Spring naar bijdragen

Adviezen aanschaf GPS gevraagd


Sgt Pepper

Aanbevolen berichten

Beste forumleden.

Ik heb al vaker zitten denken aan het aanschaffen van een GPS-ontvanger. Voor mijn werk als militair ben ik al sinds 1996 gebruiker van het GPS-netwerk, redlijk bekend dus. Vorige week heeft de Garmin Vista van een Deense collega "mijn leven gered" (lees: we waren verdwaald). Ik ben mij iets meer gaan verdiepen in de "burgermodellen" en voor mijn bedoelde gebruik is een kompas en hoogtemeter erg handig. Ik zit nu te dubben over een Garmin "Summit"of "Vista". Het grootste verschil is de mogelijkheid van het gebruik van softwarematige "kaarten" heb ik begrepen. Wie kan mij hier wat nadere info over geven, bijv. m.b.v. een weergave van de schermen?

Vr. groeten,

Sgt Pepper

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Van beide modellen staan handleidingen op internet: Summit / Vista.

 

Hier kun je de verschillende modellen verder nog met elkaar vergelijken.

 

Waar het verder vooral om gaat is de vraag: is het voor jou van belang om je positie t.o.v. omliggende plaatsen en wegen te kunnen bepalen. Zo ja, dan komt kaartmateriaal je goed van pas. Heel specifieke terreininformatie (behalve dan bv. de loop van een rivier) zul je op het standaard kaartmateriaal van bv Mapsource Metroguide niet echt veel vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Inmiddels heb ik de "Vista" aangeschaft. Ik gebruik nu nog niet alle opties maar heb toch voor deze uitvoering gekozen omdat ik er misschien spijt van zou kunnen krijgen als ik voor een simpelere uitvoering had gekozen en op een later tijdstip functies zou gaan missen. Inmiddels ook al aan het geocachen geweest. Heb 'em helaas niet af kunnen maken maar kan komend weekend direct naar de cache toe!

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels heb ik de "Vista" aangeschaft. Ik gebruik nu nog niet alle opties maar heb toch voor deze uitvoering gekozen omdat ik er misschien spijt van zou kunnen krijgen als ik voor een simpelere uitvoering had gekozen en op een later tijdstip functies zou gaan missen. Inmiddels ook al aan het geocachen geweest. Heb 'em helaas niet af kunnen maken maar kan komend weekend direct naar de cache toe!

Groeten

Goede keus, goed nagedacht en de cache afmaken heeft ook zijn charmes. Altijd leuk voor "later". Dan zie je dat je gegroeid bent als cacher en lach je erom dat je ZULKE caches in het begin niet af kon krijgen.

 

Veel plezier toegewenst.

 

GRTZ

 

Kruimeldief :ph34r:Soms vraag ik mij af of de wereld geregeerd wordt door slimme mensen die ons in de maling nemen of door imbecielen die het allemaal echt menen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Van beide modellen staan handleidingen op internet: Summit / Vista.

 

Hier kun je de verschillende modellen verder nog met elkaar vergelijken.

 

Waar het verder vooral om gaat is de vraag: is het voor jou van belang om je positie t.o.v. omliggende plaatsen en wegen te kunnen bepalen. Zo ja, dan komt kaartmateriaal je goed van pas. Heel specifieke terreininformatie (behalve dan bv. de loop van een rivier) zul je op het standaard kaartmateriaal van bv Mapsource Metroguide niet echt veel vinden.

is het projecteren van kaarten op je gps scherm een alternatief voor het kopen van streekkaarten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is het projecteren van kaarten op je gps scherm een alternatief voor het kopen van streekkaarten?

Hangt ervan af wat je met streekkaarten bedoelt.

 

Ja, als je de gewone wegenkaarten bedoelt.

Nee, als je stafkaarten of bv. de ANWB-fietskaarten bedoelt.

 

Daarnaast geven streekkaarten natuurlijk veel meer overzicht van het totale gebied, doordat het formaat van deze kaarten veel groter is dan het kleine gps-schermpje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik haak even in op deze draad. Ik vraag mij het volgende af; ik wil een GPS m.n. voor wandelen en denk aan een Geko 301 i.v.m. het kompas en hoogtemeter functie. Met wandelen zal ik (ook) altijd een kaart gebruiken en bij me dragen. Ik lees dat de kaarten in een GPS niet genoeg detailniveau hebben om te wandelen. Zelf kaarten scannen en uploaden is wellicht mogelijk maar lijkt mij omslachtig.

Ga ik nu een mapping functie missen? Of als ik toch een goeie (staf)kaart bij me draag en bijvoorbeeld de Geko 301 aanschaf is dan de kaartfunctie wellicht overbodig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of als ik toch een goeie (staf)kaart bij me draag en bijvoorbeeld de Geko 301 aanschaf is dan de kaartfunctie wellicht overbodig?

Als je een goede stafkaart bij je draagt zul je je in het veld zeker beter kunnen oriënteren als met de mapfunctie van de gps'en. :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, dat is mij dan helder, maar wat is nu het ultieme voordeel van een GPS met een ingebouwde kaart? Ik begrijp dat je je dus grofweg kunt oriënteren t.o.v. hoofdwegen of waterlopen. Maar is er meer? iets wat ik over het hoofd zie?

 

Of is het zo dat de techniek het mogelijk maakt dus we stoppen het er ook in :ph34r:

Begrijp me goed ik ben gek op gadgets. Maar het moet wel functioneel blijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, iedereen heeft daar uiteraard zijn eigen redenen voor.

 

Ik gebruik de gps bv. ook op de fiets, waarbij ik de kaartfunctie wel handig vind. Maar ook het verloop van dit draadje heeft voor mij een rol gespeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...