Spring naar bijdragen

Waypoint Wijkt Af Van Coördinaat


Berndvanhardeveld

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Na een aantal caches met m'n smartphone gevonden te hebben vond ik het tijd worden eens een GPS apparaat te kopen. Uiteindelijk id dit de Magellan Explorist 310 geworden. Nu heb ik het probleem dat de plaats van het ingevulde waypoint afwijkt van de werkelijke plaats/coördinaat (controle met smartphone geeft wel juiste plek aan).

 

Ik heb al een tijd zitten lezen op dit forum, maar het antwoord nog niet gevonden. De navigatie instellingen heb ik op aanraden van andere topics ingesteld op systeem Lat/Lon en primaire coordinaten graad/minuut/seconde. Toch blijf ik de afwijking houden.

 

Wie kan mij helpen?

 

Bernd

bewerkt door Berndvanhardeveld
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De standaard instelling voor coordinaten op geocaching.com is NIET graad/minuut/seconde. Dit is graad/minuten (of eventueel graad/decimale minuten afhankelijk van hoe het in je gps staat omschreven, want dit is hetzelfde). Waarschijnlijk gaat het daarna goed.

Je kan ook nog even controleren of de datum op WGS84 staat.

bewerkt door Japiejoo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit heeft te maken met Conversie tussen verschillende coordinaatsystemen en daarbij optredende afrondingsfactoren.

Elke GPS werkt met een bepaald in de software vastgebakken coordinaatsysteem, maar geeft dat weer in de door jou ingestelde datum.
Zelfs als je zelf een coordinaat ingeeft in jouw datum, kijkt de GPS naar dat punt vanuit het eigen systeem en rekent dat vervolgens terug naar jouw datum.

Daardoor verspringt het laatste cijfer wel eens 1 getal naar boven of beneden.
Dit komt overigens maar een enkele keer voor.
Afhankelijk van of dit bij N of E gebeurt, geeft dit een afwijking in het veld die te verwaarlozen is (bij WGS84 meen ik hooguit 60 cm naar links/rechts of voren/achteren)

Gezien de nauwkeurigheid van de meeste GPSsen (3-5m. afwijking) is dat niet heel dramatisch.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Probeer het zelf maar eens :

een WGS84 converteren naar bijv. RD, Neem nu het verkregen RD coordinaat en converteer dat opnieuw, terug naar WGS84.
Je zult regelmatig zien dat het nu verkregen WGS84 coordinaat afwijkt van je oorspronkelijke WGS84 coordinaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties! Vroeg me alleen nog af wat de functie is van het secundaire coördinaat? Ik ga vanmiddag op pad, het gaat nu vast lukken. Het is iig prachtig weer.

Daar kun je zelf aangeven welke (andere) coodinaatnotatie of je daar wilt zien.

 

Het heeft als voordeel dat je in 1 oogopslag in je scherm 2 notaties ziet, maar ook dat je in je bewerkingsscherm bewerkingen kan doen in het ene of het andere systeem.

Hoef je niet steeds (zoals vroeger) via het instellingenmenu over te schakelen als je bijvoorbeeld een cachepuzzel oplost, waar je met verschillende notaties aan de slag moet.

(bijv. de Ruurd, Watze en Ulbe puzzels van Willxlii Carotte)

 

Bij mij staan ze standaard op WGS84 (primair) en RD(secundair)

 

Het is ook handig als je op reis bent en in de hotel of campinggids de coordinaten van het adres in graden en decimalen (googlemaps notatie) worden aangegeven ipv. graden minuten en miliminuten

Kun je die notatie als secundair instellen.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...