Spring naar bijdragen

Wat Gebeurt Er Met De Privé Gegevens?


barny

Aanbevolen berichten

Even een appeltje opgooien over dingen wat mij steeds meer verontrust in het huidige geocachwereldje

Een tijd geleden heeft Groundspeak besloten dat er bij aarde cache’s niet meer verplicht kan worden om een herkenbare foto te eisen, onder het mom van privacy, voor mij een beetje overdreven maar er was maar heel weinig protest voor die maatregel dus algemeen geaccepteerd

 

Maar nu zie ik steeds meer event organisatie’s het verplichtstellen van allerhande privé gegevens te geven om “recht” te hebben om een event te mogen.

Familie namen worden gekoppeld aan geocache Nick’s, die twee worden dan weer gekoppeld aan adressen en bankrekeningnummers, telefoonnummers gaan in rap tempo over en weer zo vergaat een eventorganisatie een complete database met complete privé gegevens van geocachers.

 

Nu mijn zorg, hoe zorgvuldig is de veiligheid opgebouwd van die gegevens, wat voor een garantie hebben wij als event bezoeker dat die gegevens niet ergens op internet verblijve?, op welke laptop’s van de verschillende event organisatie’s staan die gegevens? Worden die gegevens meteen na het event permanent gewist of blijft blijven ze rondzwerven zonder dat er enige veiligheden en verantwoordelijkheden is ingebouwd?

Daar ik zelf al ervaring heb dat mijn opgegeven gegevens die ik aan een Nederlands landschap in vertrouwen had doorgegeven enkele dagen later op het geocacheforum zag verschijnen van de medeorganisator.

 

En wat mij ook verbaast is dat de toegangsprijzen soms gewoon lukraak worden gekozen, Groundspeak staat toe dat er een bescheiden bijdrage kan worden gevraagd voor de kosten van een event, zaalhuur en dergelijke maar bij geen een event word duidelijk gemaakt waar de kosten nu werkelijk uit bestaan.

Als een event organisatie nu zuiver van geest is maakt men toch gewoon bekent wat hun kosten zijn voor dat event zodat ander eventorganisatie’s daar van kunnen leren en een goeie onderhandeling positie heeft met ander lokalenverhuurders, een win/win situatie waarbij ook de bezoekende geocacher begripvolle is met het betalen van de gevraagde som.

 

Ik zet dit op deze forum, groundspeakforum en tevens ook op de Belgische forum om een discussie op te starten, misschien ben ik wel de enigste die spoken zie, misschien ben ik wel de enigste die het vertrouwen in de goedheid van de mens gezond wantrouw

Maar mocht er voldoende animo voor zijn is het dan misschien handig om Groundspeak te vragen de event organisaties te verbieden om allerhande persoonsgegevens te eisen voor een geocache event het verbieden om de verplichting om ook op een andere site zich in te schrijven voor een geocache event, dat allemaal om de privacy te waarborgen van de mensen

 

Nog even tot slot, ga nu niet zeggen dat je dan meer niet naar zo een event moet gaan, dat is een dooddoener daar gaat het nu niet over, het gaat ook niet over de hoogte van het inschrijfgeld, het gaat over de verplichtingen die de event organisatie stelt, en het wijgeren van het open willen zijn van de financiële situatie van zo een event en het bewaken van onze prive gegevens

 

 

Barny

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De organisatie die al deze gegevens opvraagt ben ik niet tegengekomen. Zou dat zo zijn, meld ik me ook niet aan. Simpel. Ik ken bijna alle geocache organisaties als sukkels, niet instaat iets crimineels iets te doen met deze gegevens. Daarom wantrouw ik het ook niet zo. Maar je hebt een punt. Men moet het binnen de context van geocachen houden: dus simpel: betalen, registreren betaling, aanmelden op de pagina, en geen social media's

, gebruik van teamnamen = nicknames. Voor de rest moet je je landelijk aanmelden omdat wettelijke registratie regels op de organisatie (die persoonlijk aansprakelijk is) drukken.

 

@edit: ik zou haast zeggen: vraag een van die organisaties eens hier bij naam en toenaam waarom bepaalde gegevens vereist zijn. Overigens begint mijn werkgever social media gegevens te tracen, en dat willen we niet.

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Simpel antwoord.

zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten

Vandaar dit topic ook. :rolleyes:

 

Maar Barny, als je zo benieuwd bent naar wat er met de gegevens gebeurd: Vraag het de organisatie. Als het antwoord je niet bevalt hoef je je toch niet in te schrijven... Het gaat meestal toch om events waar jij je niet thuis voelt omdat iedereen gaat cachen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat Barny hier echt wel een punt heeft. Niet dat ik zoveel events aan het aflopen ben.

 

Veel mensen beseffen niet dat alles wat je op social media neerzet door vele gezien kan worden. Tevens als mensen mijn gegevens ergens voor nodig hebben wil ik graag weten wat ze er mee gaan doen. Niet omdat ik ze bij voorbaat niet vertrouw, maar uit slechte ervaringen uit het verleden. En in de meeste gevallen hebben ze je gegevens helemaal niet nodig, omdat ze na de dag er nooit meer wat mee doen. Dus waarom zou je ze geven?

 

Tevens is het heel normaal om te weten wat er gedaan wordt met je geld. Elke organisatie is verplicht inzage te geven in hun financiële handelen. Waarom zou een event organisator dat dan niet hoeven.

 

Een gedachtegang hier over laten gaan is zo slecht nog niet. Niet alles hoeft klakkeloos overgenomen te worden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als mensen wegblijven op events waar teveel gegevens gevraagd worden dan stopt dat vragen om gegevens wel.

 

En wat inzage in de uitgaven betreft: Ik denk niet dat ze dat verplicht zijn. Ze zijn immers geen officiele organisatie. Maar als je duidelijkheid wilt: Vraag erom. En als je het dan niet vertrouwt: Ga niet.

 

Het inschrijven op een event heeft toch niets met sociale media te maken? Of publiceren zij die gegevens ergens?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

haameer, als je goed gelezen had heb ik al de ervaring dat met mijn opgegeven gegevens "zomaar" op een forum verschenen, vandaar mijn argwaan

wolojoli als jij goed gelezen had gaat het niet om het wel of niet inschrijven het gaat simpelweg om wat er met al die bijeen vergaarde gegevens (naderhand) gebeurt.

en vooral wat de acceptatie van de benelux geocacher is

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoezo, mocht je anoniem komen ?

@jolowoli: in principe mag je alleen zaken registreren als je het doel kunt aangeven. Ik krijg de indruk (Barny geeft niets concreet aan) dat er zaken gevraagd worden die niet van toepassing zijn in de geocache wereld. Ik zou dan .com een vraag gaan stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij zijn niet zo'n event bezoekers, maar er is mij nog nooit gevraagd om vreemde gegevens (gegevens die ze niet nodig hebben).

Als je van te voren moet betalen via de bank hebben ze je rekening-nummer. Dat klopt. Maar dat is dan ook goed uit te leggen.

Als een event pretenties heeft om een mega-event te worden moeten ze weten hoeveel man er komen. Dan vragen ze dus naar de namen van de team-leden. Ook niets mis mee zou ik zo denken.

Maar er is mij nog nooit naar mijn telefoonnummer gevraagd, en ook niet naar mijn BSN nummer. Als er voor events vreemde gegevens gevraagd worden heb je wat mij betreft een aantal opties:

  • Aankloppen bij de organisatie
  • Melden bij Groundspeak
  • Gewoon niet gaan
  • Toch de gegevens geven (en dan ook niet klagen)

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...