Prof. Y. Lupardi Geplaatst 16 juni 2002 Geplaatst 16 juni 2002 Al tijden geleden heb ik een draad met 'meetbouten een ander klein grut' gestart. Zo af en toe voeg ik daar iets informatiefs aan toe. Mar misschien is het voor de kat zijn staart. In de USA is het een erkende hunt. Zie maar eens bij deze link http://www.geocaching.com/mark/ Ze hebben daar een openbaar toegankelijke database van de overheid met heel veel meetpunten. Zo kun je naar markeringen zoeken die 50 jaar geleden zijn gezet. De clou van dit game is: naast je GPS moet je ook een digitale camera hebben voor foto's ter plekke. Je logt een find dmv. een verslag en een foto op een webpage. Bij ons is het allemaal anders dan in de USA. Wij hebben in ons landje een lijst van RD-punten (ongeveer 5600) nauwkeurig binnen 10 meter dus ze zijn op te sporen met een GPS. Maar verdere gegevens zijn alleen commercieel opvraagbaar. Vaak zijn de RD-punten kerktorens. Leuk als je architectonische belangstelling hebt maar foto's van kerken halen het (in dit verband bedoel ik) niet bij plaatjes van meetpunten die onder onkruid vandaan geschoffeld zijn. Ook kan je overal meetbouten terugvinden als je goed kijkt. Soms heel mysterieuze. Een afbeelding van een typische meetbout die landmeters gebruiken kan je vinden in de eerder vermelde draad 'meetbouten en ander klein grut' (aan het eind). Er zijn dus heel wat 'wilde' punten die wachten op ontdekking door een meetbouten hunter. Hoe noemen we zo iemand: een meetbouter? Soms zie je 'ogen': twee punten enige meters van elkaar, ieder omgeven door zwart/witte cirkels. Die zijn voor luchtfoto's. En zo valt er nog heel wat te ontdekken onderweg. Ik vraag mij af of deze tak van geocaching ook beoefenaars zou tellen als de nederlandse site hiervoor geschikt zou worden gemaakt. Ik hengel maar wat :-) Gaarne wat feedback over dit onderwerp. Zou het kunnen, zou het leuk te maken zijn, zou het beoefenaren trekken? Zijn varianten mogelijk zoals bij caches? Enz.
gimli Geplaatst 17 juni 2002 Geplaatst 17 juni 2002 gAAAF! ik doe ook mee :-) zou toch niet verkeerd zijn prof! groetsen, Gimli :hehe:
Waterboys Geplaatst 17 juni 2002 Geplaatst 17 juni 2002 Lijkt mij wel een leuk idee. De Nederlandse meetbouten zijn echter niet het toppunt van schoonheid. Toen ik er voor het eerst op ging letten, nav de stukjes van onze prof., verwachtte ik mooie bronzen bouten met een koninklijk goegekeurd zegel erop. Maar meestal staat er niets op en soms 'NAP' en wat meer 'MEETPUNT' wat ik tot noch toe heb gezien. De amerikanen hebben er toch wel iets mooiers van gemaakt. Een variant zou kunnen zijn om alle GPS-kernnet punten te loggen met GPS en foto. Die GPS punten zien er al wat beter uit. Bronzen bout met grote witte cirkel er omheen en vaak een wijds uitzicht.
gimli Geplaatst 17 juni 2002 Geplaatst 17 juni 2002 hear hear.. ik hoor een nieuw projectje ;-p groetsen, Gimli :hehe:
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 18 juni 2002 Auteur Geplaatst 18 juni 2002 Leuk te horen dat ik niet de enige ben met belangstelling voor meetboutjes. De lijst met RD-punten uit Delft zou de basis kunnen worden voor een database die ruimte heeft om diverse categorieen meetpunten te bergen. En natuurlijk een hoop fotoos. Rijdend door stukjes groen hart zie ik zandhopen en kranen voor de HSL. Nieuwe meetbouten bij de vleet te vinden in die buurten!!! Dus ook een mogelijkheid om niet alleen punten kaal te bergen maar ook verslagen over verzamelingen van bouten (projectmatig). En dan het artistieke aspect. Zoals Waterboys al opmerkt: onze bouten zijn saai. Net zo saai als de Duitse. De hebben 'Mess Punkt' staan op de kop van hun spijkers. In de USA heb je hele mooie, en zoals alles, ook groter dan elders. Maar ja, zulke fraaie doppen moeten ook wel groot zijn want er moet op staan zoiets van 'verwijdering/verplaatsing=5 jaar gevangenis'. GPS kennet punten hebben natuurlijke een ereplaats. Ze zijn tot op de miilmeter nagemeten. En het zijn mooie doppen. Met wijds uitzicht maar niet altijd gemarkeerd. Die van Zuiddijk in Hazerswoude (die ik af en toe gebruik) is verscholen tussen hoog gras en hondedrollen. Een wit pijltje op het naastliggende fietspad is alles. Maar je ziet wel, elk punt heeft of kan zijn geschiedenis krijgen. Het zou leuk zijn als de archieven open konden die ervan zijn.
