Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Wanneer is een cache T5?

Wat mij betreft is een cache waar je met een hengel bij kunt of met een ladder geen T5.

Ik vind dat alleen klimmers waar je klimuitrusting bij nodig hebt een echte T5.

Wie heeft het antwoord?

Antarctica

Geplaatst (bewerkt)

Is een T5 alleen een klimcache?

Info op GeoCaching.Com.
Rating: 5 sterren
Difficulty: The most extreme mental challenge. Requires specialized knowledge, skills, tools, or significant effort to find, solve, or open.
Terrain : Requires specialized equipment such as scuba gear, a boat, rock climbing gear, or similar.

Het is ( denk ik ) afhankelijk van wat je verstaat onder 'specialized'. Persoonlijk vind ik een hele lange ladder ( geen keuken trap dus ) best wel een specialized tool/equipment. En als je nu een BM'er of een opblaas boot van de Action gebruikt, dat maakt ook niet uit.

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst

Toch zit er voor mijn gevoel een enorm verschil tussen een ladder oplopen (wat iedereen kan) of klimmen (waar je toch kennis van zaken en vaardigheden voor nodig hebt).

Overigens klim ik liever langs een touw omhoog dan via een ladder.

Antarctica

Geplaatst (bewerkt)

.....Toch zit er voor mijn gevoel een enorm verschil tussen een ladder oplopen (wat iedereen kan) of klimmen (waar je toch kennis van zaken en vaardigheden voor nodig hebt)......

Ik ben het met je eens. Maar hoe zit het dan met: een BM'er of een opblaas boot van de Action?

Anders gezien: misschien kan je ook zeggen dat een T5 klimcache te laag hangt, als deze m.b.v. een ladder of hengel gepakt kunnen worden. En dus geen T5 is?

Ps. Qua T/D gaat ik meestal niet verder dan 3,5-4. Ik geocache voor de ontspanning en om te onthaasten, dat betekent voor mij: hoe simpeler hoe beter. Echter, mijn vrouw vindt puzzeltjes wel leuk, dus...

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst

.....Toch zit er voor mijn gevoel een enorm verschil tussen een ladder oplopen (wat iedereen kan) of klimmen (waar je toch kennis van zaken en vaardigheden voor nodig hebt)......

Ik ben het met je eens. Maar hoe zit het dan met: een BM'er of een opblaas boot van de Action?[/size]

Anders gezien: misschien kan je ook zeggen dat een T5 klimcache te laag hangt, als deze m.b.v. een ladder of hengel gepakt kunnen worden. En dus geen T5 is?

Ps. Qua T/D gaat ik meestal niet verder dan 3,5-4. Ik geocache voor de ontspanning en om te onthaasten, dat betekent voor mij: hoe simpeler hoe beter. Echter, mijn vrouw vindt puzzeltjes wel leuk, dus...

Mee eens; een cache die zo laag hangt dat je er met een ladder bij kunt is geen T5 (daarom ben ik dit draadje begonnen).

En je laatste alinea; ook ik cache om te ontspannen; lijntje schieten en klimmen is voor mij de ultieme ontspanning (ondanks de inspanning).

Antarctica

Geplaatst

Waarschijnlijk is er niet echt een antwoord op je vraag.

Voor iemand met flinke hoogtevrees is die ladder al ruim T5 of zelfs niet te doen.

En een ervaren klimmer gooit z'n lijntje, hijst zichzelf rustig omhoog, en is zo weer beneden, en vind het een makkie.

De kreet uit de guidelines "The most extreme mental challenge" zal altijd voor mensen verschillend zijn.

Lijkt mij.

groeten PAULUS

• Top! 1
Geplaatst

Zoals paulus zegt, de kwalificatie T5 is subjectief. 10 kilometer lopen is voor mij T6, maar voor atleten T1. En een klimcache is voor geoefenden ook hooguit T2.

Geplaatst (bewerkt)

Waarschijnlijk is er niet echt een antwoord op je vraag. Voor iemand met flinke hoogtevrees is die ladder al ruim T5 of zelfs niet te doen......

Daar had ik nog niet aan gedacht en ook hier ben ik het 100% eens.

Na een event ( redelijk lang geleden ) waar een korte klim cursus werd gehouden, samen met anderen besloten om een cache in de buurt te bezoeken en onder begeleiding een poging te wagen. Toen het mijn beurt was en ik me in het 'tuigje' had gehesen stond het zweet al op m'n voorhoofd :sweatdrop: en op zo'n 2 meter ( :blink: !!! ) hoogte, wilde alleen m'n hoofd nog naar boven :wacko:, terwijl de rest van m'n lichaam al weigerde :no:. Mijn ega kwam tot 3 meter en toen werd direct unaniem besloten, dat klimmen niets voor ons is.

Op hoogte met een ladder is iets minder kritisch, maar voor alles boven zo'n 4 meter is toch wel even tijd nodig, om het 'lichaam' de juiste kant op te krijgen.

Dit wetende, dan zou je ook/dus kunnen zeggen dan een cache-op-hoogte per definitie een T5 is. Hierdoor is deze losgekoppeld van het 'vermogen' van de cacher.

Zoveel Geocachers, zoveel smaken. Gelukkig maar, anders zo het behoorlijk saai worden.

