Team Len Geplaatst 22 januari 2014 Geplaatst 22 januari 2014 smetsersjes: We hebben met de 110 (nog) geen ervaring met 'projecteren'. Volgens de handleiding is het mogelijk om een Waypoint-projectie te maken waarbij je zowel graden als afstand in kunt stellen. Of de afstand in meters aangegeven kan worden weet ik niet, daarvoor heb ik de 110 nodig maar die heb ik nu niet bij de hand. Als je het op prijs stelt kijk ik er vanavond even naar en laat ik het je weten. annenaud: Dat je geen beschrijving van de caches in de 110 kunt vinden is inderdaad geen beperking van het apparaat. Dat komt omdat je geen (betalend) premiumlid van geocaching.com bent. Je kun je als basic-member wel de basisgegevens van de caches (naam, coordinaten, moeilijkheidsgraad/terrein) in het apparaat laden. Overigens zit er in de verpakking van de eXplorist 110 zit een voucher waarmee je gratis 1 maand het premiumlidmaatschap kunt uitproberen.
smetsersjes Geplaatst 22 januari 2014 Geplaatst 22 januari 2014 smetsersjes: We hebben met de 110 (nog) geen ervaring met 'projecteren'. Volgens de handleiding is het mogelijk om een Waypoint-projectie te maken waarbij je zowel graden als afstand in kunt stellen. Of de afstand in meters aangegeven kan worden weet ik niet, daarvoor heb ik de 110 nodig maar die heb ik nu niet bij de hand. Als je het op prijs stelt kijk ik er vanavond even naar en laat ik het je weten. annenaud: Dat je geen beschrijving van de caches in de 110 kunt vinden is inderdaad geen beperking van het apparaat. Dat komt omdat je geen (betalend) premiumlid van geocaching.com bent. Je kun je als basic-member wel de basisgegevens van de caches (naam, coordinaten, moeilijkheidsgraad/terrein) in het apparaat laden. Overigens zit er in de verpakking van de eXplorist 110 zit een voucher waarmee je gratis 1 maand het premiumlidmaatschap kunt uitproberen. Team Len Dat zou erg fijn zijn.
Team Len Geplaatst 22 januari 2014 Geplaatst 22 januari 2014 Smetsersjes: Inmiddels heb ik een 'proef-projectie' kunnen maken. Via het Waypoint-menu kun je kiezen voor een projectie. Er verschijnen dan twee velden om in te vullen. De eerste is 'Positie' met als eenheid: graden en de tweede is 'Afstand' en daar kun je kiezen uit de volgende eenheden: feet, yards, kilometer en METER. Lijkt me duidelijk! Groet, Team Len.
smetsersjes Geplaatst 22 januari 2014 Geplaatst 22 januari 2014 Heel erg bedankt voor de hulp Team Len!
Team Len Geplaatst 22 januari 2014 Geplaatst 22 januari 2014 Smetsersjes: Graag gedaan, succes met je (evt.) keuze enne...happy caching!
Twin Peaks Geplaatst 23 januari 2014 Geplaatst 23 januari 2014 (bewerkt) Heb ondertussen beide GPSsen binnen en er al mee aan het stoeien geweest.Ik heb routes ge-upload, tracks (heel de RoPaRun track) en caches, rechtstreeks vanaf de cachepagina en via een pocket querie. De caches staan op de GPS inclusief de beschrijving, de laatste 5 logs en de hint. (alleen geen fotoos) Alles zonder problemen. De kaart is redelijk basis, maar toch duidelijk, in kleur en op straatniveau staat heel Europa erop. (alle straten die een naam hebben) Bospaden etc.dus niet.Het scherm is exact even groot als bij de Garmin etrex serieIk ben werkelijk onder de indruk.Voor die 49,99 heb je er een UITSTEKEND instapmodel voor.Wie iets anders beweert is waarschijnlijk bij voorbaat al Garmin-minded, c.q bevooroordeeld, of heeft niet de moeite genomen zich voldoende in de gebruiksaanwijzing te verdiepen.Naast de meegeleverde beknopte handleiding, is er op het web een uitgebreidere handleiding te vinden, die veel duidelijker is. Ik durf te beweren, dat dit de meest complete GPS is, die je kunt kopen ONDER DE 50 EURO! waar je paperless mee kunt geocachen.Bijv. een Garmin etrex 10 kan hetzelfde, heeft geen kaart in kleur en kost ruim 2 x zoveel.Een Garmin etrex 20 heeft wel een vergelijkbare basiskaart, kan hetzelfde en kost al 3x zoveel 23 januari 2014 bewerkt door Twin Peaks