gimli Geplaatst 18 juni 2002 Geplaatst 18 juni 2002 nu dus gauw op zoek naar een leuke database ;-p groetsen, gimli :hehe:
stada Geplaatst 18 juni 2002 Geplaatst 18 juni 2002 Lijkt me leuk. Wie durft geoman te peilen voor een extra onderdeel van geocaching.nl? Een paar dagen geleden kwam ik stomtoevallig een hele mooie tegen: een dikke stenen paal met RD erin gegraveerd tussen dichte begroeiing op de Kobbeduinen op Schiermonnikoog.
gimli Geplaatst 18 juni 2002 Geplaatst 18 juni 2002 kijk kijk.. gaaf zeg.. heb je em gelijk tot digitaal plaatje verheven? groetsen, Gimli :hehe:
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 18 juni 2002 Auteur Geplaatst 18 juni 2002 ik zal eerst gaan navragen of die RD-puntenlijst gebruikt mag worden. Want anders zitten we om te beginnen met een prachtige opbergkast zonder enige inhoud. Als dat kan heeft Geoman tenminste iets in handen om mee te werken en te testen (alsof die al niet genoeg om handen heeft ;-)
stada Geplaatst 19 juni 2002 Geplaatst 19 juni 2002 gaaf zeg..heb je em gelijk tot digitaal plaatje verheven? Nee, dat was balen. Mijn camera vergeten. Ik was daar voor een vogelexcursie dus extra balen. Ik zag op de topokaart van Schier dat RD-punt ook staan. Ik heb de paal wat ontdaan van onkruid voor de volgende keer. Het zal niet makkelijk zijn om hem te vinden. Net een echte cache.
gimli Geplaatst 20 juni 2002 Geplaatst 20 juni 2002 oei.. da's aan de ene kant wel jammer.. aan de andere kant heb je zo weer een uitdaging erbij ;-p groetsen, Gimli :hehe:
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 22 juni 2002 Auteur Geplaatst 22 juni 2002 Ik heb kontakt gehad met Jan Zandijk van de RD-puntenlijst. Hij ziet geen bezwaar voor gebruik in een database. Hij is ook een beginnende meetbouter. Er zijn er nog meer die momenteel dakloos zijn voor hun hobby. Kijk maar eens in de Yahoo group gps_nl Als er nog ideeen zijn over deze zaak, hoe 'logjes' moeten worden, hoe je zelf ontdekte punten kan toevoegen, bestaande officieele punten moet archiveren etc. Ik zou zeggen, kijk eens naar de http://geocaching.com/mark/ om te zien hoe eea. door ons is te gebruiken.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 23 juni 2002 Auteur Geplaatst 23 juni 2002 Ik kon het niet laten en heb eventjes een intro-page gemaakt over meetbouten. Zie bij: http://www.xs4all.nl/~atarist/geo/benchmark.htm Ik houdt mij aanbevolen op verbeteringen en aanvullingen. Het is maar een eerste opzetje (in het Internet-Engels).
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 25 juni 2002 Auteur Geplaatst 25 juni 2002 Ik gooide een balletje op in nl.newsgroups over een beter en Nederlands woord voor het Amerikaanse 'benchmark hunting'. Een goede kandidaad lijkt mij te zijn 'meetpuntenjacht'. Betere zijn welkom.
Prof. Y. Lupardi Geplaatst 28 juni 2002 Auteur Geplaatst 28 juni 2002 Met dank aan Barny wil ik jullie de volgende 'cache' onder de aandacht brengen: NGS Benchmark Recovery Cache In het kort: zoek een meetpunt in je buurt, fotografeer die, en maak een logje op de cache page. Dat kan want in de USA kan je die officieele markers opvragen en ze hebben er wel honderduizend. Wij moeten het met veel minder punten doen (zeker als je kerktorens, watertorens enz eruit laat). Aangezien Geoman (zie vorige bericht) bezig is om een database met interface samen te stellen kan een dergelijke cache ook bij ons. Maar ik heb de voorkeur aan een entry per RD-punt dus als het ware alsof het een cache-vondst betreft. Waar ik over puzzel is: hoe plaats je verhalen over groepen van punten. Er zijn heel veel spijkers in onze bodem geslagen die nog te ontdekken vallen en als een nieuwe 'cache' kunnen worden in gebracht. Waar ik aan denk is b.v. een tochtje langs een fietspad bij de HSL-lijn met foto's van alle spijkers en opschriften plus een verbindende tekst. Is dit een soort multi-cache ding?
Aanbevolen berichten