Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Weet niet zeker of dit het juiste sub-forum is: maar hier gaat tie.

Van de zomer hebben we deze multi proberen op te lossen: http://www.geocaching.com/geocache/GC4B5E_mulde-stausee

Door tijd gebrek en omdat het antwoord vrijwel zeker een stuk verderop ligt, helaas niet kunnen afmaken, en als ik eerlijk ben heb ik hem eigenlijk niet echt opgelost:

De vraag draait om 2 gegeven coördinaten. Op punt A moet je het aantal treden tellen (ik dacht dat we op 145 uit kwamen), het aantal garden is de projectie richting van het verste punt B.

Cache ligt op gelijke afstand van A & B. Op zich een aardig wiskunde raadsel, maar ik kom er niet uit, moet je cirkels tekenen, gelijkbenige driehoeken maken, Pythagoras van stal halen? Of denk ik veel te ingewikkeld ?

Dus hoe zou je dit aanpakken, en hoe voer je het uit met een Garmin 62?

Alvast bedankt!

team Angulon

Geplaatst

Je hebt 2 punten A en B. Alle punten die precies even ver van A en B liggen vormen samen een lijn, ook wel conflictlijn of middelloodlijn genoemd. De cache ligt dus ergens op die lijn. Verder heb je vanaf B een projectie, wat ook een lijn oplevert, namelijk de lijn die door punt B gaat en een bepaalde richting heeft. De cache ligt dus op het snijpunt van de 2 lijnen.

Hoe je dit moet oplossen? Er zijn vele mogelijkheden, ik zou het algebraïsch doen door de vergelijkingen voor de lijnen op te stellen, maar je kunt het ook benaderen door lijnen op de gps te tekenen. Waar je cirkels, gelijkbenige driehoeken of de stelling van Pythagoras voor nodig zou hebben is me niet duidelijk.

Geplaatst

J-Thread,

bedankt voor je reactie, een middelloodlijn, daar had ik niet aan gedacht, dat is inderdaad een oplossing. Alleen hoe dit te vertalen naar lijnen in m'n Garmin 62..daar moet ik over nadenken. Een lijn van A naar B moet wel lukken, en een projectie van B, maar de middelloodlijn, die is wat lastiger..ik ga eens puzzelen, en misschien komen er meer reacties

Mvgr,

team Angulon

Geplaatst

Om dit in het veld te doen:

Bepalen van de midelloodlijn:

1) Meet op je GPSr de afstand (D) en de richting ® van A naar B.

2) Maak een projectie vanaf punt A in de richting van punt B over de helft van die afstand (D/2). Noem dat punt M

3) Maak nu twee projecties op redelijke afstand (voor mij is dat meestal 1 mijl) van M een in de richting plus en min 90 (R+90 en R-90) kom je daarbij over de 360 graden, trek er dan 360 van af, bij een negatief getal tel je 360 graden op. Noem die punten M1 en M2

4) Maak nu een projectie vanaf punt B over X graden (neem daarvoor weer een redelijke afstand, bijvoorbeeld 1 mijl) Noem dat punt C

5) Maak nu een route van M1 naar M2 naar B naar C.

6) Bekijk de route die je gemaakt hebt, en ga naar het kruispunt: Daar ligt de cache.

Tc

Geplaatst (bewerkt)

Even de traptreden uit je originele post, dat is een spoiler.

...nee dat is het niet.... :no:.....het is een "benadering"...

2) Maak een projectie vanaf punt A in de richting van punt B over de helft van die afstand (D/2). Noem dat punt M

3) Maak nu twee projecties op redelijke afstand (voor mij is dat meestal 1 mijl) van M een in de richting plus en min 90 (R+90 en R-90) kom je daarbij over de 360 graden, trek er dan 360 van af, bij een negatief getal tel je 360 graden op. Noem die punten M1 en M2

4) Maak nu een projectie vanaf punt B over X graden (neem daarvoor weer een redelijke afstand, bijvoorbeeld 1 mijl) Noem dat punt C

6) Bekijk de route die je gemaakt hebt, en ga naar het kruispunt: Daar ligt de cache.

Tc

Bedankt!

ga deze uitdraaien, en eens rustig thuis met m'n GPS proberen !

Mvgr

Angulon

bewerkt door Angulon
Geplaatst

Technetium,

Ik kan je redelijk volgen, maar op punt 3 raak ik toch de weg kwijt (daarna is het wel weer duidelijk voor mij):

Is er misschien iets uit de zin weggevallen, of kan je het nog nader toelichten ?

Alvast bedankt !

Tc

Geplaatst

Wat Technetium volgens mij bedoeld is dat je bij de projectie voor de middelloodlijn rekening moet houden met het aantal graden van de projectie van A naar B. Is die bijvoorbeeld 25 graden dan word de projectie van M1 25+90= 115 graden en die van M2 25-90= -65 graden dit is een negatief getal dus

-25+360=295 graden

Geplaatst

Bedankt voor je toelichting, even met potlood en papier bezig geweest, en ik denk dat ik het snap !

Nu nog op de GPS,

Mvgr,

Angulon

Wat Technetium volgens mij bedoeld is dat je bij de projectie voor de middelloodlijn rekening moet houden met het aantal graden van de projectie van A naar B. Is die bijvoorbeeld 25 graden dan word de projectie van M1 25+90= 115 graden en die van M2 25-90= -65 graden dit is een negatief getal dus

-25+360=295 graden

Geplaatst

Bedankt neus, je hebt het duidelijker uitgelegd dan ik kan. Wt ik nog wel op kan merken is dat je of M1 of M2 eigenlijk niet nodig hebt en je in plaats daarvan ook gebruik kunt maken van M, maar om de juiste te kiezen moet je wel weten of het gevraagde punt "boven" of "onder" de lijn A-B ligt. Vaak is het makkelijker/sneller om niet na te denken en beide projecties uit te voegen.

Tc

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...