MarcoDomi Geplaatst 18 april 2014 Auteur Geplaatst 18 april 2014 (bewerkt) @Thex, dank je, misschien? @Diederikus, hè gelukkig dat jij de boel weer even terug on-topic brengt! @Barny en nu niet gaan zeuren over de apenstaartjes hè? Of zal ik overgaan op citaten van het World Wide Web? @ (apenstaartje): oorsprong Waar komt het @-teken ('apenstaartje') vandaan? De precieze herkomst van het @-teken is helaas onbekend. Hans van Keken doet in het boekje Het apenstaartje (2005) verslag van zijn speurtocht. Het huidige gebruik in e-mailadressen zou bedacht zijn door Ray Tomlinson, die een teken zocht om de naam van de gebruiker te onderscheiden van de machine die de e-mail verzond. Hij wilde daar een teken voor gebruiken dat in elk geval niet in namen voorkwam. Hij koos toen uit de leestekens op zijn toetsenbord, tamelijk willekeurig, voor het @-teken. Het apenstaartje is dus niet uitgevonden voor internet; het zat al op het toetsenbord dat Tomlinson gebruikte. Het apenstaartje is dan ook een vrij oud teken. Amerikaanse boekhouders gebruikten het in elk geval al in de negentiende eeuw in de betekenis 'at the cost of'; het werd (ook toen al) uitgesproken als 'at'. 30 flessen @ 14,95 betekende dan hetzelfde als '30 flessen à 14,95'. Het teken zelf is waarschijnlijk een ligatuur: een versmelting van twee letters. Een bekend voorbeeld van een ligatuur is het &-teken (de ampersand), dat een versmelting is van de letters e en t. Het @-teken is waarschijnlijk een versmelting van de a en de c van 'at the cost of'. Er is echter meer te zeggen over de geschiedenis van het apenstaartje. Al in de vijftiende eeuw werd het gebruikt door Spaanse en Portugese kooplieden, als afkorting van arroba, dat 'een kwart' betekent. Het teken wordt in het Spaans en het Portugees nog steeds arroba genoemd, ook in e-mailadressen. Ook wordt wel gezegd dat het apenstaartje al in het twaalfde-eeuwse Toscane zou zijn ontstaan. Het symbool was dan een samensmelting van de a en de c van al cambio ('tegen de wisselkoers van'). Later gingen handelaren het symbool gebruiken op facturen in de betekenis 'voor de stuksprijs van'. Bewijzen hiervan heeft Van Keken echter niet gevonden. Andere (speculatieve) theorieën zijn dat het teken is afgeleid van ad, dat bijvoorbeeld de afkorting van Anno Domini is, of van at, vanwege de Engelse naam van het teken. Verschillende van deze theorieën zijn terug te vinden in de Engelse Wikipedia. In de Nederlandse Wikipedia staat een lijstje met vertalingen van het woord apenstaartje. Overigens is volgens de witte spelling zowel apenstaartje als apestaartje goed gespeld; volgens het Groene Boekje (2005) is alleen apenstaartje juist. Zie ook GC416NF Maar dit geheel terzijde. 18 april 2014 bewerkt door MarcoDomi
Vlindertje Geplaatst 18 april 2014 Geplaatst 18 april 2014 Het is een discussie zonder einde, omdat de definitie van geocaching niet voor ieder gelijk is. Nee, hoor. Wat een geocache is staat sinds mei 2000 vast. Er is maar één definitie: een verborgen container met artikelen om te ruilen. Een koe wordt nooit een geïncarneerde overgrootmoeder omdat miljoenen Indiërs als sinds mensenheugenis geloven dat het zo werkt. Evenmin staat het begrip quantummechanica voor scharnieren en deurknoppen omdat mensen denken aan hang- en sluitwerk van een zekere bouwmarkt. Onwetendheid, hoe collectief ook, is geen excuus om een begrip een andere inhoud te geven. En wat jouw kromme fiets betreft. Toen en nu was het een vervoermiddel met twee wielen en een stuur. WEZENLIJK is er niets veranderd en elk kind herkent een oorspronkelijke fiets direct als fiets. Een geocache of kortweg 'cache' is een bergplaats met ruilspullen. En daarom zijn een micro, nano, boterhamzakje met logvelletje, picknick voor geocachers of een enorme zwerfkei géén caches, ook niet als deze zijn aangemeld bij een website genoemd naar het spel geocaching.