Twin Peaks Geplaatst 23 januari 2014 Geplaatst 23 januari 2014 Even over projecteren met de explorist 110: Je kunt zowel bij de graden als bij de meters tot 2 decimalen achter de komma invoeren.Theoretisch gezien kun je dus projecties invoeren in CENTIMETERS.Voor een zo nauwkeurig mogelijk coördinaat is dat wel handig, maar voor je positie in het veld is dat minder relevant, met een positie-onnauwkeurigheid van 3 - 5 meter (SiRF-star III)
Twin Peaks Geplaatst 23 januari 2014 Geplaatst 23 januari 2014 (bewerkt) Via deze link zijn overigens OpenStreetMap kaarten te verkrijgen, die geschikt zijn voor Magellan. Dus ook voor de eXplorist 110(let wel op de beperkte geheugenruimte) http://maps4me.net/europe/belgium-netherlands-luxemburg Kaarten onder 20mb zijn gratis te downloaden (dat zijner maar een paar) Voor kaarten boven 20 mb, moet je je registreren. Ik heb eenmalig een 5-dagen abo genomen voor nog geen 6 euro. Met dat abo kun je alle beschikbare kaarten in no time downloaden. 23 januari 2014 bewerkt door Twin Peaks
Diederikus Geplaatst 23 januari 2014 Geplaatst 23 januari 2014 Kun je met de Magellan Explorist 110 projecteren? En zo ja, kun je dan meters invoeren of gaat het alleen per honderd meter? We hadden zelf als eerste GPS een Garmin Etrex en die kon alleen maar per 100 meter projecteren, wat helemaal niet handig was. Over welke eTrex heb je het dan? Ik heb daar in het begin ook even mee geworsteld (heb een eTrex 10), maar je kunt het wel instellen. De instelling zit alleen op een wat vreemde plaats.
Twin Peaks Geplaatst 23 januari 2014 Geplaatst 23 januari 2014 Las net in de mail van die bekende drogist dat de GPS al weer tien euro in prijs is gedaald,nu 49.99.Ik heb nog 59,99 betaald.Ik heb er geen goede ervaringen mee gehad .Als Garmin gebruiker ben ik beter gewend.Het kaartmateriaal is beslist onvoldoende en kun je niet updaten.Had ook problemen met het inladen van caches,ging dus niet.Er zaten al wel caches ingeladen van landen ver buiten NL.Ik heb hem dus terug gestuurd.Ook als instapper vind ik hem ongeschikt. Niet kopen dus.Om het scherm te kunnen lezen is een vergrootglas zéér wenzelijk. De hier aangedragen argumenten om deze GPS niet te kopen, zijn apert onjuist. Natuurlijk heeft dit toestel beperkingen. het is een basismodel, maar... hij heeft een usb aansluiting, dus je hoeft niet meer handmatig coordinaten in te voeren. inladen van caches gaat probleemloos, rechtstreeks vanaf de pagina, met een querie of vanuit VantagePoint (= de "Basecamp" voor Magellan.) basiskaart heb ik ondertussen (bij wijze van experiment) al 2x vervangen en is dus gemakkelijk uitwisselbaar, ad ergo ook te updaten. het scherm van de magellan is even groot (even klein) als dat van de Etrex de basiskaart van de Magellan is beter leesbaar als de OSM kaarten voor de Etrex. er zijn ook al enige tijd OSM kaarten voor Magellan te krijgen (zie linkje boven) Voor een aantal zaken moet je inderdaad Premium Member zijn bij GC.com (bijv. uploaden van volledige cachebeschrijvingen, Queries en "caches along your route") maar dat geldt ook voor Garmin gebruikers. Voor wie geen Garmin gewend is, is dit een prima toestel. Ik ben al vanaf het prille begin Magellan gebruiker. Ik kan slecht wennen aan Garmins. Ik ben dus ook bevooroordeeld. Het is maar net wat je gewend bent. Als beginnend cacher ben je nog niets gewend en dus wellicht ook niet bevooroordeeld. Dan is dit een prima keuze voor dat geld. ...en nee,....ik heb geen aandelen Magellan en geen connectie met die drogist
Digiboy Geplaatst 23 januari 2014 Geplaatst 23 januari 2014 Blijft voor mij de vraag waarom deze GPS steeds maar in prijs wordt verlaagd en bij de drogist te koop is. Garmin is niet voor niets marktleider.
