Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Vandaag de concept-/testsite bekeken van Geoman:

Het begin is er! Ik denk dat de grootste verbetering zou zijn: een kaartje met aanklikbare snijpunten zoals confluence.org.

Het wordt dan meer een uitdaging om alles compleet te krijgen. Je ziet in een oogopslag hoever we zijn.

Voor de RDpunten is dat wat ondoenlijk vanwege het grote aantal maar misschien kan je Nederland toch opdelen in aanklikbare provincies o.i.d.

Wat ik minder van belang vind is een diashow of een gallery, alhoewel Geoman het technisch erg leuk gemaakt heeft. De foto's lenen zich daar in mijn ogen niet zo voor. Veel leuker vind ik dat je door het hele land kan klikken door op N, O, W of Z te klikken zoals bij confluence.org

De insteek van 'fotoalbum' lijkt me niet helemaal juist. Het wordt wat verwarrend als van een punt of mark meer foto's zijn. Bij een serie foto's hoort een verhaal. Misschien moet die insteek 'visit' zijn of bezoek.

Verder lijkt me een indeling zoals Prof.L. die gaf goed maar het moet niet te diep gaan. RDpunten hoeven niet verder opgesplitst te worden (in bijv. kerktorens, bruggen, enz.)

Is het wat om ze te groeperen per Nederlandse gemeente?

Verder lijkt mij de informatie over hoevaak een foto bekeken is onbelangrijk.

Misschien kan Geoman mijn verhaal en foto's van het confluencepunt bij Stadskanaal opnemen in de testsite?

Geplaatst
Heeft de verschuiving/draaiiing van de continenten dus een invloed op coordinaten in WGS84 in de loop der tijd? De coordinaten op geocaching.com zouden over 25 jaar wel eens een eindje mis kunnen zitten als ik het goed begrijp. Of kunnen die gecorrigeerd worden voor een bepaald jaar?

In hoeverre zijn deze verschuivingen overigens van invloed op de goede werking van de gps ontvanger?

Europa beweegt ca. 2,5 cm/jaar t.o.v. WGS84 (zie citaat even hiervoor). Over 25 jaar dus ca. 60 cm.

De normale verstopper van de cache kan, via middeling, een waarschijnlijke fout van ca. 5 m halen. Postprocessing zoals door Prof. Lupardi toegepast laten we even buiten beschouwing, want dat kan vrijwel niemand, en is ook wel erg ingewikkeld.

De zoeker heeft, zonder middeling, een waarschijnlijke fout van ca. 10 m, wat samen resulteert in een waarschijnlijke fout van ca. 12 m.

De 60 cm verschuiving valt daarbij in het niet. Voor geocaching maakt de continentale verschuiving dus niets uit.

Voor de goede werking van de GPS-ontvanger maakt de verschuiving echt helemaal niets uit. De ontvanger bepaalt immers zijn afstand tot elk van de gebruikte satellieten. Elke satelliet geeft zijn eigen positie (ephemeriden=omloopbaangegevens) op in het door de satellieten gebezigde stelsel (WGS84). En behalve naar de satellieten kijkt de ontvanger helemaal nergens naar.

Het is natuurlijk wel een heel ingewikkelde zaak om de satellieten hun exacte positie t.o.v. WGS84 te laten kennen, maar daar staat de ontvanger geheel buiten.

Edited By lex on aug. 01 2002 at 22:30

Geplaatst
Europa beweegt ca. 2,5 cm/jaar t.o.v. WGS84 (zie citaat even hiervoor). Over 25 jaar dus ca. 60 cm.

De normale verstopper van de cache kan, via middeling, een waarschijnlijke fout van ca. 5 m halen.

Ja voor ons is het geen probleem, dat 'schuiven der continenten'.

Net zo min als wij wakker hoeven te liggen van een berichtje in de Volkskrant: "Aarde wordt beetje platter'.

Al vele jaren wordt met behulp van GPS en een aantal aardse meetstations de vorm van de aarde in de gaten gehouden. De WGS84 ellips past heel aardig in zijn algemeenheid. En de trend de laatste tijd was boller worden. Waarom? Sinds de ijstijd is er een hoop gewicht van de noordelijke aardbodem verdwenen. De zaak komt dus meetbaar omhoog (terugveren).

Sinds 1997 word de aarde evenwel platter. Waarom? Men zoekt het diep in de aarde bij grens aardmantel/kern waar massa richting evenaar schuift. Bewijs? Veranderingen in het magnetisch veld.

Een andere theorie: het oceaanwater zit anders verdeeld door El Nino. Dus klimaateffect. Doorredenerend: de mensheid maakt de aarde platter!

Geplaatst

Gaat er nog iemand op vakantie naar Schiermonnikoog? Of leeft er een geocacher op dat eilend die dit leest?

Ik heb een vraag:

wil iemand dan kijken op RD-punt 206462 / 610400 ?

want daar is een:

'boddeplaat op een aluminium paal'.

Ik wil weten wat dat is en hoe het eruit ziet.

Help!

Geplaatst
Gaat er nog iemand op vakantie naar Schiermonnikoog? Of leeft er een geocacher op dat eilend die dit leest?

Ik heb een vraag:

wil iemand dan kijken op RD-punt 206462 / 610400 ?

want daar is een:

'boddeplaat op een aluminium paal'.

Ik wil weten wat dat is en hoe het eruit ziet.

Help!

We hebben pas geleden daar vlakbij in een huisje gezeten maar het ding is me niet opgevallen.