MarcoDomi Geplaatst 18 april 2014 Auteur Geplaatst 18 april 2014 (bewerkt) Oké, dat dat jouw mening is Vlinder, dat is volstrekt helder. Maar dat maakt het nog niet tot "waarheid". Want wat is waarheid? Iets dat ooit zo bepaald is? De feiten? Wat zijn feiten dan precies? Is er een objectieve werkelijkheid of bestaat die alleen bij de gratie van diegenen die hem waarnemen? Reageer alsjeblieft eens op de stelling/het feit? dat taal een levend iets is, en dat de inhoud van begrippen/definities in de loop der tijden kan veranderen? Want wie bepaalt DE definitie van geocaching? De uitvinder? In eerste instantie natuurlijk wel. Maar zoals met alle erfgoed, wordt de betekenis en inhoud in de loop der tijd aangepast aan de "publieke opinie". Het verschijnsel dat vele mensen iets zo noemen, en dus ook een nano of andere vorm een geocache zijn gaan noemen, ook al is het niet in de geest van de bedenker, en dat dat dus "in de volksmond" aan de definitie is toegevoegd, valt dat te ontkennen? Enneh, zonder te quoten BARNY!!!, ik moet zeggen Vlinder dat ik het mooi vind hoe je je standpunten verheldert, al ben ik het er niet altijd mee eens. Ik vind sowieso dat in dit draadje de standpunten helder uiteen gezet worden over het algemeen. En dan krijg je discussies die de diepte in gaan. Ik zeg maar zo: ik hou ervan. Ook van (geo)cachen trouwens en dat kan ik gelukkig zeer binnenkort weer gaan doen. Deze definitie van "cache" komt trouwens van Metacaching: Cache: Een (verborgen) opslagplaats in de vrije natuur met levensmiddelen en gereedschappen waarmee avonturiers en ontdekkingsreizigers hun voorraad kunnen aanvullen. Daarbij worden artikelen waaraan men behoefte heeft geruild tegen artikelen die men kan missen. Voor geocachers is een cache een verstopte waterdichte container met een logboek of logrol, die met behulp van een GPS-ontvanger wordt opgespoord. En deze is van "Geocache": Geocache: Een waterdichte container met logmogelijkheid, verstopt op een mooie of bijzondere plek, die bereikt wordt aan het einde van een speur- of oriëntatietocht. 18 april 2014 bewerkt door MarcoDomi
Odlaniger Geplaatst 18 april 2014 Geplaatst 18 april 2014 Died, mijn grootmoeder was een dochter van mijn overgrootvader. Zij had niets te accepteren.
Diederikus Geplaatst 18 april 2014 Geplaatst 18 april 2014 Een koe wordt nooit een geïncarneerde overgrootmoeder omdat miljoenen Indiërs als sinds mensenheugenis geloven dat het zo werkt. Toch zie ik regelmatig kippen reïncarneren als koeien. (En wolven als schapen)
MarcoDomi Geplaatst 18 april 2014 Auteur Geplaatst 18 april 2014 Diederikus, ik vind het fijn dat er op niveau gediscussieerd wordt, laten we sneren erbuiten houden. Of bedoel je dat niet zo? Lastig medium dat geschrijf. Je mist mimiek, lichaamshouding, oogcontact...
Team Tammo Geplaatst 18 april 2014 Geplaatst 18 april 2014 Vlindertje, een koker is dus geen geocache omdat er geen ruilmogelijkheid is volgens jou, en wellicht ook volgens de oorspronkelijke definitie van een geocache.Waarom is dit zo belangrijk voor je, of beter gezegd, wat heb jij vooral voor ogen met de ruilmogelijkheid. TB's en/of goodies ?
MarcoDomi Geplaatst 18 april 2014 Auteur Geplaatst 18 april 2014 En een aanvullende vraag aan Vlinder (je krijgt het druk ): als het inderdaad om het ruilen van goodies gaat, WAT dient er dan geruild te worden? Ook in de meeste munitiekisten vind ik uitsluitend kinderfrutsels waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze een Vlinder aanspreken, laat staan een wolf . -inzicht- IK BEN ERACHTER waarom ik zo dol ben op emoticons: dat is voor mij een manier om iets meer duidelijk te maken van de toon van mijn berichten. Bij gebrek aan face-to-face-contact dus.
