Spring naar bijdragen

GPS in winterse omstandigheden?


Erben

Aanbevolen berichten

Met een GPS kun je leuk geo-cachen in Nederland, :D maar ook als plaatsbepaler op een winterse skitocht is zo'n apparaatje niet te vesmaden. ECHTER... niet elk apparaatje doet het even goed in de kou... Ik heb in Noorwegen gemerkt dat twee etrexen slecht functioneerden :blink: . Ik heb verder gehoord, dat het Zweedse Rode Kruis een test heeft gedaan, waaruit is gebleken dat etrexen het niet alleen slecht doen bij kou maar, erger nog, verkeerde informatie gaven, zonder dat de gebruiker wist dat het apparaat dat deed :o ! Uit de test kwam een Silva GPS (Zweeds fabrikaat..!) als betouwbaar in de kou...

De vraag is nu: wat is de ervaring hiermee? Geldt de slechte performance van de Garmins ook voor de andere apparaatjes (V, 76, 60)? En hoe zit het met Magallan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het probleem zit voornamelijk in de batterij. Je moet in extreme omstandigheden kiezen voor (erg prijzige) lithium batterijen die alleen verkrijgbaar zijn bij de o.a. buitensportspeciaalzaken. Het advies is dan ook om hem in de kleding (liefst direct tegen het lichaam) warm te houden en af en toe te gebruiken. Zet hem dan ook NIET in de batterijSPAARSTAND maar op normaal. Je hebt dan weer sneller een fix en kan hem dan weer opbergen.

 

Je kan natuurlijk ook gewoon oplaadbare accu's (NiMH) gebruiken maar deze zullen zeer beperkt werken. Waarschijnlijk nog maar rond de 25% van de normale levensduur bij temperaturen van -20°(hou rekening met de chilfactor oftewel wind). En dan moet je ze dus weer ergens opladen . . .

 

Lithium batterijen gaan veel langer mee dan alkaline (kunnen ook veel langer worden bewaard) en hebben minder snel last van lage temperaturen.

 

Daarnaast zal het display last hebben van bevriezing. Er zitten in een LCD vloeibare kristallen die reageren op stroompjes. Als deze dus niet meer goed reageren is er niets (of slechtter: halve informatie) af te lezen op het display. Dit zal zich weer herstellen bij opwarmen.

 

Hoe de rest van de GPS last zou hebben van de kou zodat er onnauwkeurigheden ontstaan is mij niet bekend. Misschien komen de signalen niet goed binnen maar dat kan komen door een laagje ijs op de antenne.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar ook als plaatsbepaler op een winterse skitocht is zo'n apparaatje niet te vesmaden. ECHTER... niet elk apparaatje doet het even goed in de kou... Ik heb in Noorwegen gemerkt dat twee etrexen slecht dat deed :blink: ! Uit de test kwam een Silva GPS (Zweeds fabrikaat..!) als betouwbaar in de kou...

Het vechtdal team heeft er geen problemen mee gehad, Nu was de afgelopen winter in Noorwegen niet echt koud.

En uiteraad is het voor X-ski wel heel mooi.

Ik denk dat het probleem over die baterijen nu ook wel over is, aangezien dat ze nu zo,n grote capaciteit hebben. Kunnen ze wel iets terug lopen, maar hebben nog genoeg over.

Ik weet niet als Silva ook zelf GPSen maakt, over van een ander merk in een eigen jasje .

Ik ken Silva eigelijk van de spullen voor orientatie lopen.(compas,scheenbeschermer,en flagen en tangen)

Maar ik hoop de aankomende winter het opnieuw te testen,dan zal ik je het wel vertellen hoe de 60 serie van Garmin het doet in de kou. :o

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt vechtdal vorig jaar was het niet koud, zit al weer anderhalf jaar in nederland. FOUTJE bedankt :o

heb je nu nog steeds plannen naar Norge, of vind je vrouwtje het daar te koud??? :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor deze reacties.

