Export-macro downloaden en installeren. Deze macro geeft je veel meer controle over wat je wilt versturen. Zo kan je o.a.: - Kiezen tussen gpx en ggz; - Mocht je toch voor ggz kiezen kan je bijbehorende waypoints laten exporteren als POI's; - Het resulterende gpx- of ggz-bestand hetzelfde bestandsnaam geven als de database die je verstuurt; - Kiezen tussen intern geheugen of mSD-kaart; - Attributen meesturen (komt bij de logs in beeld); - Notities meesturen (komt bij de logs in beeld); - Aantal logs instellen. Of je kan een ouder model die geen ggz ondersteunt instellen, bijvoorbeeld de Oregon 5x0. Dan worden caches automatisch als gpx naar je toestel gestuurd.
Linkalovers Geplaatst 5 maart 2018 Geplaatst 5 maart 2018 (bewerkt) Misschien nog ter informatie: Omdat geheugen ic's ( de chips ) duur zijn, is het makkelijk daarop te bezuinigen om zo de prijs van het apparaat 'laag' te houden. Een nadeel daarvan is natuurlijk dat een 'kleiner' geheugen sneller vol zit. Dat heeft weer als gevolg dat er meer 'gewisseld' moet worden van data of dat er gewoon minder data in het geheugen kan worden gezet. In een .gpx bestand kan allerlei informatie staan, die niet essentieel is voor een cache, b.v. log-data. Als je zo'n .gpx bestand opent ( met b.v. Notepad/Kladblok/.. ) dan zie je hoeveel informatie daar wel niet instaat. Door al deze extra informatie is het bestand groter dan echt noodzakelijk en is het geheugen sneller vol. Het aantal waypoints dat in een moderne gps kan worden opgeslagen, is per merk/type verschillend en varieert van 1000 - 5000. Dat zijn een heleboel caches. In een .ggz bestand is alle extra informatie van een cache verwijderd en is de data tevens gecomprimeerd. Daardoor is dit bestand veel kleiner dan een .gpx bestand en kunnen daarvan dus veel meer in hetzelfde geheugen. Echter, tijdens het bedenken/ontwerpen van het .ggz bestand is Garmin wel erg kort door de bocht gegaan. Blijkbaar vond men het belangrijk om te kunnen pochen met een opslag van 250.000 caches en heeft daarvoor o.a. de extra waypoints opgeofferd. Omdat deze waypoints er niet in staan, is een .ggz bestand niet echt geschikt voor GeoCaching, omdat waypoints daar juist wel vaak worden gebruikt. Zolang je geen problemen hebt m.b.t. het maximale aantal caches dat je wilt opslaan en het geheugen van je gps, kan je het beste het 'ouderwetse' .gpx bestand blijven gebruiken. En.... hoe minder toeters en bellen, hoe kleiner de kans op fouten. 5 maart 2018 bewerkt door Linkalovers
barny Geplaatst 5 maart 2018 Geplaatst 5 maart 2018 dat is raar, ik heb ook een origon 650 en ik laad ook GGZ en ik heb gewoon alle extra waypoins in het mapje Extra's staan Barny
StefandD Geplaatst 5 maart 2018 Geplaatst 5 maart 2018 Linkalovers, dat verhaal over opslagruimte ben ik niet met je eens. De gemiddelde geheugens van de huidige Garmins, vooral het hogere segment waar de Oregon in valt, loopt in de gigabytes, terwijl gpx-bestanden altijd in megabytes wordt gemeten. Het zijn de waypoints die een werkgeheugen volmaken, en dat werkgeheugen is veel eerder vol dan het intern geheugen. Tenzij je het intern geheugen vol kaarten en andere zaken volstopt, is intern geheugen geen issue. Logdata zijn voor jou misschien niet essentieel, maar ik vind het wel fijn om logjes te kunnen bekijken als ik een cache niet zo 1-2-3 kan vinden. Ook je verhaal over ggz ben ik niet met je eens. Alle data, inclusief waypoints, kunnen wel degelijk in ggz-bestanden aanwezig zijn, alleen worden waypoints nooit getoond. Een ggz-bestand is gewoon een zip-bestand. Verander ggz naar zip en je kan dit bestand uitpakken. Je ziet dan als eerste een indexfile. Die index wordt ingelezen/getoond en pas als de cachegegevens worden opgevraagd wordt de bijbehorende listing, logs, enz. uitgelezen. Dat waypoints niet worden getoond heeft te maken met het feit dat een ggz-bestand in theorie 4 miljoen caches kan bevatten en de bijbehorende waypoints het werkgeheugen dan in één keer vol zou gooien. Clyde, de maker van GSAK, heeft de keuze gemaakt om waypoints weg te laten omdat die momenteel toch niet worden getoond. Maar wellicht kan een volgend model wel waypoints uit ggz uitlezen en dan is het een kleine moeite om ze wel weer toe te voegen.
barny Geplaatst 6 maart 2018 Geplaatst 6 maart 2018 hoe ze heten is niet belangrijk, als je er maar wat aan heb
Linkalovers Geplaatst 6 maart 2018 Geplaatst 6 maart 2018 (bewerkt) @StefandD: Allereerst: mijn verhaal was niet direct op de Oregon gebaseerd, maar was meer algemeen bedoeld. Om het voor iedereen ( ook niet techneuten ) leesbaar te houden, wilde ik het verhaal over geheugen niet ingewikkelder maken dan nodig. Daarom had ik het 'kaart-geheugen' buiten beschouwing gelaten. Want deze is tegenwoordig inderdaad zeer groot ( ook bij instap modellen ) en is vaak ook nog met een SD-kaart uit te breiden. Daardoor is een 'kaart-geheugen' van 10+GB eenvoudig te bereiken en moet je als GeoCacher toch wel erg je best doen, wil je dat zinnig vol krijgen. Ondanks dat het 'kaart-geheugen' dus schier onuitputtelijk is, kan het 'waypoint-geheugen' maar een paar duizend punten bevatten en is misschien zo'n 100MB (?) groot. Dat is +/-1 % van het 'kaart-geheugen' ! M.b.t. een .ggz bestand: weer wat geleerd. Ik zal binnenkort m'n 64s eens laden met een .ggz bestand en eens kijken hoe dat werkt. Ik verwacht echter niet dat ik .ggz bestanden ga gebruiken. Mijn gps kan 5000 waypoints laden ( dat was o.a. een vereiste toen ik de gps kocht ) en dat is ruim voldoende voor de 3 PQ's ( 6 .gpx bestanden ) die ik gebruik om mijn gps te vullen. 6 maart 2018 bewerkt door Linkalovers
Aanbevolen berichten