Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Hallo,

Sinds een paar dagen heb ik een Garmin Oregon 600 in mijn bezit.

Ik wil graag met deze Gps papierloos cachen.

Hiervoor had ik een Extrex Legend waarbij ik altijd met papier rondliep.

Via de optie Geocaching.com api toegang heb ik een behoorlijke set caches Gsak binnen gehaald.

Om mijn nieuwe aanwinst in te wijden dacht ik via GSAK even een Multi over te zetten naar mijn oregon 600.

Ik had het mis. Ik begrijp niet goed hoe dit zou moeten werken.

In Gak zend ik de waypoints van de Multi naar mijn gps.

Maar op de Oregon zie ik alleen het eerste waypoint. In de beschrijving zie ik niet de andere punten.

Ook de additional waypoints zijn nergens te vinden.

Wie heeft er ook een oregon 600 en kan mij helpen hoe je het makkelijkst de oregon kan gebruiken bij een Multi?

Dank vast.

Laurens

Geplaatst

Hallo Laurens, ik heb een garmin 600 en weet redelijk goed hoe alles werkt. Ik geef n.l binnen onze vereniging regelmatig cursussen hier over. Je kunt me Persoonlijk mailen op norskk58@gmail.com met je vragen.

Geplaatst (bewerkt)

Het fijne van zo'n forum is dat je openlijk kennis kunt delen met elkaar, zodat het later ook terug te vinden is voor anderen met vergelijkbare vragen. Als we antwoorden achter de schermen geven, heeft de gemeenschap die het forum is er verder geen baat bij.

Volgens mij zijn de menustructuren van de verschillende garmins redelijk gelijk (mits ze uit dezelfde generatie zijn). Ik heb zelf een 64s, en liep tegen hetzelfde aan bij het lezen van caches uit een gpx. Hoe ik het meen te zien: de beschrijving hoort bij het waypoint met het geocache-symbool, dus het coördinaat bovenaan de cachepagina. Kies je vanuit de cachebeschrijving voor 'volgend stadium' dan doe je niets anders dan het aanpassen van het coördinaat van de cache. Als je het 'oude' coördinaat later nog nodig hebt, is dit dus geen handige optie.

Additional waypoints (voor zover deze met volledig coördinaat zijn gegeven) zijn te vinden bij 'Via-punten' in het hoofdmenu. Nieuwe waypoints (dus waypoints in een multi die je onderweg moet berekenen) maak je met 'Markeer waypoint' of hoe het ook heet in het hoofdmenu.

Staat een vraag bij een waypoint niet in de beschrijving, maar slechts bij de additional waypoints, dan kun je hem volgens mij niet zien in de GPS. Je hebt dan dus toch een uitdraai nodig, of een smartphone met een programma dat gpx-bestanden kan lezen en additional waypoints apart leesbaar maakt. Papierloos bij deze GPS-ontvangers betekent eigenlijk 'papierloos voor traditionals'.

bewerkt door Goonies Oosterhout
Geplaatst

Als je op de 6x0 serie onder Geocaching ,het kistje aantikt, de Multi bekijk dan heb je onder beschrijving het hele verhaal staan van de Multi inclusief de way-point namen. Voorwaarde hiervoor is wel dat je Premium-member moet zijn.

Onder Waypoints kun je dan het aan de beurt zijnde waypoint, als het al aangemaakt is en niet berekent moet worden,aanklikken en daarnaar toe navigeren.

Geplaatst

Als je op de 6x0 serie onder Geocaching ,het kistje aantikt, de Multi bekijk dan heb je onder beschrijving het hele verhaal staan van de Multi inclusief de way-point namen. Voorwaarde hiervoor is wel dat je Premium-member moet zijn.

Onder Waypoints kun je dan het aan de beurt zijnde waypoint, als het al aangemaakt is en niet berekent moet worden,aanklikken en daarnaar toe navigeren.

En als de waypoints nog berekend moeten worden? waar laat de oregon dan deze additional waypoints?

Ik zie nl. geen waypoints in de beschrijving als deze alleen in de additional waypoints worden genoemd.

Geplaatst

De berekende weaypoints staan onder waypoints met een naam die ik gegeven heb. BV. WP1, WP 2 , enz .Ik gebruik de tweede knop om deze snel aan te maken een naam te geven en te voorzien van de uitgerekende coords.

Toegewezen aan tweede knop door in menu te pakken stel in > systeem >> configureer toetsen > gebruikersknop >

Geplaatst

Hier een 450... de waypoints (als ze beschikbaar zijn) staan in het menu bij waarheen: Waypoints. Vaak staat er dan ook de opdracht bij, maar dat is aan de CO om ingevuld te hebben. Als je moet rekenen is het meestal handig om met volgend stadium (geocache / volgend stadium) verder te gaan.

Dat gezegd hebbende: ik neem altijd een papieren uitdraai mee :) Veel makkelijker, zeker bij het rekenwerk.

Geplaatst

Hier een 450... de waypoints (als ze beschikbaar zijn) staan in het menu bij waarheen: Waypoints. Vaak staat er dan ook de opdracht bij, maar dat is aan de CO om ingevuld te hebben. Als je moet rekenen is het meestal handig om met volgend stadium (geocache / volgend stadium) verder te gaan.

Dat gezegd hebbende: ik neem altijd een papieren uitdraai mee :) Veel makkelijker, zeker bij het rekenwerk.

En voor het overzetten gebruik je daar gsak voor? En dan via .gpx of via de optie Geocaching.com api toegang

Geplaatst (bewerkt)

Nee, ik draai gewoon PQ's via geocaching.com en kopieer die naar de Oregon. Dan komen de WP's in ieder geval altijd mee.

GSAK doe ik niet aan.

Ben nog aan het kijken of ik niet de multi's in PDF vorm ga opslaan en dan op de I-Pad zet. Maar ja, dan sleep je weer zo'n ding mee.

bewerkt door Duifjes
Geplaatst

Ik gebruik daar wel GSAK voor. Meestal gpx, een enkele keer ggz.

Wat je met via de API bedoelt begrijp ik niet. Dat is om caches via internet op te halen, niet om caches naar je gpsr te versturen.

En je vraag over waypoints die nog berekend moeten worden: of die meekomen is een keuze van de CO. Als ze meekomen krijgen ze van GSAK de coördinaten N00° 00.000 E000° 00.000 mee, dus die staan waarschijnlijk helemaal onder in de via-punten lijst.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...