Twin Peaks Geplaatst 23 januari 2014 Geplaatst 23 januari 2014 (bewerkt) Deze eXplorist 110 is alleen bij die bewuste drogist voor dat bedrag te koop. Elders kost hij gewoon 119 / 129 euro.Waarschijnlijk hebben ze een hele grote fabriekspartij gekocht, waar ze minder snel van afkomen als ze gedacht hadden. Vraag je niet af waarom....doe er gewoon je voordeel mee. Garmin is marktleider, dat klopt. Ze doen veel meer aan ontwikkeling, marketing, kaartmateriaal etc.Maar ze zijn ook beduidend duurder en het kaartmateriaal wat Garmin aanbiedt, is behoorlijk prijzig. Het is ook een kwestie van timing geweest denk ik.Juist in de periode dat Outdoor recreation en Geocaching "booming" waren zat bij de Magellan organisatie de klad erin (in 10 jaar 2 x van eigenaar gewisseld) In die periode deden ze helemaal niets aan die ontwikkeling in de markt, terwijl Garmin daar vol insprong. Nu doet Magellan wel weer het nodige aan ontwikkeling, maar zijn ze een flinke slag te laat. maar....ondanks dat, zijn het gewoon goede allround GPSsen, zeker voor dat geld.Overigens: in tegenstelling tot wat ik eerder dacht: de fotoos komen wel mee in de cachebeschrijvingen. Je moet ze alleen onder een ander tabje zoeken. 23 januari 2014 bewerkt door Twin Peaks
Digiboy Geplaatst 23 januari 2014 Geplaatst 23 januari 2014 In de regel is het zo dat er al een verbeterde versie in de ijskast ligt maar dan wordt de oude versie eerst gedumpt.ik heb al twee drogisten gezien die ze in de aanbieding hebben en al twee maal gezakt zijn met de prijs Dat ik een slechte ervaring had komt zeker omdat het een _Chineese_ maandagversie is.inmiddels mijn geld al terug van de leverancier!.Tien jaar geleden al een Magellan gehad ook niet om over naar huis te schrijven. Als ik mijn kleinzoon de "GPSmapCSx" geef kan hij er perfect mee overweg in tegenstelling tott de Explorist Van Magallan. Bedoelde jongen is 12 jaar.Om de hobby leuk te maken en te houden voor kinderen moet je een goed apparaat aanbieden met goed kaartmateriaal en bedienings-vriendelijk. Voor straatnamen heb je de TOMTOM.In het bos zijn ze niet te vinden die straatnaamborden.Als de verbeterde versie over een halfjaar op de markt is zal ik die ook uitproberen.
Twin Peaks Geplaatst 24 januari 2014 Geplaatst 24 januari 2014 (bewerkt) Ik vind het een beetje jammer, dat dit topic allang niet meer gaat over de vraag die de topicstarter heeft gesteld.Het is een beetje verworden tot een Magellan / Garmin welles nietes discussie, waarbij de topicstarter zelf waarschijnlijk allang is afgehaakt.Die stelt een vraag over een GPS die hij al heeft gekocht.Aan het advies "beslist net kopen" heeft hij dus niet zo heel veel. Ik spreek absoluut niet tegen dat Garmin misschien beter is, in elk geval populairder en hoger scoort bij gebruikers. Ik wil alleen maar aangeven, wat er met die Magellan allemaal wel kan/ook kan, en dat de topicstarter er, zeker voor dat geld, beslist geen miskoop aan heeft.Dat iemand beslist het tegendeel wil beargumenteren en de TS blijkbaar een rotgevoel wil bezorgen, vind ik onterecht en nodeloos. 24 januari 2014 bewerkt door Twin Peaks
Team Len Geplaatst 24 januari 2014 Geplaatst 24 januari 2014 Twin Peaks: Goed omschreven, helemaal mee eens. Wat ons betreft dus ook einde 'discussie'. Voor iedereen: Happy Caching! (met wat voor ontvanger dan ook...)
Aanbevolen berichten