Daar in de buurt is een fietsenmaker. Die zou je eens kunnen bellen. Zijn aardige mensen. Of anders gemeentewerken.

Geplaatst

Ik kom er nog even op terug: Prof. hoe kom je aan die extra informatie? Heb je die van alle RD-punten? Zou erg handig zijn bij het zoeken.

• 4 weeks later...
Geplaatst

beste Prof. Y. Lupardi

mij vriendin is [b:post_uid2]landmeter [/b:post_uid2]van beroep!!

als u met vragen zit zij kan er op antwoorden ;)

zo als het er nu naar uit ziet is zij de enige landmeter op dit forum.

groetjes john & adri B)

Edited By survey adjo on sept. 04 2002 at 23:24

Geplaatst
Ziet er al goed uit,

Ik zal vast een paar meetpunten proberen te "hunten".

Heb alleen nog geen digitale camera :-(

B) Maar nu wel! Ga me vanavond een paar boutjes verschalken. (Hoop ik.)

Waar kunnen de resultaten naartoe?

Edited By Bytheway on sept. 05 2002 at 18:32

• 2 weeks later...
Geplaatst

Kan iemand mij uit leggen hoe je Easting  en Northing   om kan rekenen naar WGS84?

ik heb namelijk de file meet meetpunten van het kadaster gedownload maar kan hem niet gebruken.  B)

Bedankt

Geplaatst

Hoi Mo&Co,

Als het meetbouthunt gedeelte van de site in de lucht gaat

staat daar ook een Excel sheet op voor het omrekenen. Deze

sheet maakt er zelfs een OziExplorer text file van. Je kunt ze

dan inlezen in OziExplorer en uploaden naar je GPS.

Tot die tijd kan je deze sheet wel via mij krijgen. Stuur maar

een mailtje. Dat geldt trouwens voor iedereen die deze sheet

wilt hebben.

Voordat ik de sheet had veranderde ik trouwens gewoon de

instellingen van mijn GPS (positie formaat) in RD-grid.

Invoeren in RD-Grid en na het invoeren weer terugzetten

naar je standaard.

Succes,

ByTheWay

Edited By Bytheway on sept. 18 2002 at 14:17

• 4 months later...
Geplaatst
Wat betreft die 'continental drift':

Stel dat je nu een bepaald coordinaat (duurzaam) markeert op de aarde met bv 1 cm nauwkeurigheid. Je onthoud/bewaart deze coordinaten in WGS84 of RD, gemeten met GPS (professionele apparatuur dus die zeer nauwkeurig is).

We nemen nu aan dat GPS blijft bestaan en na bv 30 jaar pakken we wederom onze professionele apparatuur en gaan het punt opzoeken...

Wat vinden we dan:

a) een punt of enige afstand van het gemarkeerde punt

B) hetzelfde punt omdat GPS gecorrigeerd wordt?

Wie weet het antwoord? Het laatste lijkt me lastig omdat voor elk continent de verplaatsingssnelheid/richting anders zal zijn denk ik. Of hebben we tegen die tijd WGS2032?

[i:post_uid0]Wally vindt dit zeer interessante stof[/i:post_uid0]

Ik kwam een leuk plaatje tegen over de 'continental drift' ofwel het schuiven van landmassa's op aarde.

Het resultaat van die metingen van NASA en JPL laat zien dat we hier noordwestwaards drijven met zijn allen in Europa met een snelheid van - zo op het oog geschat - 3 cm/jaar.

Vandaar dat we in Europa de ETRS-realisatie hebben. De coordinaten van alles in Europa blijft hetzelfde. We houden wel precies in de gaten, jaar voor jaar, hoeveel het verschilt met ITRS, het referentiekader voor de totale aardbol.

Geplaatst
laat zien dat we hier noordwestwaards drijven met zijn allen in Europa met een snelheid van  - zo op het oog geschat - 3 cm/jaar.

Oeps sorry Prof

Maar ik kom op een snelheid van 2,1 (Cartesian) resp 2,3 (Geodetic) cm per jaar, wat doe ik fout ;-)

http://sideshow.jpl.nasa.gov/mbh/all/table2.txt : HERS VEL 15.91 16.51 => 22,9mm

http://sideshow.jpl.nasa.gov/mbh/all/table.txt : HERS VEL -13.03 16.43 => 21 mm

Over 30 jaar zijn we dan zo'n 60-65 cm opgeschoven.

Vraag ik me nog steeds af of wat mijn GPS dan aangeeft en of de weergegeven afstand tussen de opgeslagen coördinaten in Utrecht en NewYork met een dikke meter is toegenomen?

Geplaatst
[...]Oeps sorry Prof

Maar ik kom op een snelheid van  2,1 (Cartesian) resp 2,3 (Geodetic) cm per jaar, wat doe ik fout ;-)

[...]

Je doet niets fout hoor, maar ik heb een groot oog. Ik schatte wat aan de ruime kant.

Dus ja, over een tijdje is de afstand van hier naar New York met een meter toegenomen. Wat zal onze GPS aanwijzen in WGS84? Misschien krijgen we een update naar WGS20 (in 2020). Maar of dan de coordinaten in graden gelijk blijven voor de USA of voor ons, je mag het raden. Waar momenteel WGS84 aan vast zit is mij niet duidelijk (militair geheim?).

De verschillen spelen over enige tientallen jaren op decimeter niveau. En ik verwacht niet dat de handheld GPS-en dan

Het hele netwerk van GPS referentiestations in Europa zorgt voor de ETRS coordinaten. De positie van die stations wordt ook in ETRS gegeven. Op het niveau van

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...