Ter verdere info: mijn winterervaring in Noorwegen was DEZE winter (2004 dus) en wel in maart. Het was meestal enkele graden onder nul... - niet heel koud inderdaad, wel veel wind. En o.a. de etrex Legend fungeerde slecht d.w.z. viel uit. Of het aan de batterij lag weet ik niet. Ik zou andere batterijen kunnen proberen.

Silva maakt een grote GPS, waarin geen kaarten kunnen en die geschikt is voor gebruik op sneeuwscooters en (dus) goed tegen kou kan. Dit mede uit ervaring van een vriend van mij en ervaren GPS-gebruiker.

Skygge (ook gezien zijn/haar naam) is blijkbaar een liefhebber van Noorwegen... Interessant! :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erben,

 

De sneeuw heeft wel lang gelegen, in november viel de eerste sneeuw.

En met Pasen lag er nog 60 tot 80 cm.En dat op 800 mtr hoogte. In de dalen voorjaar.(eigelijk de mooiste tijd in Noorwegen)

 

 

Ja....Skygge, over 14 dagen mag/kan ik er weer heen :blink::o

Moet nog wel ff de vloer lakken, en dan lekker vissen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JA HOOR....

 

 

MAAK ME GEK... snik... lekker vissen...  nogmaals snik... ;)

 

Hoe vis je? Ook met de vlieg?

 

 

 

Cu, Sigurd :blink:

Nee voorlopig met blinker, maar zal v/d zomer wel met de vlieg leren.

Ik wil eerst kijken welk meer de meeste forel in zwemt. :o

Trouwens, in de Laagen rivier zwemt zalm, maar dat is vrij moelijk. :D

 

Je zit wel tussen 2 uiterste. Suriname en Noorwegen. : door 2 = Nederland :P

 

Jacco...vechtdal team

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goede test is: leg de GPSr in een vrieskast zodat die lekker koud is. Haal hem eruit en zie hoe die het nu buiten doet.

Als de buitenwereld niet wil meewerken dan boots je de omstandigheden in het laboratorium na.

 

Hetzelfde met testen of je GPSr spatwaterbestendig is: er mee onder de douche gaan. Nu hoef je hier wel nooit lang te wachten op regen, maar toch...

Waarschuwing: neem niet je mobieltje mee onder de douche: dat is terminaal voor die dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Professor, dank voor dit heldere idee B) Ik ga METEEN bij de bever vragen of ze de GPS een tijdje in de vriezer willen leggen als test voor ik hem koop, maar of ze dat goedvinden.... ;)... Of ik prbeer de garantie te krijgen dattie het na deze test thuis doet en zo niet dattie terug mag... Het is WEL belangrijk namelijk. Als je een GPS koopt, wil je hem ook in de sneeuw kunnen gebruiken nietwaar.

Vechtdal: wij zouden wel eens streekgenoten kunnen zijn, gezien onze namen... :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Professor, dank voor dit heldere idee B) Ik ga METEEN bij de bever vragen of ze de GPS een tijdje in de vriezer willen leggen als test voor ik hem koop, maar of ze dat goedvinden.... :no:... Of ik prbeer de garantie te krijgen dattie het na deze test thuis doet en zo niet dattie terug mag... Het is WEL belangrijk namelijk. Als je een GPS koopt, wil je hem ook in de sneeuw kunnen gebruiken nietwaar.

Vechtdal: wij zouden wel eens streekgenoten kunnen zijn, gezien onze namen... :crybaby:

Als je echt bij mij in de buurt woont, dat mag je je GPS uittesten in mijn vriescel.

Geen ontvangst, :eek: maar zet hem dan op demo.

 

neem wel een muts en dikke trui mee :lol:

 

(heb ik wel warme chocolademelk) ;)

 

groeten Jacco.... vechtdal team die in Dalfsen woont.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

groeten Jacco.... vechtdal team die in Dalfsen woont.

Welkom thuis!

Want Erben woont natuurlijk ook in Dalfsen!

Maar daar hebben we het nog wel eens over... over alle leuke caches in de buurt bijvoorbeeld...

Ondertussen blijf ik dromen over Noorwegen :crybaby: en de eventuele GPS-en die zich daar thuis zouden kunnen voelen... B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...