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst (bewerkt)

Er zijn ook mensen die staand op een krant al hoogtevrees hebben......

Heb je het nu over jezelf?

Uitzonderingen heb je altijd, die heb je nodig om de regel te bevestigen :bag:. Ik denk dat op een krant staan, voor de gemiddelde mens ( oei, wat een linke uitspraak ) geen probleem is qua hoogte. Maar zoals gezegd, er zijn altijd uitzondering.

Héél lang geleden lagen we met de boot in IJmuiden. Daar kon familie en kennissen opstappen voor een familiedag met een korte rondvaart langs enkele boorplatformen op de Noordzee. Terwijl alle trossen nog vast lagen, moesten sommige mensen al weer vanboord, omdat die zich niet goed voelden. Uiteindelijk is de rondvaart niet doorgegaan, omdat het een beetje waaide :P en hebben we maar een een 'lusje' gemaakt en daarna direct terug de sluizen in.

Dus ook iets met een boot kan per persoon verschillen.

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst

Haha, nee, ik hang graag aan een touwtje (liever dan staan op een ladder, en met een hengel het bos in lijkt me al helemaal niks).

Nu je het over bootjes hebt; is een cache die je met een bootje van de Action kunt bereiken een T5 of is alleen een scuba cache een T5?

Ik vind het eigenlijk allemaal wel vaag.

Antarctica

Geplaatst (bewerkt)

.....is een cache die je met een bootje van de Action kunt bereiken een T5 of is alleen een scuba cache een T5? Ik vind het eigenlijk allemaal wel vaag.....

Persoonlijk vind ik iets met bootjes ( op het water ) en iets met scuba ( toch iets voor onder water ) geheel verschillend. Maar als je niet kan zwemmen :o, is beide toch minimaal T5 !

Of je moet tijdens een feestje met een bootje en scuba gear te voorschijn komen :lol1:, dat is zeker weten een T5.

Maar Ant, dat had je zelf toch ook wel kunnen bedenken :bag:. Steeds maar vragen naar de b.. w.., dat is toch niets voor een Geocacher?

bewerkt door Linkalovers
Geplaatst

@Linkalovers, voor mij is het juist niet vragen naar de bekende weg; anders had ik dit draadje niet gestart.

Ik heb het gevoel dat we in Nederland veel te hoge T ratings toekennen aan caches.

Wat hier een T5 is is in buurlanden vaak een T4 of 4.5

Ik heb zelf een klimcache, 8 meter hoog (mocht niet hoger van de beheerder, die het allemaal maar eng vond).

Ik vind 8 meter te laag voor T5, dus heb ik er T4.5 van gemaakt.

Overigens lukt het je niet deze te loggen met een ladder; de cache hangt in een scheve boom boven het water .......

Maar goed, het staat natuurlijk ontzettend stoer als je een paar T5s op je conto hebt staan (zelf uit de boom gehengeld).

Antarctica

Geplaatst (bewerkt)

Is de D en T rating niet een ‘aanwijzing’ die de C-O geeft, van wat hij denkt hoe moeilijk de cache te pakken ( en dus te loggen ) is? En waarmee de C-O probeert voor de gemiddelde geocacher een niveau aan te geven? Omdat die gemiddelde geocacher niet echt bestaat ( ik ben hem tenminste nog nooit tegenkomen ), zal de rating voor de ene te laag en voor de andere misschien wel te hoog zijn.

Voorbeeld: Jij als geoefende klimmer vindt een cache op 8 meter hoogte dus te laag voor een T5. Daarbij hangt jouw cache dus blijkbaar ook nog boven water, wat het volgens mij alleen maar moeilijker maakt. Hoe moeilijk moet een cache dan zijn voor het T5 niveau?

Persoonlijk vind ik de T4,5 veel te laag ( maar wie ben ik ), een cache op 5 meter hoogte is voor mij al onbereikbaar en dus is één op 8 meter voor mij ( nog steeds ) van het hoogste moeilijkheidsniveau ( = T5 ). Dan hebben we het nog niet eens over, dat ik daarvoor ook nog boven water zou moeten bungelen ( brrr. ).

Er zijn veel te veel variabelen ( veel ‘soorten’ & ‘type’ & ongeoefende/geoefende geocachers, veel smaken, veel meningen, veel caches, veel omstandigheden ter plekke, … ) waardoor een C-O nooit voor iedereen de juiste D & T kan bepalen. Mocht hij dat wel kunnen, dan had hij geen tijd voor geocaching, want dat had hij een zeer drukke, maar vorstelijk betaalde baan bij een groot bedrijf ( b.v. Google ).

Ook GC kan hiermee niet helpen, want wil je een lijst waarop iedere cache is beschreven, waardoor alle C-O’s dezelfde D & T kunnen geven, dan levert dat alleen maar een onwerkbare en kilometers lange lijst op.

De D en T rating die een C-O zou moeten geven, is ( denk ik ) gezien vanaf het niveau van de gemiddelde geocacher ( wie dat ook mag zijn ). Dat de betreffende C-O misschien wel veel 'handiger' is dan de gemiddelde geocacher en daardoor persoonlijk het niveau lager vindt, zou niet mee mogen wegen.

Ps. Hij/hem kan natuurlijk ook een zij/haar zijn.

bewerkt door Linkalovers
  • Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...