Diederikus Geplaatst 18 april 2014 Geplaatst 18 april 2014 (bewerkt) @MarcoDomi. Het is geen sneer. En zo ziet Vlindertje het naar ik verwacht ook niet. De problemen hier ontstaan juist doordat maar weinigen een schaap in wolfskleren kunnen herkennen. 18 april 2014 bewerkt door Diederikus
Vlindertje Geplaatst 18 april 2014 Geplaatst 18 april 2014 Oké, dat dat jouw mening is Vlinder, dat is volstrekt helder. Maar dat maakt het nog niet tot "waarheid". Want wat is waarheid? Iets dat ooit zo bepaald is? De feiten? Wat zijn feiten dan precies? Is er een objectieve werkelijkheid of bestaat die alleen bij de gratie van diegenen die hem waarnemen? 'Waarheid' is een beladen begrip dat in discussies vaak tot ruzie leidt. Het gaat niet om absolute waarheden, maar om feiten. Het begrip 'geocache' is duidelijk gedefinieerd. Taal leeft en verandert, maar een koe blijft een koe en een paard blijft een paard. Dat het woord 'paard' sinds een eeuw ook betrekking heeft op een gymtoestel doet niets af aan de oorspronkelijke betekenis omdat het om een andere context gaat. In de context van geocaching een micro of nano een cache noemen doet echter afbreuk aan de essentie en betekenis van het begrip cache zoals dat al eeuwenlang wordt gehanteerd. Als je toch steeds aan MetaCaching refereert, lees dan de artikelen over de geschiedenis van geocaching en de noodzaak van een Keurmerk voor geocaches. Overigens ben ik het met je eens dat dit een voorbeeldig draadje is. En dat komt vooral omdat wordt gediscussieerd op grond van steekhoudende argumenten en onderbouwde meningen. De helaas onvermijdelijke bijdragen vanuit de onderbuik worden over het algemeen genegeerd of keurig gepareerd. Meningen worden gehoord en gerespecteerd, wat niet betekent dat we het eens zijn. Dat hoeft ook niet. Het is helemaal niet de bedoeling concensus te bereiken. Wat meer begrip voor elkaar is ruim voldoende.
MarcoDomi Geplaatst 18 april 2014 Auteur Geplaatst 18 april 2014 Hear hear. Volkomen mee eens. Ik zal me snel in de aangeboden links verdiepen, maar nu geniet ik van een goed glas wijn en dat komt mijn helderheid niet ten goede ;-)
Team Tammo Geplaatst 18 april 2014 Geplaatst 18 april 2014 Ook even op metacahing gekeken, verwachte een beperkt aantal caches per provincie, maar zag er genoeg. Aan de hand van de kaart eens gekeken wat er bij mij in de buurt lag. En tot mijn verbazing lag er eentje vlakbij met het authentieke geocache keurmerk. Maar wacht even die heb ik toch gedaan ? En inderdaad, die staat al als "found" in mijn lijst. Maar waarom een authentieke geocache ? Alleen omdat het net geen koker is ? Het is een leuke cache hoor, maar niet iets heel bijzonders, aan de ene kant een snelweg en aan de andere kant huizen. Ik verwachte eerlijk gezegd meer van het keurmerk, want op deze manier kan je een tupperware bak tussen de bolussen ook wel een authentieke geocache noemen.
MarcoDomi Geplaatst 18 april 2014 Auteur Geplaatst 18 april 2014 Als ik het goed begrijp, voldoet een "authentieke geocache" aan een aantal criteria. Die hoeven niet persé heel bijzonder te zijn. Verbeter me als ik het fout heb, Vlinder of wie zich ook maar geroepen voelt? (Ondanks de wijn kan dit draadje niet goed loslaten. Jawel, ik ben licht verslavingsgevoelig).
Team Tammo Geplaatst 18 april 2014 Geplaatst 18 april 2014 Ben even met 10 dingen tegelijk bezig, dus misschien had ik net een verkeerde te pakken, maar deze keurmerk cache op meta, krijg ik ook met een PQ op gc.com als ik formaat koker uit mijn criteria gooi.
Aanbevolen berichten